Žijeme ve společnosti, kde se lidé dožívají stále vyššího věku, a tudíž mezigenerační soudržnost se stává stále důležitějším tématem. Výzkumy ale ukazují, že tato soudržnost často nefunguje, protože chybí vzájemný respekt mezi jednotlivými generacemi. Proto jsem se v této diplomové práci zaměřil na hodnoty, které dnešní mládež uznává a na její postoje k seniorům.
Cílem diplomové práce bylo popsat teorii problému - mladí v současné době stále více upřednostňují konzumní hodnoty na úkor duchovních, mladí neprojevují dostatek úcty starším lidem, diskriminační/ageistický přístup k seniorům, a to nejen mládeže, ale i celé společnosti - a na základě výzkumů stanovit či navrhnout řešení problémů, které vidím v osvětě, diskuzi a podpoře programů aktivního stárnutí.
Anotace v angličtině
We live in an ageing society and that is the reason why intergenerational cohesion is becoming an increasingly important topic. Researches, however, show that this cohesion does not work, since there is a lack of respect between respective generations. This is why I have focused on young people´s values and their attitudes towards seniors in my diploma thesis.
The aim of my diploma thesis was to describe the theory of the problem the young more and more prefer consumerist values to spiritual ones, young people do not show enough respect to elderly people, not only young people´s but also the whole society´s discriminatory/ageist attitude towards seniors and to set or to suggest the solutions of the problems, which, as for me, can be seen in public education, discussion or in active ageing programmes support.
Klíčová slova
: mezigenerační vztahy, aegismus, úcta, diskriminace seniorů, mládež a její hodnotový žebříček, osvěta, diskuze, program aktivního stárnutí.
Klíčová slova v angličtině
intergenerational relations, ageism, respect, discrimination of seniors, the young/young people´s scale of values, public education, discussion, active ageing programme.
Rozsah průvodní práce
80s. (84 018 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Žijeme ve společnosti, kde se lidé dožívají stále vyššího věku, a tudíž mezigenerační soudržnost se stává stále důležitějším tématem. Výzkumy ale ukazují, že tato soudržnost často nefunguje, protože chybí vzájemný respekt mezi jednotlivými generacemi. Proto jsem se v této diplomové práci zaměřil na hodnoty, které dnešní mládež uznává a na její postoje k seniorům.
Cílem diplomové práce bylo popsat teorii problému - mladí v současné době stále více upřednostňují konzumní hodnoty na úkor duchovních, mladí neprojevují dostatek úcty starším lidem, diskriminační/ageistický přístup k seniorům, a to nejen mládeže, ale i celé společnosti - a na základě výzkumů stanovit či navrhnout řešení problémů, které vidím v osvětě, diskuzi a podpoře programů aktivního stárnutí.
Anotace v angličtině
We live in an ageing society and that is the reason why intergenerational cohesion is becoming an increasingly important topic. Researches, however, show that this cohesion does not work, since there is a lack of respect between respective generations. This is why I have focused on young people´s values and their attitudes towards seniors in my diploma thesis.
The aim of my diploma thesis was to describe the theory of the problem the young more and more prefer consumerist values to spiritual ones, young people do not show enough respect to elderly people, not only young people´s but also the whole society´s discriminatory/ageist attitude towards seniors and to set or to suggest the solutions of the problems, which, as for me, can be seen in public education, discussion or in active ageing programmes support.
Klíčová slova
: mezigenerační vztahy, aegismus, úcta, diskriminace seniorů, mládež a její hodnotový žebříček, osvěta, diskuze, program aktivního stárnutí.
Klíčová slova v angličtině
intergenerational relations, ageism, respect, discrimination of seniors, the young/young people´s scale of values, public education, discussion, active ageing programme.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vymezení seniorské populace;
- analýzu postojů vůči seniorům;
- návrhy a opatření ve vztahu k prezentovanému tématu.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný kvantitativní výzkum.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vymezení seniorské populace;
- analýzu postojů vůči seniorům;
- návrhy a opatření ve vztahu k prezentovanému tématu.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný kvantitativní výzkum.
Seznam doporučené literatury
BALOGOVÁ, Beáta. Medzigeneračné mosty. Košice: Menta Média, s.r.o., 2009.
DLABALOVÁ, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2008.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Bonny Press, 2009.
POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010.
RABUŠIC, Ladislav. Věková diskriminace-ageismus: úvod do teorie a výskyt diskriminačních přístupů ve vybraných oblastech s důrazem na pracovní trh. Praha: VÚPSV, 2005.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
Seznam doporučené literatury
BALOGOVÁ, Beáta. Medzigeneračné mosty. Košice: Menta Média, s.r.o., 2009.
DLABALOVÁ, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2008.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Bonny Press, 2009.
POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010.
RABUŠIC, Ladislav. Věková diskriminace-ageismus: úvod do teorie a výskyt diskriminačních přístupů ve vybraných oblastech s důrazem na pracovní trh. Praha: VÚPSV, 2005.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděl částečně
3. doc. Kutnohorská: Z jaké literatury zaměřující se na metodologii jste čerpal?