Diplomová práce na téma "Problematika zadlužování českých domácností v sociálním kontextu" se zabývá fenoménem dnešní doby, kterým je zadlužování. Práce poukazuje na pojímání dluhové problematiky soudobou společností, mapuje celkovou situaci a uvádí možnosti sociální pedagogiky při výchově k finanční gramotnosti.
Ačkoliv se dluh prolíná celou historií lidstva, zadlužení, které je vážným sociálním problémem, se začalo objevovat teprve ve 20. století v souvislosti s demokratizací konzumního způsobu života.
Tato práce charakterizuje prostřednictvím základních pojmů, jako je dluh, závazek, půjčka nejčastější typy dluhů, poukazuje na příčiny jejich vzniku a definuje legislativu spojenou se zadlužením a uvádí možné sociální dopady na české domácnosti.
Zároveň ale tato práce představuje možnosti řešení zadlužení prostřednictvím řady veřejných či nevládních organizací, které nabízejí svou pomoc. Součástí jsou i zásady odpovědného zadlužování, na které navazuje rozsáhlá kapitola věnována finančnímu vzdělávání.
Empirická část je zaměřena na kvalitativní průzkum. Jeho ambicí je přiblížit příčiny vzniku zadlužení, a to prostřednictvím obsahové analýzy textu, která byla vytvořena napříč českými internetovými deníky.
Anotace v angličtině
Topic of this thesis "Problem of debt in the Czech households in social context" deals with nowadays phenomenon, which is creating debt. This work shows understanding of debt problem in modern society, maps out the whole situation and recommends possibilities of social pedagogy through financial literacy education.
Although debt follows mankind through all our history, creating debt, that is a serious social problem, started to first show in 20th century in relation to democratization of konsume way of life.
This thesis characterizes most common type of debts through basic terms such as debt, liability, loan and shows main reasons of their origin. It defines legislature connected to creating debt and explains possible social impact on Czech households.
At the same time it introduces solution possibilities through many public or non-goverment institutions which offer their assistence. Part of this are also principles of responsible indebting followed by extensive chapter dedicated to financial education.
The empirical part is focused on the qualitative survey. Its goal is to approximate reasons of debt origin through context text analysis which was created across the Czech internet daily newspapers.
Klíčová slova
Dluh, zadlužení, dlužník, spotřebitelský úvěr, konzumní společnost, exekuce, osobní bankrot, neziskové organizace, finanční vzdělávání, finanční gramotnost, masová média.
Klíčová slova v angličtině
Debt, indebting, debtor, consumer credit, consume society, execution, personal bankrupcy, non-profit organization, financial education, financial literacy, mass media.
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma "Problematika zadlužování českých domácností v sociálním kontextu" se zabývá fenoménem dnešní doby, kterým je zadlužování. Práce poukazuje na pojímání dluhové problematiky soudobou společností, mapuje celkovou situaci a uvádí možnosti sociální pedagogiky při výchově k finanční gramotnosti.
Ačkoliv se dluh prolíná celou historií lidstva, zadlužení, které je vážným sociálním problémem, se začalo objevovat teprve ve 20. století v souvislosti s demokratizací konzumního způsobu života.
Tato práce charakterizuje prostřednictvím základních pojmů, jako je dluh, závazek, půjčka nejčastější typy dluhů, poukazuje na příčiny jejich vzniku a definuje legislativu spojenou se zadlužením a uvádí možné sociální dopady na české domácnosti.
Zároveň ale tato práce představuje možnosti řešení zadlužení prostřednictvím řady veřejných či nevládních organizací, které nabízejí svou pomoc. Součástí jsou i zásady odpovědného zadlužování, na které navazuje rozsáhlá kapitola věnována finančnímu vzdělávání.
Empirická část je zaměřena na kvalitativní průzkum. Jeho ambicí je přiblížit příčiny vzniku zadlužení, a to prostřednictvím obsahové analýzy textu, která byla vytvořena napříč českými internetovými deníky.
Anotace v angličtině
Topic of this thesis "Problem of debt in the Czech households in social context" deals with nowadays phenomenon, which is creating debt. This work shows understanding of debt problem in modern society, maps out the whole situation and recommends possibilities of social pedagogy through financial literacy education.
Although debt follows mankind through all our history, creating debt, that is a serious social problem, started to first show in 20th century in relation to democratization of konsume way of life.
This thesis characterizes most common type of debts through basic terms such as debt, liability, loan and shows main reasons of their origin. It defines legislature connected to creating debt and explains possible social impact on Czech households.
At the same time it introduces solution possibilities through many public or non-goverment institutions which offer their assistence. Part of this are also principles of responsible indebting followed by extensive chapter dedicated to financial education.
The empirical part is focused on the qualitative survey. Its goal is to approximate reasons of debt origin through context text analysis which was created across the Czech internet daily newspapers.
Klíčová slova
Dluh, zadlužení, dlužník, spotřebitelský úvěr, konzumní společnost, exekuce, osobní bankrot, neziskové organizace, finanční vzdělávání, finanční gramotnost, masová média.
Klíčová slova v angličtině
Debt, indebting, debtor, consumer credit, consume society, execution, personal bankrupcy, non-profit organization, financial education, financial literacy, mass media.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena:
- na vznik a příčiny zadluženosti českých domácností;
- na sociální dopady zadlužování;
- na možnosti sociální pedagogiky při výchově k finanční gramotnosti.
Součástí práce bude drobný sociologický průzkum zaměřený na příčiny vzniku zadlužování v konkrétní sociální skupině.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena:
- na vznik a příčiny zadluženosti českých domácností;
- na sociální dopady zadlužování;
- na možnosti sociální pedagogiky při výchově k finanční gramotnosti.
Součástí práce bude drobný sociologický průzkum zaměřený na příčiny vzniku zadlužování v konkrétní sociální skupině.
Seznam doporučené literatury
Dvořáková, I. Komunitární pravní úprava spotřebitelského úvěru v praxi. Ostrava: KEY Publishing, 2010.
Hamerníková, B. Veřejné finance. Praha: Victoria Publishing, 1996.
Schelleová, I. Jak vymáhat dluhy. Praha: Computer Press, 2002.
Sutton, G. Jak se zbavit dluhů. Praha: Pragma, 2010.
Urfus, V. Právo, úvěr a lichva v minulosti. Brno: Universita J.E. Purkyně v Brně,1975.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Dvořáková, I. Komunitární pravní úprava spotřebitelského úvěru v praxi. Ostrava: KEY Publishing, 2010.
Hamerníková, B. Veřejné finance. Praha: Victoria Publishing, 1996.
Schelleová, I. Jak vymáhat dluhy. Praha: Computer Press, 2002.
Sutton, G. Jak se zbavit dluhů. Praha: Pragma, 2010.
Urfus, V. Právo, úvěr a lichva v minulosti. Brno: Universita J.E. Purkyně v Brně,1975.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové (bakalářské) práce ? viz posudky }
- odpověděla dobře}
3. doc. Laca - Jakou formou lze vyučovat finanční gramotnost na ZŠ? - odpověděla dobře