Diplomová práce je zaměřena na problematiku populace seniorů. Teoretická část definuje pojmy stárnutí a stáří, uvádí sociální specifika seniorské populace, charakterizuje proces vzdělávání v obecné rovině, i z pohledu jeho zaměření na populaci dospělých a seniorů. Teoretická část práce se zabývá také úrovní dosaženého vzdělání v populaci České republiky, funkcí a významem vzdělávání v produktivním věku, motivací seniorů pro vzdělávání a bariérami ve vzdělávání seniorů. Problematika vzdělávání seniorů na univerzitách třetího věku, konkrétně pak na Masarykově univerzitě, je uvedena exkurzem do historie vzdělávání dospělých. Praktická část diplomové práce se zaměřuje na analýzu sociálních charakteristik seniorů, na jejich motivaci pro studium na U3V, jejich přístup k dalšímu vzdělávání a na analýzu sociodemografických charakteristik populace seniorů.
Anotace v angličtině
The Master's thesis focuses on the issue of the population of senior citizens. The theoretical part defines the terms of old age and aging, deals with social specifics of senior citizens population, characterizes the proces of learning both in general terms as well as focused on adult population and senior citizens. In the theoretical part, the author analyses the level of gained qualifications in the Czech Republic general population, the role and purpose of learning in productive age, the motivation of senior citizens for further learning, and the hindrance and restraints on senior citizens further learning. The issue of senior citizens further learning at the universities of the third age, at Masaryk University in particular, is being introduced by an insight into the history of adult further education. The practical part of the thesis aims at the analysis of social characteristics of senior citizens, their motivation for learning at U3A, their access to further education, and the analysis of social and demo-graphic characteristics of the population of senior citizens.
Klíčová slova
stárnutí, stáří, senior, vzdělávání, univerzita třetího věku, motivace, sociální charakteristiky seniorů
Klíčová slova v angličtině
aging, old age, senior citizens, education, university of the third age, motivation, social charakteristics of senior citizens
Rozsah průvodní práce
89 s. (122 064 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku populace seniorů. Teoretická část definuje pojmy stárnutí a stáří, uvádí sociální specifika seniorské populace, charakterizuje proces vzdělávání v obecné rovině, i z pohledu jeho zaměření na populaci dospělých a seniorů. Teoretická část práce se zabývá také úrovní dosaženého vzdělání v populaci České republiky, funkcí a významem vzdělávání v produktivním věku, motivací seniorů pro vzdělávání a bariérami ve vzdělávání seniorů. Problematika vzdělávání seniorů na univerzitách třetího věku, konkrétně pak na Masarykově univerzitě, je uvedena exkurzem do historie vzdělávání dospělých. Praktická část diplomové práce se zaměřuje na analýzu sociálních charakteristik seniorů, na jejich motivaci pro studium na U3V, jejich přístup k dalšímu vzdělávání a na analýzu sociodemografických charakteristik populace seniorů.
Anotace v angličtině
The Master's thesis focuses on the issue of the population of senior citizens. The theoretical part defines the terms of old age and aging, deals with social specifics of senior citizens population, characterizes the proces of learning both in general terms as well as focused on adult population and senior citizens. In the theoretical part, the author analyses the level of gained qualifications in the Czech Republic general population, the role and purpose of learning in productive age, the motivation of senior citizens for further learning, and the hindrance and restraints on senior citizens further learning. The issue of senior citizens further learning at the universities of the third age, at Masaryk University in particular, is being introduced by an insight into the history of adult further education. The practical part of the thesis aims at the analysis of social characteristics of senior citizens, their motivation for learning at U3A, their access to further education, and the analysis of social and demo-graphic characteristics of the population of senior citizens.
Klíčová slova
stárnutí, stáří, senior, vzdělávání, univerzita třetího věku, motivace, sociální charakteristiky seniorů
Klíčová slova v angličtině
aging, old age, senior citizens, education, university of the third age, motivation, social charakteristics of senior citizens
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- analýzu sociálních charakteristik seniorů
- motivaci seniorů pro studium na univerzitách třetího věku
- přístup seniorů k dalšímu vzdělávání
Součástí práce bude realizovaný kvantitativní výzkum zaměřený a zjištění vztahu seniorů k jejich vzdělávání na U3V a především na analýzu jejich sociodemografických charakteristik.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- analýzu sociálních charakteristik seniorů
- motivaci seniorů pro studium na univerzitách třetího věku
- přístup seniorů k dalšímu vzdělávání
Součástí práce bude realizovaný kvantitativní výzkum zaměřený a zjištění vztahu seniorů k jejich vzdělávání na U3V a především na analýzu jejich sociodemografických charakteristik.
Seznam doporučené literatury
ADAMEC, P., KRYŠTOF, D. Univerzity třetího věku na vysokých školách, 1. vydání, Brno: Asociace univerzit třetího věku České republiky, Masarykova univerzita, 2011
ČORNANIČOVÁ, R. Edukácia seniorov - vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Vydavatelstvo UK, 2007
MÜHLPACHR, P., BARGEL, M. Senioři z pohledu sociální pedagogiky, Brno: Institut mezioborových studií, 2011
MÜHLPACHR, P. (ED.) Schola gerontologica, Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005
VAĎUROVÁ, H., MÜHLPACHR, P. Kvalita života, Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 2005
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ADAMEC, P., KRYŠTOF, D. Univerzity třetího věku na vysokých školách, 1. vydání, Brno: Asociace univerzit třetího věku České republiky, Masarykova univerzita, 2011
ČORNANIČOVÁ, R. Edukácia seniorov - vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Vydavatelstvo UK, 2007
MÜHLPACHR, P., BARGEL, M. Senioři z pohledu sociální pedagogiky, Brno: Institut mezioborových studií, 2011
MÜHLPACHR, P. (ED.) Schola gerontologica, Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005
VAĎUROVÁ, H., MÜHLPACHR, P. Kvalita života, Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 2005
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděla
3. doc. Laca - Zkoumala jste krátkodobé nebo dlouhodobé studijní programy? - odpověděla dobře
PhDr. Plšková - Zkoumala jste, zda respondenti U3V studují poprvé nebo opakovaně? A zda se na svůj obor dostali po přihlášení nebo museli čekat na další školní rok? - odpověděla dobře
Mgr. Dalajka - Na jakém základě jste stanovovala hypotézy? - odpověděla částečně
Podle jaké normy jste prezentovala seznam literatury a zdrojů. - odpověděla částečně