Bakalářská práce se zabývá tématem využití volnočasových aktivit u dětí mladšího školního věku. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy jako je volný čas, pedagogika volného času, volnočasové aktivity, ale také uvádí historické souvislosti při vývoji volného času a pedagogiky volného času. Taktéž jsou uvedeny principy výchovy ve volném čase. Praktická část je zaměřena především na malý sociologický průzkum mapující volný čas dětí v mladším školním věku (na autorově pracovišti - školní družina na ZŠ a MŠ v Brně - Kohoutovicích). Tento průzkum má za úkol zjistit, zda jsou děti schopny a umí efektivně vnímat a nakládat se svým volným časem. Také autora zajímalo jaké spektrum jejich volnočasových aktivit ve volném čase.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals with the use of leisure time activities for children of the primary school age. The theoretical part contains the concepts of the leisure time, the leisure pedagogy, leisure activities, but it also provides a historical context for the development of the leisure time and leisure education. Then, the principles of the education in the free time of children are mentioned. The practical part is focused on a specific sociological survey that maps the leisure time of children at younger age (specifically at the author's work after-school clubs at the Primary school in Brno - Kohoutovice). This research is needed in order to determine whether the children are able to use their free time and also whether they can perceive and use their leisure time effectively. The
author is also interested in a range of various leisure time activities.
Klíčová slova
Volný čas, volnočasové aktivity, pedagogika volného času, výchova ve volném čase.
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, leisure time actvities, pedagogy of the leisure time, education in the leisure time.
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem využití volnočasových aktivit u dětí mladšího školního věku. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy jako je volný čas, pedagogika volného času, volnočasové aktivity, ale také uvádí historické souvislosti při vývoji volného času a pedagogiky volného času. Taktéž jsou uvedeny principy výchovy ve volném čase. Praktická část je zaměřena především na malý sociologický průzkum mapující volný čas dětí v mladším školním věku (na autorově pracovišti - školní družina na ZŠ a MŠ v Brně - Kohoutovicích). Tento průzkum má za úkol zjistit, zda jsou děti schopny a umí efektivně vnímat a nakládat se svým volným časem. Také autora zajímalo jaké spektrum jejich volnočasových aktivit ve volném čase.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis deals with the use of leisure time activities for children of the primary school age. The theoretical part contains the concepts of the leisure time, the leisure pedagogy, leisure activities, but it also provides a historical context for the development of the leisure time and leisure education. Then, the principles of the education in the free time of children are mentioned. The practical part is focused on a specific sociological survey that maps the leisure time of children at younger age (specifically at the author's work after-school clubs at the Primary school in Brno - Kohoutovice). This research is needed in order to determine whether the children are able to use their free time and also whether they can perceive and use their leisure time effectively. The
author is also interested in a range of various leisure time activities.
Klíčová slova
Volný čas, volnočasové aktivity, pedagogika volného času, výchova ve volném čase.
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, leisure time actvities, pedagogy of the leisure time, education in the leisure time.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- volný čas a jeho definice,
- vztah sociální a obecné pedagogiky a volného času mládeže - popis funkcí volného času v rámci sociální i obecné pedagogiky,
- využívání volného času dětmi mladšího školního věku,
Součástí práce bude sociologický průzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na zjištění toho, jak děti mladšího školního věku (z konkrétní školní družiny) využívají svůj volný čas.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- volný čas a jeho definice,
- vztah sociální a obecné pedagogiky a volného času mládeže - popis funkcí volného času v rámci sociální i obecné pedagogiky,
- využívání volného času dětmi mladšího školního věku,
Součástí práce bude sociologický průzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na zjištění toho, jak děti mladšího školního věku (z konkrétní školní družiny) využívají svůj volný čas.
Seznam doporučené literatury
Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1
Hájek, B., Pávková, J. a kolektiv. Školní druţina. Praha: Portál, 2007. 160 s. ISBN 978-80-7367-268-3
Kraus, B. Sociální pedagogika. Brno: IMS, 2010.
Pávková, J. a kolektiv. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. 231 s. ISBN 80-7178-711-6
SPOUSTA, V. a kol. Kapitoly z pedagogiky volného času, 1. vyd. Brno: Masarykova
univerzita, 1996, ISBN 80-210-12740-9.
ŘEHOŘ, A. Metodické pokyny pro vypracování bakalářské práce. Brno: Institut
mezioborových studií, 2006.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1
Hájek, B., Pávková, J. a kolektiv. Školní druţina. Praha: Portál, 2007. 160 s. ISBN 978-80-7367-268-3
Kraus, B. Sociální pedagogika. Brno: IMS, 2010.
Pávková, J. a kolektiv. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. 231 s. ISBN 80-7178-711-6
SPOUSTA, V. a kol. Kapitoly z pedagogiky volného času, 1. vyd. Brno: Masarykova
univerzita, 1996, ISBN 80-210-12740-9.
ŘEHOŘ, A. Metodické pokyny pro vypracování bakalářské práce. Brno: Institut
mezioborových studií, 2006.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - využívání volného času -odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - využití práce v praxi - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - zájmové aktivity a volný čas ve školní družině - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - plán činnosti Školní družiny - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Dr. Jůzlová - co je to volný čas - odpověděl dobře