Tato bakalářská práce s názvem ?Dítě zákazník ? psychologický, sociální a marketingový pohled? se věnuje spotřebitelskému chování a rozhodovacímu procesu dětí ve věku 2 až 15 let. Teoretická část se zabývá obecnou charakteristikou zákazníka, poté se podrobněji vě-nuje osobnosti dětského zákazníka ze všech výše uvedených úhlů pohledu. Zabývá se také spotřebním chováním dětí, kupním procesem, merchandisingem a působením reklamy na dětského zákazníka. V praktické části jsou uvedeny výsledky kvantitativní výzkumné son-dy zaměřené na zjištění potřeb dané cílové skupiny, nákupního chování a vlivu na nákupní chování rodičů. Na základě zjištěných informací jsou ohodnoceny výzkumné otázky a na-značen směr, jímž se marketingové komunikace v současnosti ubírají.
Anotace v angličtině
The thesis "Child customer - psychological, social and marketing perspective" is focused on consumer behavior and decision-making process of children in the age of 2 - 15 years. The theoretical part deals with the general characteristics of a client. Then, in detail, it aims towards child-customer from the perspectives mentioned above. It also deals with consum-er behaviour of children's process of purchase, merchandising and influence of advertise-ment on children-consumer. In the practical part the thesis presents results of a quantitative research, which aimed to identify needs of the target group, purchasing behaviour and influence on the shopping behaviour of parents. Based on information obtained the research questions have been evaluated and we tried to sketch directions where contemporary marketing communication has been heading for.
Klíčová slova
zákazník, dítě, spotřební chování, marketingové komunikace, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
customer, child, consumer behaviour, marketing communication, quantitative research
Rozsah průvodní práce
62 s. (84 426 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce s názvem ?Dítě zákazník ? psychologický, sociální a marketingový pohled? se věnuje spotřebitelskému chování a rozhodovacímu procesu dětí ve věku 2 až 15 let. Teoretická část se zabývá obecnou charakteristikou zákazníka, poté se podrobněji vě-nuje osobnosti dětského zákazníka ze všech výše uvedených úhlů pohledu. Zabývá se také spotřebním chováním dětí, kupním procesem, merchandisingem a působením reklamy na dětského zákazníka. V praktické části jsou uvedeny výsledky kvantitativní výzkumné son-dy zaměřené na zjištění potřeb dané cílové skupiny, nákupního chování a vlivu na nákupní chování rodičů. Na základě zjištěných informací jsou ohodnoceny výzkumné otázky a na-značen směr, jímž se marketingové komunikace v současnosti ubírají.
Anotace v angličtině
The thesis "Child customer - psychological, social and marketing perspective" is focused on consumer behavior and decision-making process of children in the age of 2 - 15 years. The theoretical part deals with the general characteristics of a client. Then, in detail, it aims towards child-customer from the perspectives mentioned above. It also deals with consum-er behaviour of children's process of purchase, merchandising and influence of advertise-ment on children-consumer. In the practical part the thesis presents results of a quantitative research, which aimed to identify needs of the target group, purchasing behaviour and influence on the shopping behaviour of parents. Based on information obtained the research questions have been evaluated and we tried to sketch directions where contemporary marketing communication has been heading for.
Klíčová slova
zákazník, dítě, spotřební chování, marketingové komunikace, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
customer, child, consumer behaviour, marketing communication, quantitative research
Zásady pro vypracování
1. Proveďte literární rešerši zdrojů, vztahujících se ke spotřebitelskému chování a rozhodovacímu procesu zákazníka, vymezte spotřebitelský trh dané cílové skupiny.
2. Popište postavení cílové skupiny ve společnosti a související sociální, psychologický a marketingový pohled.
3. V praktické části získejte prostřednictvím sekundárních zdrojů a vlastní primární průzkumné sondy poznatky o spotřebitelském chování cílové skupiny (metody kvalitativní i kvantitativní), analyzujte a zhodnoťte data a charakterizujte faktory, které ovlivňují její spotřebitelské chování.
4. Na základě zjištěných informací shrňte, uveďte, co ze získaných poznatků vyplývá.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte literární rešerši zdrojů, vztahujících se ke spotřebitelskému chování a rozhodovacímu procesu zákazníka, vymezte spotřebitelský trh dané cílové skupiny.
2. Popište postavení cílové skupiny ve společnosti a související sociální, psychologický a marketingový pohled.
3. V praktické části získejte prostřednictvím sekundárních zdrojů a vlastní primární průzkumné sondy poznatky o spotřebitelském chování cílové skupiny (metody kvalitativní i kvantitativní), analyzujte a zhodnoťte data a charakterizujte faktory, které ovlivňují její spotřebitelské chování.
4. Na základě zjištěných informací shrňte, uveďte, co ze získaných poznatků vyplývá.
Seznam doporučené literatury
KOMÁRKOVÁ, Ružena. Psychologie trhu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 154 s. ISBN 80-716-9632-3. KOTLER, Philip. Marketing management. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 719 s. Profesionál. ISBN80-247-0016-6.
KOTLER, Philip. Marketing. Praha: Grada, c2004, 855 s. ISBN 978-80-247-0513-2.
PŘIKRYLOVÁ, Jana a Hana JAHODOVÁ. Moderní marketingová komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 303 s., [16] s. obr. príl. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3622-8.
TELLIS, Gerard J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 602 s., [16] s. barev. obr. príl. ISBN 80-716-9997-7.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2012, 324 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4005-8.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 356 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3528-3 (VáZ.).
Seznam doporučené literatury
KOMÁRKOVÁ, Ružena. Psychologie trhu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 154 s. ISBN 80-716-9632-3. KOTLER, Philip. Marketing management. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 719 s. Profesionál. ISBN80-247-0016-6.
KOTLER, Philip. Marketing. Praha: Grada, c2004, 855 s. ISBN 978-80-247-0513-2.
PŘIKRYLOVÁ, Jana a Hana JAHODOVÁ. Moderní marketingová komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 303 s., [16] s. obr. príl. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3622-8.
TELLIS, Gerard J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 602 s., [16] s. barev. obr. príl. ISBN 80-716-9997-7.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2012, 324 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4005-8.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 356 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3528-3 (VáZ.).
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
1. Str. 25: "Dnešní děti a adolescenti po dosažení sedmdesáti let budou za sebou mít v rámci životní bilance sedm až deset let strávených u televize." Z kterého zdroje jste čerpala? Ve stejném odstavci odkazujete na výzkum (Strasburger, 2009), ve kterém je uvedeno, že "pouze jedna třetina dětí ve věku od čtyř do šesti let pochopila komerční záměr reklam". Přestože zde nejsou uvedeny další údaje (např. počet respondentů, zdroj), můžete doložit obdobný výzkum z českého prostředí"
2. Již z předcházející otázky je patrno, že pouze "jedna třetina dětí ve věku od čtyř do šesti let je schopna pochopit komerční záměr reklamy", zajímalo by mne, proč autorka volila věkovou hranici od dvou let dítěte. Sama sice uvádí, že se jedná záměrně o tak široké věkové rozpětí, ale co bylo motivací vedoucí k tak nízké věkové hranici, kdy jak sama uvádí v TČ, vnímá dítě reklamu jako pohádku. Jsou potom otázky cílené k rodičům dané věkové skupiny relevantní?
3. Rovněž by mne zajímalo, od jakého věku je dítě schopno samostatného nákupu za vlastní úspory, ať již by se jednalo o nákup pod vlivem reklamního sdělení ? či bez vlivu reklamy. Je autorka seznámena s obdobnými výzkumy?
Studentka plně odpověděla na položené otázky a přesvědčivou prezentací ji komise ohodnotila A-výborně.