Tato práce je zaměřena na představení animačních možností v programu Blender. Program Blender je animační a modelovací nástroj, který je dostupný pro mnoho platforem. Tento volně šiřitelný software obsahuje většinu funkcí známých z komerčních produktů od pro-storového modelování, přes práci s kamerou a světly až k pokročilým animačním technikám.
V teoretické části je detailně popsána problematika IPO editoru a animačních klíčů. Dále jsou zde vysvětleny nástroje pro animace deformací objektů, animace pohybů tzv.character animation a video-editační sequence editor. Nakonec jsou na příkladech demonstrovány možnosti tohoto programu.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to introduce animation possibilities of the program Blender. Blender is the open source software for 3D modeling, animation, rendering, post-production, interactive creation and playback. Available for all major operating systems under the GNU General Public License.
The theoretical part explains IPO editor and Keyframes. I also describe the tools for ani-mation of deformations, character animation and video editing system call sequence editor. At the end I show a few examples demonstrating the availability of the program.
Klíčová slova
Animace, Blender
Klíčová slova v angličtině
Animation, Blender
Rozsah průvodní práce
50
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřena na představení animačních možností v programu Blender. Program Blender je animační a modelovací nástroj, který je dostupný pro mnoho platforem. Tento volně šiřitelný software obsahuje většinu funkcí známých z komerčních produktů od pro-storového modelování, přes práci s kamerou a světly až k pokročilým animačním technikám.
V teoretické části je detailně popsána problematika IPO editoru a animačních klíčů. Dále jsou zde vysvětleny nástroje pro animace deformací objektů, animace pohybů tzv.character animation a video-editační sequence editor. Nakonec jsou na příkladech demonstrovány možnosti tohoto programu.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to introduce animation possibilities of the program Blender. Blender is the open source software for 3D modeling, animation, rendering, post-production, interactive creation and playback. Available for all major operating systems under the GNU General Public License.
The theoretical part explains IPO editor and Keyframes. I also describe the tools for ani-mation of deformations, character animation and video editing system call sequence editor. At the end I show a few examples demonstrating the availability of the program.
Klíčová slova
Animace, Blender
Klíčová slova v angličtině
Animation, Blender
Zásady pro vypracování
1.Vypracujte literární rešerši o programu Blender. Ta bude obsahovat popis jeho vzniku a vývoje až do současné verze.
2.Popište základní prostředí programu se zaměřením na tvorbu animací a shrňte možnosti, které tento program v sobě v oblasti animace obsahuje.
3.Seznamte se s dostupnými nástroji pro tvorbu animací. Zaměřte se zejména na práci s animovanými texturami, IPO editorem, animace deformací objektů, animace pohybů (character animation) a sequencer. Popište je a demonstrujte je na jednoduchých příkladech.
4.Prvním výstupem diplomové práce bude jednoduchá příručka o tvorbě animací v Blenderu, která by měla pomoci studentům při pochopení dané problematiky na výuce.
5.Druhým výstupem bude série několika animací, které budou demonstrovat animační schopnosti Blenderu.
Zásady pro vypracování
1.Vypracujte literární rešerši o programu Blender. Ta bude obsahovat popis jeho vzniku a vývoje až do současné verze.
2.Popište základní prostředí programu se zaměřením na tvorbu animací a shrňte možnosti, které tento program v sobě v oblasti animace obsahuje.
3.Seznamte se s dostupnými nástroji pro tvorbu animací. Zaměřte se zejména na práci s animovanými texturami, IPO editorem, animace deformací objektů, animace pohybů (character animation) a sequencer. Popište je a demonstrujte je na jednoduchých příkladech.
4.Prvním výstupem diplomové práce bude jednoduchá příručka o tvorbě animací v Blenderu, která by měla pomoci studentům při pochopení dané problematiky na výuce.
5.Druhým výstupem bude série několika animací, které budou demonstrovat animační schopnosti Blenderu.
Seznam doporučené literatury
1. Roosendaal, T., Selleri, S., aj.: The official Blender 2.3 guide.
2. Černohous, P.: Blender. Seriál na www.grafika.cz.
3. http://www.blender3d.org - internetová stránka s dokumentací a tutoriály.
4. http://www.blender.org - domovská stránka programu.
5. http://www.elysiun.com - internetová stránka s dokumentací, tutoriály, diskusním fórem a odkazy.
Seznam doporučené literatury
1. Roosendaal, T., Selleri, S., aj.: The official Blender 2.3 guide.
2. Černohous, P.: Blender. Seriál na www.grafika.cz.
3. http://www.blender3d.org - internetová stránka s dokumentací a tutoriály.
4. http://www.blender.org - domovská stránka programu.
5. http://www.elysiun.com - internetová stránka s dokumentací, tutoriály, diskusním fórem a odkazy.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant prezentoval před komisí pro SZZ zadání, cíle, způsob řešení, výsledky a závěry své bakalářské práce práce. Komise vznesla na diplomanta následující dotazy:
1. Co využijí studenti při výuce? (doc. Farana)
2. Program Blender je freeware? (doc. Farana)
Diplomant pohotově odpověděl na oba položené dotazy.