Finanční gramotnost je v současné době stále častěji prezentována v souvislosti s rostoucí zadlužeností českých domácností. Bakalářská práce se tématiky zaměřuje na důsledky nekontrolovaného a neúměrného zadlužování, a s ním spojených negativních dopadů na rodinu, která je přirozeným prostředím výchovy dětí. Pozornost je také věnována prevenci zadlužování. Praktická část bakalářské práce zpracovává kvantitativní popisný výzkum, který je zaměřen na důležitost výuky finanční gramotnosti již na základních školách. Cílem výzkumu je zjistit, zda se výukou finanční gramotnosti zvyšuje ekonomická a finanční gramotnost žáků a zda její výuka plní účel prevence proti nekontrolovanému zadlužování.
Anotace v angličtině
Financial literacy is now increasingly being presented in connection with the increasing indebtedness of Czech households. This thesis focuses on the consequences of inappropriate and uncontrolled debt, and the related negative impact on the family, which is the natural habitat of raising children. Attention is also given to prevention of debt. The practical part of this thesis processes quantitative descriptive research which focuses on the importance of teaching financial literacy in primary schools. The aim of the research is to determine whether the teaching of financial literacy increases the economic and financial literacy of students and that this teaching fulfills its purpose of preventing uncontrolled debt.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, zadlužování, rodina, příjem, rodinný rozpočet.
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, indebtedness, family, income, family budget.
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Finanční gramotnost je v současné době stále častěji prezentována v souvislosti s rostoucí zadlužeností českých domácností. Bakalářská práce se tématiky zaměřuje na důsledky nekontrolovaného a neúměrného zadlužování, a s ním spojených negativních dopadů na rodinu, která je přirozeným prostředím výchovy dětí. Pozornost je také věnována prevenci zadlužování. Praktická část bakalářské práce zpracovává kvantitativní popisný výzkum, který je zaměřen na důležitost výuky finanční gramotnosti již na základních školách. Cílem výzkumu je zjistit, zda se výukou finanční gramotnosti zvyšuje ekonomická a finanční gramotnost žáků a zda její výuka plní účel prevence proti nekontrolovanému zadlužování.
Anotace v angličtině
Financial literacy is now increasingly being presented in connection with the increasing indebtedness of Czech households. This thesis focuses on the consequences of inappropriate and uncontrolled debt, and the related negative impact on the family, which is the natural habitat of raising children. Attention is also given to prevention of debt. The practical part of this thesis processes quantitative descriptive research which focuses on the importance of teaching financial literacy in primary schools. The aim of the research is to determine whether the teaching of financial literacy increases the economic and financial literacy of students and that this teaching fulfills its purpose of preventing uncontrolled debt.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, zadlužování, rodina, příjem, rodinný rozpočet.
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, indebtedness, family, income, family budget.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rodiny a finanční gramotnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rodiny a finanční gramotnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SMRČKA, Luboš. Rodinné finance: ekonomická krize a krach optimismu. Praha: Nakladatelství C. H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-199-4.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.
MAREŠ, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-61-3.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-383-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LEA, S., R. TARPY a P. WEBLEY. Psychologie ekonomického chování. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-93-5.
Seznam doporučené literatury
SMRČKA, Luboš. Rodinné finance: ekonomická krize a krach optimismu. Praha: Nakladatelství C. H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-199-4.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.
MAREŠ, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-61-3.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-383-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LEA, S., R. TARPY a P. WEBLEY. Psychologie ekonomického chování. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-93-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala obsah a výsledky své práce. Zodpověděla výsledky oponenta a vedoucího práce. Doktorka Suchánková uvedla výhrady k teoretické a praktické části práce. Mnohé z pasáží si by si podle ní zasloužily lepší úroveň precizace. Mgr. Jurtíková upozornila na to, že pro měření úrovně ekonomické gramotnosti nebyl použit optimální nástroj. Docent Balvín se dotázal na sociální souvislosti změn týkajících se insolvence.