Diplomová práce se zabývá problematikou nákupního chování v maloobchodní prodejně, se zaměřením na cílovou skupinu seniorů (ve věku 55+). V teoretické části je stanoven odborný rámec práce z pohledu maloobchodu a jeho propagace, nákupního chování a osobnosti spotřebitele a výzkumných metod. Praktická část práce pak uvádí specifika generace 55+ v České republice a s pomocí poznatků zahraničních autorů se snaží definovat vhodné způsoby komunikace se seniory jako cílovou skupinou. Tuto část doplňuje kvalitativní výzkumná sonda složená z asistovaného nákupu v prodejně Kaufland Žatec a následného dotazování o nákupním chování a spokojenosti s prodejnou. V projektové části jsou stanovena doporučení, která by danou prodejnu více přizpůsobila potřebám zákazníků 55+ a navržen projekt edukativní roadshow pro CS 55+, spojené s řetězcem Kaufland.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue shopping behavior in a retail store, focusing on the target group of seniors (aged 55 +). The theoretical part is determined by unioning frame work from the perspective of retail and it´s promotion, shopping behavior and consumer personality and research. The practical part of the thesis presents the specifics of generation 55 + in the Czech Republic and with usage of knowledge of foreign authors trys to define acceptable methods of communication with seniors as a target group. This section is complemented with qualitative research probe composed of assisted purchase in the store Kaufland Žatec and subsequent questioning of shopping behavior and satisfaction with the shop. In the project part, the recommendations, how to adapt the shop more to the needs of customers 55+, are set, as well as the project of educational roadshow connected to Kaufland retail chain.
Diplomová práce se zabývá problematikou nákupního chování v maloobchodní prodejně, se zaměřením na cílovou skupinu seniorů (ve věku 55+). V teoretické části je stanoven odborný rámec práce z pohledu maloobchodu a jeho propagace, nákupního chování a osobnosti spotřebitele a výzkumných metod. Praktická část práce pak uvádí specifika generace 55+ v České republice a s pomocí poznatků zahraničních autorů se snaží definovat vhodné způsoby komunikace se seniory jako cílovou skupinou. Tuto část doplňuje kvalitativní výzkumná sonda složená z asistovaného nákupu v prodejně Kaufland Žatec a následného dotazování o nákupním chování a spokojenosti s prodejnou. V projektové části jsou stanovena doporučení, která by danou prodejnu více přizpůsobila potřebám zákazníků 55+ a navržen projekt edukativní roadshow pro CS 55+, spojené s řetězcem Kaufland.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue shopping behavior in a retail store, focusing on the target group of seniors (aged 55 +). The theoretical part is determined by unioning frame work from the perspective of retail and it´s promotion, shopping behavior and consumer personality and research. The practical part of the thesis presents the specifics of generation 55 + in the Czech Republic and with usage of knowledge of foreign authors trys to define acceptable methods of communication with seniors as a target group. This section is complemented with qualitative research probe composed of assisted purchase in the store Kaufland Žatec and subsequent questioning of shopping behavior and satisfaction with the shop. In the project part, the recommendations, how to adapt the shop more to the needs of customers 55+, are set, as well as the project of educational roadshow connected to Kaufland retail chain.
1. Zpracujte teoretická východiska ve vztahu k marketingovému mixu využívaném obchodními řetězci a spotřebitelskému chování. Definujte metody práce, výzkumné otázky a cíle práce.
2. Analyzujte specifika spotřebitelského chování v cílové skupině seniorů (55+) s využitím odporných zdrojů týkající se této problematiky.
3. Analyzujte maloobchodní trh v ČR se zaměřením na FMCG řetězce a popište jejich přizpůsobení potřebám cílové skupiny seniorů (55+) v marketingové komunikaci.
4. Navrhněte a realizujte primární průzkumnou sondu, která zjistí přizpůsobení potřebám cílové skupiny seniorů (55+) na prodejní ploše. Ve výzkumu získejte informace pro ověření výzkumných otázek a podklady pro realizaci projektu.
5. Na základě výsledků výzkumu navrhněte projekt změn v obchodní jednotce, které by zajistily lepší podmínky pro nákup cílové skupiny seniorů (55+). Projekt předložte zástupcům cílové skupiny seniorů (55+) k posouzení.
6. Zhodnoťte přínos práce a její využitelnost v praxi, zodpovězte výzkumné otázky.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretická východiska ve vztahu k marketingovému mixu využívaném obchodními řetězci a spotřebitelskému chování. Definujte metody práce, výzkumné otázky a cíle práce.
2. Analyzujte specifika spotřebitelského chování v cílové skupině seniorů (55+) s využitím odporných zdrojů týkající se této problematiky.
3. Analyzujte maloobchodní trh v ČR se zaměřením na FMCG řetězce a popište jejich přizpůsobení potřebám cílové skupiny seniorů (55+) v marketingové komunikaci.
4. Navrhněte a realizujte primární průzkumnou sondu, která zjistí přizpůsobení potřebám cílové skupiny seniorů (55+) na prodejní ploše. Ve výzkumu získejte informace pro ověření výzkumných otázek a podklady pro realizaci projektu.
5. Na základě výsledků výzkumu navrhněte projekt změn v obchodní jednotce, které by zajistily lepší podmínky pro nákup cílové skupiny seniorů (55+). Projekt předložte zástupcům cílové skupiny seniorů (55+) k posouzení.
6. Zhodnoťte přínos práce a její využitelnost v praxi, zodpovězte výzkumné otázky.
Seznam doporučené literatury
REIDL, Andreas. Senior - zákazník budoucnosti: marketing orientovaný na generaci 50+. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2012, 256 s. ISBN 978-80-265-0018-6.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 283 s. ISBN 8024703939.
UNDERHILL, Paco. Proč nakupujeme: jak merchandising ovlivňuje nákupní rozhodnutí a zvyšuje prodej. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2002, 253 s. ISBN 8072610554.
LINDSTRÖM, Martin. Nákupologie: pravda a lži o tom, proč nakupujeme. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, xiii, 232 s. ISBN 978-80-251-2396-6.
CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 307 s. ISBN 978-80-7261-167-6.
Seznam doporučené literatury
REIDL, Andreas. Senior - zákazník budoucnosti: marketing orientovaný na generaci 50+. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2012, 256 s. ISBN 978-80-265-0018-6.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 283 s. ISBN 8024703939.
UNDERHILL, Paco. Proč nakupujeme: jak merchandising ovlivňuje nákupní rozhodnutí a zvyšuje prodej. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2002, 253 s. ISBN 8072610554.
LINDSTRÖM, Martin. Nákupologie: pravda a lži o tom, proč nakupujeme. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, xiii, 232 s. ISBN 978-80-251-2396-6.
CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 307 s. ISBN 978-80-7261-167-6.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, plány
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
1. Jaké metody považujete pro výzkum generace 55 + za optimální?
2. Jaká jsou specifika marketingové komunikace s generací 55 + ?
3. Jakou roli hraje v komunikaci s generací 55 + reklama na místě prodeje?
Otázka vedoucí práce:
Co je cílem road show ve vztahu ke kvalitě nakupování a specifickým potřebám seniorů? Jak se hodnoty (viz slova marketingového ředitele) promítají do programu?
Studentka odpověděla na všechny položené otázky.