Diplomová práce se zabývá především funkcí asistenta pedagoga a žákem s poruchou autistického spektra. Teoretická část je zaměřena na legislativní vymezení, náplň práce a na požadavek na vzdělání u asistenta pedagoga. V diplomové práci jsou uvedeny poruchy autistického spektra u dětí a jejich problémové oblasti v rámci sociálního chování, komunikace a představivosti. Praktická část se snaží za pomoci kvalitativního výzkumu popsat úlohu asistenta pedagoga ve spolupráci s konkrétním žákem v běžné základní škole.
Anotace v angličtině
This dissertation deals especially with a function of an educational assistant and a pupil with an autistic spectrum disorder. Its theoretic part is focused on legislative determination of the educational assistant, his/her scope of employment and competence. There are autis-tic spectrum disorders of children along with their problem areas in reference to their social behavior, communication and imagination contained in this dissertation. The practical part seeks the help of qualitative research to describe the role of a teacher assistant in coopera-tion with a specific student in an elementary school.
Diplomová práce se zabývá především funkcí asistenta pedagoga a žákem s poruchou autistického spektra. Teoretická část je zaměřena na legislativní vymezení, náplň práce a na požadavek na vzdělání u asistenta pedagoga. V diplomové práci jsou uvedeny poruchy autistického spektra u dětí a jejich problémové oblasti v rámci sociálního chování, komunikace a představivosti. Praktická část se snaží za pomoci kvalitativního výzkumu popsat úlohu asistenta pedagoga ve spolupráci s konkrétním žákem v běžné základní škole.
Anotace v angličtině
This dissertation deals especially with a function of an educational assistant and a pupil with an autistic spectrum disorder. Its theoretic part is focused on legislative determination of the educational assistant, his/her scope of employment and competence. There are autis-tic spectrum disorders of children along with their problem areas in reference to their social behavior, communication and imagination contained in this dissertation. The practical part seeks the help of qualitative research to describe the role of a teacher assistant in coopera-tion with a specific student in an elementary school.
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu, výzkumné metody: rozhovor, případová studie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Vyhodnocení výzkumu a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu, výzkumné metody: rozhovor, případová studie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Vyhodnocení výzkumu a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v ranném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
PÁLOVÁ, Helena. Děti s autismem v české škole: metodická příručka pro učitele. Frýdlant: Mateřské centrum pro děti s postižením, 2011. ISBN 978-80-7395-372-0.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismum, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační potucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
URBANOVSKÁ, Eva. Jak pracovat se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2678-5.
VOSMIK, Miroslav a Lucie, BĚLOHLÁVKOVÁ. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné základní škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-687-2.
Seznam doporučené literatury
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v ranném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
PÁLOVÁ, Helena. Děti s autismem v české škole: metodická příručka pro učitele. Frýdlant: Mateřské centrum pro děti s postižením, 2011. ISBN 978-80-7395-372-0.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismum, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační potucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
URBANOVSKÁ, Eva. Jak pracovat se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2678-5.
VOSMIK, Miroslav a Lucie, BĚLOHLÁVKOVÁ. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné základní škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-687-2.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Autorka prezentovala cíle a obsah své MDP. Popsala výsledky, k nimž v průběhu výzkumného šetření dospěla. Dr. Suchánková zdůraznila, že práce nedisponuje standardní metodologií případové studie. Autorka byla dotázána na rozdíl mezi sociální a speciální pedagogikou. Částečně zodpověděla. Dále byla dotázána na způsob analýzy dat. S nedostatky zodpověděla. Studentka k obhajobě práce nepředložila přepisy rozhovorů s jejich kódováním. Dr. Kitliňská vytkla, že práce nemá adekvátně stanovený cíl - nezabývala se asistentem pedagoga, ale klientem.