Diplomová práce se zabývá vlivem farmaceutických firem na preskripci léků. Teoretická část poskytuje teoretická východiska v oblasti farmaceutického marketingu a lékařské eti-ky. V praktické části je prostřednictvím marketingového průzkumu podrobně zkoumána cílová skupina farmaceutických firem ? lékaři předepisující léky. Jsou vyhodnoceny jed-notlivé marketingové aktivity farmaceutických firem směrem k lékařům a postoje respon-dentů k nim. Poslední kapitola navrhuje obecná doporučení pro marketingové aktivity ve farmaceutickém průmyslu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with influence of pharmaceutical companies on drug prescription. The theoretical part provides a theoretical background of pharmaceutical marketing and medi-cal ethics. The main part of practical part is marketing research exploring the target group of pharmaceutical companies - doctors prescribing drugs in detail. There are evaluated various marketing activities of pharmaceutical firms toward physicians and respondent attitudes to them. The last chapter proposes general recommendations for the marketing activities of the pharmaceutical industry.
Klíčová slova
Farmaceutický marketing, lékařská etika, reklama léčiv, komunikace, návštěvy farmaceu-tických reprezentantů, kongresy a semináře, vliv farmaceutických firem
Klíčová slova v angličtině
Pharmaceutical marketing, medical ethics, drug advertising, communication, visits of pharmaceutical representatives, congresses and seminars, the influence of pharmaceutical companies
Děkuji vedoucímu mé diplomové práce Mgr. Ing. Radimu Bačuvčíkovi, Ph.D.za jeho čas, cenné rady a připomínky. Děkuji především za jeho vstřícnost a ochotu rychle reagovat na mé dotazy.
Rozsah průvodní práce
87s. (132 128 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vlivem farmaceutických firem na preskripci léků. Teoretická část poskytuje teoretická východiska v oblasti farmaceutického marketingu a lékařské eti-ky. V praktické části je prostřednictvím marketingového průzkumu podrobně zkoumána cílová skupina farmaceutických firem ? lékaři předepisující léky. Jsou vyhodnoceny jed-notlivé marketingové aktivity farmaceutických firem směrem k lékařům a postoje respon-dentů k nim. Poslední kapitola navrhuje obecná doporučení pro marketingové aktivity ve farmaceutickém průmyslu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with influence of pharmaceutical companies on drug prescription. The theoretical part provides a theoretical background of pharmaceutical marketing and medi-cal ethics. The main part of practical part is marketing research exploring the target group of pharmaceutical companies - doctors prescribing drugs in detail. There are evaluated various marketing activities of pharmaceutical firms toward physicians and respondent attitudes to them. The last chapter proposes general recommendations for the marketing activities of the pharmaceutical industry.
Klíčová slova
Farmaceutický marketing, lékařská etika, reklama léčiv, komunikace, návštěvy farmaceu-tických reprezentantů, kongresy a semináře, vliv farmaceutických firem
Klíčová slova v angličtině
Pharmaceutical marketing, medical ethics, drug advertising, communication, visits of pharmaceutical representatives, congresses and seminars, the influence of pharmaceutical companies
Děkuji vedoucímu mé diplomové práce Mgr. Ing. Radimu Bačuvčíkovi, Ph.D.za jeho čas, cenné rady a připomínky. Děkuji především za jeho vstřícnost a ochotu rychle reagovat na mé dotazy.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury a následně teoretický základ pojednávající o marketingu ve zdravotnictví a farmacii se zaměřením na vliv farmaceutických firem na předepisování léků. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte výzkumné otázky a cíle práce.
2. Zpracujte analýzu současného fungování marketingu farmaceutických firem směrem k lékařům. Vymezte jednotlivé cílové skupiny marketingu farmaceutických firem a proveďte výzkum postojů lékařů k farmaceutickému lobby. Formulujte silné a slabé stránky současného stavu marketingové komunikace farmaceutického průmyslu.
3. Na základě výsledků analýzy shrňte současnou situaci vnímání marketingových aktivit farmaceutických firem lékaři ČR. Stručně navrhněte obecná doporučení pro marketingovou komunikaci ve farmaceutickém průmyslu směrem k lékařům.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury a následně teoretický základ pojednávající o marketingu ve zdravotnictví a farmacii se zaměřením na vliv farmaceutických firem na předepisování léků. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte výzkumné otázky a cíle práce.
2. Zpracujte analýzu současného fungování marketingu farmaceutických firem směrem k lékařům. Vymezte jednotlivé cílové skupiny marketingu farmaceutických firem a proveďte výzkum postojů lékařů k farmaceutickému lobby. Formulujte silné a slabé stránky současného stavu marketingové komunikace farmaceutického průmyslu.
3. Na základě výsledků analýzy shrňte současnou situaci vnímání marketingových aktivit farmaceutických firem lékaři ČR. Stručně navrhněte obecná doporučení pro marketingovou komunikaci ve farmaceutickém průmyslu směrem k lékařům.
Seznam doporučené literatury
KOTLER, P. et al; Moderní marketing, Praha, Grada Publishing 2007. 1041s. ISBN 978-80-247-1545-2.
KUTNOHORSKÁ, Jana. Výzkum ve zdravotnictví: metodika a metodologie výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 123 s. ISBN 978-80-244-1877-3.
MÁŠOVÁ, Hana, KŘÍŽOVÁ, Eva, SVOBODNÝ, Petr. České zdravotnictví. Vize a skutečnost. [s.l.] : [s.n.], 2005. 250 s. ISBN 80-246-0944-4.
METYŠ, K.; BALOG, P.; Marketing ve farmacii, Praha, Grada Publishing 2006. 208s. ISBN 80-247-0830-2.
ZLÁMAL, Jaroslav. Marketing ve zdravotnictví. [s.l.] : [s.n.], 2006. 150 s. ISBN 80-7013-441-0.
Seznam doporučené literatury
KOTLER, P. et al; Moderní marketing, Praha, Grada Publishing 2007. 1041s. ISBN 978-80-247-1545-2.
KUTNOHORSKÁ, Jana. Výzkum ve zdravotnictví: metodika a metodologie výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 123 s. ISBN 978-80-244-1877-3.
MÁŠOVÁ, Hana, KŘÍŽOVÁ, Eva, SVOBODNÝ, Petr. České zdravotnictví. Vize a skutečnost. [s.l.] : [s.n.], 2005. 250 s. ISBN 80-246-0944-4.
METYŠ, K.; BALOG, P.; Marketing ve farmacii, Praha, Grada Publishing 2006. 208s. ISBN 80-247-0830-2.
ZLÁMAL, Jaroslav. Marketing ve zdravotnictví. [s.l.] : [s.n.], 2006. 150 s. ISBN 80-7013-441-0.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
Otázky oponenta:
Aký je vplyv farmaceutických firiem na preskripciu liekov v ČR?
Otázka vedoucího:
Práce odpovídá na otázku, jak marketingové aktivity farmaceutických firem vnímají lékaři.
Jakým způsobem by bylo vhodné zkoumat tyto aktivity z pohledu samotných
farmaceutických firem, aby bylo možné dát detailnější doporučení pro jejich případnou
změnu?
Studentka zodpověděla otázky částečně.