Tato diplomová práce se zabývá otázkou vlivu výchovy rodičů na chování dítěte. Obsahuje přehled problematiky v literatuře, nahlíží do historie výchovy a zdůrazňuje její význam pro jednotlivce i společnost. Zamýšlí se nad chováním dětí v souvislosti se stylem rodičovské výchovy a vyzdvihuje důležitost rodinné komunikace.
Pomocí empirického šetření se dobírá k závěrům, jaké vztahy panují mezi dnešními dětmi a rodiči, jak spolu jednotliví členové rodiny vycházejí a jakým způsobem řeší případné konflikty. Naznačuje, jak se základě těchto zjištění může odvíjet další spolupráce členů rodiny se školou, výchovnými poradci, sociálními pracovníky, psychology a dalšími odborníky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis exemines the influence of parenting on child behaviour. Provides an overview of issues in the literature, explores the history of parenting and stresses its importace for individuals and society. It reflects on children's behavior in relation to parenting styles and highlights the importace of communication within family. Using empirical investigation this thesis draws to a conclusion, what is the relationship between today's children and patents, how individual family members get along with each other, and how conflicts are resolved. It suggests how these findings may be a basis for family members' further cooperation with schools, educational counselors, social workers, psychologists and other professionals.
Klíčová slova
rodina, vnímání vztahů, konflikty, kontakty, hodnoty, attachment, komunikace
Klíčová slova v angličtině
family, perception of relationships, conflicts, contacts, values, attachment, communication
Rozsah průvodní práce
114 s. (162 330 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá otázkou vlivu výchovy rodičů na chování dítěte. Obsahuje přehled problematiky v literatuře, nahlíží do historie výchovy a zdůrazňuje její význam pro jednotlivce i společnost. Zamýšlí se nad chováním dětí v souvislosti se stylem rodičovské výchovy a vyzdvihuje důležitost rodinné komunikace.
Pomocí empirického šetření se dobírá k závěrům, jaké vztahy panují mezi dnešními dětmi a rodiči, jak spolu jednotliví členové rodiny vycházejí a jakým způsobem řeší případné konflikty. Naznačuje, jak se základě těchto zjištění může odvíjet další spolupráce členů rodiny se školou, výchovnými poradci, sociálními pracovníky, psychology a dalšími odborníky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis exemines the influence of parenting on child behaviour. Provides an overview of issues in the literature, explores the history of parenting and stresses its importace for individuals and society. It reflects on children's behavior in relation to parenting styles and highlights the importace of communication within family. Using empirical investigation this thesis draws to a conclusion, what is the relationship between today's children and patents, how individual family members get along with each other, and how conflicts are resolved. It suggests how these findings may be a basis for family members' further cooperation with schools, educational counselors, social workers, psychologists and other professionals.
Klíčová slova
rodina, vnímání vztahů, konflikty, kontakty, hodnoty, attachment, komunikace
Klíčová slova v angličtině
family, perception of relationships, conflicts, contacts, values, attachment, communication
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2012), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- stručné ohlédnutí do historie výchovy v rodině;
- současnou podobu výchovy v rodině, úskalí alternativních metod a z toho pramenící neshody ve vztahu rodič - dítě - škola;
- hledání odpovědi na otázku, proč aktuálně dochází ve vztahu rodič - dítě k selhání ve výchově;
- možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum (rozhovor, dotazník), zaměřený na zjištění vztahů mezi rodiči a dětmi a na příznivé/nepříznivé dopady výchovy.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2012), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- stručné ohlédnutí do historie výchovy v rodině;
- současnou podobu výchovy v rodině, úskalí alternativních metod a z toho pramenící neshody ve vztahu rodič - dítě - škola;
- hledání odpovědi na otázku, proč aktuálně dochází ve vztahu rodič - dítě k selhání ve výchově;
- možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum (rozhovor, dotazník), zaměřený na zjištění vztahů mezi rodiči a dětmi a na příznivé/nepříznivé dopady výchovy.
Seznam doporučené literatury
HINES, G. Nebojte se vychovávat. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0933-2
KOHOUTEK, R. Vývoj a výchova dítěte v rodině. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1998. ISBN 8072041053
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-504-2
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-325-3
ROGGE, J.-U., SIROVÁTKOVÁ, A. Děti potřebují hranice. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-330-7
WEDLICHOVÁ, I. Sebepojetí dospívajících a způsob výchovy v rodině. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-096-9
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
HINES, G. Nebojte se vychovávat. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0933-2
KOHOUTEK, R. Vývoj a výchova dítěte v rodině. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1998. ISBN 8072041053
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-504-2
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-325-3
ROGGE, J.-U., SIROVÁTKOVÁ, A. Děti potřebují hranice. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-330-7
WEDLICHOVÁ, I. Sebepojetí dospívajících a způsob výchovy v rodině. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-096-9
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.