Bakalářská práce ?Rizika využívání internetových sociálních sítí žáky základních škol? se zabývá fenoménem dnešní doby internetovými sociálními sítěmi. Práce má za cíl, poskyt-nout základní přehled a charakteristiku nejrozšířenějších internetových sociálních sítích, ukázat na možné riziko spojené s jejich užíváním a doporučit uživatelům bezpečné užívání. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje informace o tuzemských a zahraničních internetových sítích, jejich návštěvností a riziky pro jejich uži-vatele. Další kapitoly se zabývají prevencí a projekty na ochranu dětí. Praktická část zahr-nuje výzkum za použití dotazníků. Cílem této části je zjistit rozšířenost a vztah k interneto-vým sociálním sítím mezi žáky vybrané základní školy, uvádění osobních údajů a možný výskyt internetové šikany.
Anotace v angličtině
Bachelor?s thesis ,,Risks of social networks using by elementary school students? is dealing with nowaday phenomenon - online social networking.
The aim of the Bachelor?s thesis is to provide with basic review and characteristics of the most widespread social networks, to show potential risks associated with their daily usage and recommend safe behavior to users.
The thesis is divided into theoretical and practical part.
Theoretical part contains information regarding domestic and foreign internet social ne-tworks, their traffic and risks arising to their users. Other chapters are considering preven-tion and child protection projects.
The practical part includes research using questionnaires. The aim of this part is finding out the penetration rate and relationships amongst the students of chosen elementary school, personal data introduction and possible occurrence of cyberbullying as well.
Klíčová slova
internetové sociální sítě, rizika, prevence,
Klíčová slova v angličtině
internet social networks, risks, prevention
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce ?Rizika využívání internetových sociálních sítí žáky základních škol? se zabývá fenoménem dnešní doby internetovými sociálními sítěmi. Práce má za cíl, poskyt-nout základní přehled a charakteristiku nejrozšířenějších internetových sociálních sítích, ukázat na možné riziko spojené s jejich užíváním a doporučit uživatelům bezpečné užívání. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje informace o tuzemských a zahraničních internetových sítích, jejich návštěvností a riziky pro jejich uži-vatele. Další kapitoly se zabývají prevencí a projekty na ochranu dětí. Praktická část zahr-nuje výzkum za použití dotazníků. Cílem této části je zjistit rozšířenost a vztah k interneto-vým sociálním sítím mezi žáky vybrané základní školy, uvádění osobních údajů a možný výskyt internetové šikany.
Anotace v angličtině
Bachelor?s thesis ,,Risks of social networks using by elementary school students? is dealing with nowaday phenomenon - online social networking.
The aim of the Bachelor?s thesis is to provide with basic review and characteristics of the most widespread social networks, to show potential risks associated with their daily usage and recommend safe behavior to users.
The thesis is divided into theoretical and practical part.
Theoretical part contains information regarding domestic and foreign internet social ne-tworks, their traffic and risks arising to their users. Other chapters are considering preven-tion and child protection projects.
The practical part includes research using questionnaires. The aim of this part is finding out the penetration rate and relationships amongst the students of chosen elementary school, personal data introduction and possible occurrence of cyberbullying as well.
Klíčová slova
internetové sociální sítě, rizika, prevence,
Klíčová slova v angličtině
internet social networks, risks, prevention
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti využívání internetových sociálních sítí a jejich možných rizik.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti využívání internetových sociálních sítí a jejich možných rizik.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
KONEČNÝ, Štěpán. Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5488-2.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
KONEČNÝ, Štěpán. Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5488-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval svou práci. Komise poukázala na nedostatky empirické části, v následné diskuzi se u studenta projevila nedostatečná znalost metodologie. Student dále prezentoval výsledky výzkumu včetně těch, které pro něj byly překvapivé. Odpověděl na otázky uvedené v posudcích: Jaký přínos má váš výzkum pro sociální pedagogiku? Jak je možné na výzkum navázat?
Dr. Vávrová upozornila na nevydařenou formulaci výzkumné otázky, nerealizovaný předvýzkum, chybějící grafické zobrazení analyzovaných dat.