Bakalářská práce je zaměřena na popis šikany ve vybraných středních školách v okrese Vsetín. V první části je vysvětlen pojem šikana, dále je zkoumán vztah šikany k sociální pedagogice i k sociální psychologii a také jsou popisována specifika školní šikany. Následně je prováděna analýza prevence a intervence školní šikany. Praktická část je pak věnována dotazníkovému výzkumu, který byl prováděn ve dvou vybraných středních školách v okrese Vsetín. Výzkum byl zaměřen na prvky školní šikany a na zkoumání faktorů souvisejících se šikanou. Na začátku jsou uvedena metodologická východiska k provedení samotného výzkumu, následně je pak popsána realizace dotazníkového šetření na daných školách. Poté je uvedeno statistické vyhodnocení dotazování, a to včetně tabulek. Z nich vyplývá, jak jsou prvky šikany a sociální zázemí spojeny s různými typy středních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is targeted to the description of bullying in chosen secondary schools in the district of Vsetin. In the first part there is described the term "bullying", then there is analysed the relationship between bullying and social pedagogy respectively social psychology. There are also described specific features of school bullying. Next there is made analysis of prevention and intervention of school bullying. The practical part is based on the questionnaire research which was made in two selected secondary schools in the district of Vsetin. The research was focused on elements of school bullying and analysing the factors which are connected to bullying. In the beginning part there is described the methodological incomes for making the research. Then there is described the realisation of the questionnaire research in the selected schools and the statistics of the research including. There is shown how the elements of bullying and the social background are connected to different types of secondary schools.
Klíčová slova
Školní šikana, střední školy, prevence, intervence.
Klíčová slova v angličtině
School bullying, secondary schools, prevention, intervention.
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na popis šikany ve vybraných středních školách v okrese Vsetín. V první části je vysvětlen pojem šikana, dále je zkoumán vztah šikany k sociální pedagogice i k sociální psychologii a také jsou popisována specifika školní šikany. Následně je prováděna analýza prevence a intervence školní šikany. Praktická část je pak věnována dotazníkovému výzkumu, který byl prováděn ve dvou vybraných středních školách v okrese Vsetín. Výzkum byl zaměřen na prvky školní šikany a na zkoumání faktorů souvisejících se šikanou. Na začátku jsou uvedena metodologická východiska k provedení samotného výzkumu, následně je pak popsána realizace dotazníkového šetření na daných školách. Poté je uvedeno statistické vyhodnocení dotazování, a to včetně tabulek. Z nich vyplývá, jak jsou prvky šikany a sociální zázemí spojeny s různými typy středních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is targeted to the description of bullying in chosen secondary schools in the district of Vsetin. In the first part there is described the term "bullying", then there is analysed the relationship between bullying and social pedagogy respectively social psychology. There are also described specific features of school bullying. Next there is made analysis of prevention and intervention of school bullying. The practical part is based on the questionnaire research which was made in two selected secondary schools in the district of Vsetin. The research was focused on elements of school bullying and analysing the factors which are connected to bullying. In the beginning part there is described the methodological incomes for making the research. Then there is described the realisation of the questionnaire research in the selected schools and the statistics of the research including. There is shown how the elements of bullying and the social background are connected to different types of secondary schools.
Klíčová slova
Školní šikana, střední školy, prevence, intervence.
Klíčová slova v angličtině
School bullying, secondary schools, prevention, intervention.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti šikany, sociální pedagogiky a kompetencí sociálního pedagoga.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu ve formě dotazníkového šetření ve školách.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a interpretace.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti šikany, sociální pedagogiky a kompetencí sociálního pedagoga.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu ve formě dotazníkového šetření ve školách.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a interpretace.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
FIELDOVÁ, Evelyn. Bully Blocking. London: Harper Collins, 2013. ISBN: 978-14-607-0120-1.
FONTANA, David. Psychology for Teachers (Psychology for Professional Groups). New York: Palgrave MacMillan, 1995. ISBN 978-0333-640-661.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-409-5.
KREJČÍŘOVÁ, Olga. Deviace a sociální patologie: vybrané jevy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-802441698-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
FIELDOVÁ, Evelyn. Bully Blocking. London: Harper Collins, 2013. ISBN: 978-14-607-0120-1.
FONTANA, David. Psychology for Teachers (Psychology for Professional Groups). New York: Palgrave MacMillan, 1995. ISBN 978-0333-640-661.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-409-5.
KREJČÍŘOVÁ, Olga. Deviace a sociální patologie: vybrané jevy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-802441698-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska bakalářské práce a dále shrnula základní zjištění vyplývající z výzkumného šetření. Z čeho jste vycházela při stanovení hypotézy? (dr. Kitliňská) Studentka neuvedla konkrétní odpověď. Komise vyjádřila připomínku k absenci uspokojivému statistickému ověřování hypotézy, dále se komise vyjádřila k povrchní analýze a interpretaci dat.