Tato bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávacích potřeb seniorů ve městě Holešov. Zjišťuje, zda se senioři chtějí vzdělávat a jaké vzdělávací aktivity preferují, zaměřuje se na jejich motivaci ke vzdělávání a důvody, které jim brání se dále vzdělávat. Práce je členěna do dvou částí, teoretická část seznamuje s problematikou stárnutí a stáří, popisuje změny, které tuto životní etapu doprovází. Objasňuje význam vzdělávání seniorů jako součást celoživotního vzdělávání, uvádí potřebu motivace ke vzdělávání v seniorském věku a rovněž překážky bránící ve vzdělávání. Empirickou část tvoří kvantitativní výzkum realizovaný za pomoci dotazníkového šetření, zpracovaná získaná data, analýza výsledků.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the educational needs of elderly people in town Holešov. It tries to find whether elderly people still want to continue learning and what educational activities they prefer. It tries to identify the motivation to education and the reasons that prevent them from further education. The work is divided into two parts, a theoretical part of the pro-blems of ageing and old age, describes the changes that accompany this life period. It ex-plains the importance of seniors' education as part of lifelong learning, motivation cites the need of education of elderly people and also barriers in education. The empirical part con-sists of a quantitative survey, processing of data, analysis results.
elderly people, seniors, old age, ageing process, lifelong learning, education of elderly people, educational needs, motivation, barriers to education.
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávacích potřeb seniorů ve městě Holešov. Zjišťuje, zda se senioři chtějí vzdělávat a jaké vzdělávací aktivity preferují, zaměřuje se na jejich motivaci ke vzdělávání a důvody, které jim brání se dále vzdělávat. Práce je členěna do dvou částí, teoretická část seznamuje s problematikou stárnutí a stáří, popisuje změny, které tuto životní etapu doprovází. Objasňuje význam vzdělávání seniorů jako součást celoživotního vzdělávání, uvádí potřebu motivace ke vzdělávání v seniorském věku a rovněž překážky bránící ve vzdělávání. Empirickou část tvoří kvantitativní výzkum realizovaný za pomoci dotazníkového šetření, zpracovaná získaná data, analýza výsledků.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the educational needs of elderly people in town Holešov. It tries to find whether elderly people still want to continue learning and what educational activities they prefer. It tries to identify the motivation to education and the reasons that prevent them from further education. The work is divided into two parts, a theoretical part of the pro-blems of ageing and old age, describes the changes that accompany this life period. It ex-plains the importance of seniors' education as part of lifelong learning, motivation cites the need of education of elderly people and also barriers in education. The empirical part con-sists of a quantitative survey, processing of data, analysis results.
elderly people, seniors, old age, ageing process, lifelong learning, education of elderly people, educational needs, motivation, barriers to education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vzdělávání seniorů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vzdělávání seniorů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1369-4.
PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika. Úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Studijní texty pro distanční studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice.
Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4779-2.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009.
ISBN 978-80-7367-551-6.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1369-4.
PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika. Úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Studijní texty pro distanční studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice.
Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4779-2.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009.
ISBN 978-80-7367-551-6.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Autorka prezentovala stukturu a cíle své BDP. Seznámila komisi s hlavními výsledky své práce. Zodpověděla otázky oponenta a vedoucí práce. Dr. Kitliňská vytkla, že kategorie senioři nebyla dostatečně specifikovaná. Dr. Hladík upozornil na nedostatky ve výběru respondentů a v konstrukci datového souboru.