Cílem bakalářské práce bylo zjistit rozdíly mezi alternativní pedagogikou předškolní výchovy typu Montessori a tradiční předškolní výchovou na území České republiky. První část bakalářské práce charakterizuje a popisuje Montessori pedagogickou výchovu a současně tradiční pedagogickou výchovu v předškolním zařízení v České republice. V závěrečné a praktické části bakalářské práce jsou vysvětlena a popsána kritéria školní zralosti
od pedagogů a rodičů dětí, která navštěvují tato předškolní zařízení.
Cílem práce bylo zjistit rozdíly mezi alternativní pedagogikou předškolní výchovy typu Montessori a tradiční předškolní výchovou v České republice
a také zda, existují rozdíly ve školní zralosti u dětí u obou typů
předškolního zařízení. Ze zjištění dotazníkového šetření dosahovaly
mateřské školy tradičního typu obecně o něco lepších výsledků než
mateřské školy typu Montessori. Výsledky také ukázaly, že rozdíly
nebyly až tak statisticky významné a připravenost do školy je tak
na srovnatelné úrovni.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor study was to find differences between alternative pedagogy of a pre-school education such as Montessori and a traditional pre-school education in the Czech Republic. The first part of the bachelor study characterizes and describes Montessori education and at the same time the traditional education in pre-school facilities in the Czech Republic. In the final and practical part of the bachelor study there are explained and described criteria of a school readiness from a point of view of teachers and parents of children who attend these pre-school facilities. The aim of the thesis was to find out differences between the alternative pre-school education, such as Montessori and the traditional pre-school education in the Czech Republic, and also whether there are any differences in school readiness among children of both types of pre-school facilities. From the findings of the survey it can be derived that the nursery schools of a traditional type generally reached slightly better results than the nursery schools such as Montessori. The results have also shown that the differences were not so statistically significant and readiness to school is therefore at a comparable level.
Klíčová slova
Montessori, školní zralost, pedagogická výchova, pedagogika, výchova, mateřská škola, předškolní zařízení, připravenost, předškolák, pedagog
Cílem bakalářské práce bylo zjistit rozdíly mezi alternativní pedagogikou předškolní výchovy typu Montessori a tradiční předškolní výchovou na území České republiky. První část bakalářské práce charakterizuje a popisuje Montessori pedagogickou výchovu a současně tradiční pedagogickou výchovu v předškolním zařízení v České republice. V závěrečné a praktické části bakalářské práce jsou vysvětlena a popsána kritéria školní zralosti
od pedagogů a rodičů dětí, která navštěvují tato předškolní zařízení.
Cílem práce bylo zjistit rozdíly mezi alternativní pedagogikou předškolní výchovy typu Montessori a tradiční předškolní výchovou v České republice
a také zda, existují rozdíly ve školní zralosti u dětí u obou typů
předškolního zařízení. Ze zjištění dotazníkového šetření dosahovaly
mateřské školy tradičního typu obecně o něco lepších výsledků než
mateřské školy typu Montessori. Výsledky také ukázaly, že rozdíly
nebyly až tak statisticky významné a připravenost do školy je tak
na srovnatelné úrovni.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor study was to find differences between alternative pedagogy of a pre-school education such as Montessori and a traditional pre-school education in the Czech Republic. The first part of the bachelor study characterizes and describes Montessori education and at the same time the traditional education in pre-school facilities in the Czech Republic. In the final and practical part of the bachelor study there are explained and described criteria of a school readiness from a point of view of teachers and parents of children who attend these pre-school facilities. The aim of the thesis was to find out differences between the alternative pre-school education, such as Montessori and the traditional pre-school education in the Czech Republic, and also whether there are any differences in school readiness among children of both types of pre-school facilities. From the findings of the survey it can be derived that the nursery schools of a traditional type generally reached slightly better results than the nursery schools such as Montessori. The results have also shown that the differences were not so statistically significant and readiness to school is therefore at a comparable level.
Klíčová slova
Montessori, školní zralost, pedagogická výchova, pedagogika, výchova, mateřská škola, předškolní zařízení, připravenost, předškolák, pedagog
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS .Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách. (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- specifikace Montessori pedagogické výchovy a tradiční pedagogické výchovy v předškolním zařízení na území České republiky
- rozdíl mezi Montessori pedagogickou výchovou a tradiční pedagogickou výchovou v předškolním zařízení na území České republiky
- školní zralost u dětí v předškolním zařízení Montessori a v tradičním předškolním zařízení
- vztah Montessori pedagogiky k sociální pedagogice
Součástí práce bude výzkum zaměřený na zjištění rozdílu zralosti dětí v předškolním věku v obou zařízeních.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS .Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách. (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- specifikace Montessori pedagogické výchovy a tradiční pedagogické výchovy v předškolním zařízení na území České republiky
- rozdíl mezi Montessori pedagogickou výchovou a tradiční pedagogickou výchovou v předškolním zařízení na území České republiky
- školní zralost u dětí v předškolním zařízení Montessori a v tradičním předškolním zařízení
- vztah Montessori pedagogiky k sociální pedagogice
Součástí práce bude výzkum zaměřený na zjištění rozdílu zralosti dětí v předškolním věku v obou zařízeních.
Seznam doporučené literatury
Montessori, M. Absorbující mysl, vývoj a výchova dítěte od narození do šesti let. Praha: SPS - nakladatelství světových pedagogických směrů, 2003.
Montessori, M. Tajuplné dětství. Praha: SPS - nakladatelství světových pedagogických směrů, 2003.
Ludwig, H. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha: Univerzita Pardubice, 1998.
Rýdl, K. Metoda Montessori pro naše dítě. Pardubice: Univerzita Pardubice 2007.
Šebestová, V., Švarcová, J. Maria Montessori Aktuálně. Praha: Vyšší pedagogická škola a střední pedagogická škola a gymnázimu v Praze 6 Evropská 33 1999.
Šebestová, V., Švarcová, J. Maria Montessori Aktuálně. Praha: Vyšší pedagogická škola a střední pedagogická škola a gymnázimu v Praze 6 Evropská 33 1996.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dostupný na Internetu:
http://www.msmt.cz/vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Dostupný na Internetu: http://www.msmt.cz/dokumenty/novy-skolsky-zakon
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Montessori, M. Absorbující mysl, vývoj a výchova dítěte od narození do šesti let. Praha: SPS - nakladatelství světových pedagogických směrů, 2003.
Montessori, M. Tajuplné dětství. Praha: SPS - nakladatelství světových pedagogických směrů, 2003.
Ludwig, H. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha: Univerzita Pardubice, 1998.
Rýdl, K. Metoda Montessori pro naše dítě. Pardubice: Univerzita Pardubice 2007.
Šebestová, V., Švarcová, J. Maria Montessori Aktuálně. Praha: Vyšší pedagogická škola a střední pedagogická škola a gymnázimu v Praze 6 Evropská 33 1999.
Šebestová, V., Švarcová, J. Maria Montessori Aktuálně. Praha: Vyšší pedagogická škola a střední pedagogická škola a gymnázimu v Praze 6 Evropská 33 1996.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dostupný na Internetu:
http://www.msmt.cz/vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Dostupný na Internetu: http://www.msmt.cz/dokumenty/novy-skolsky-zakon
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - negativní stránky Montessori pedagogiky - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - vlastní zkušenosti a postřehy - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Doc. Řehoř - principy vzdělávání - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Vaňková - volba základní školy, alternativní možnosti - odpověděla vyčerpávajícím způsobem