V bakalářské práci sleduji sociální dovednosti u dětí předškolního věku. Teoretická část práce je zaměřena na psychologický vývoj, průběh socializace, rozvíjení a progresi sociálních schopností dětí v předškolním období. Praktická část se zabývá výzkumným šetřením, které zjišťuje projevy v sociálních dovednostech u pětiletých chlapců.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to monitor social skills of pre-school children. The theoretical part focuses on developmental psychology, the course of social adaptation, and the development and progression of social skills in the pre-school period. The practical part deals with a research investigating the social behaviour of five-year-old boys.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, vývoj dítěte, rodina, normy chování, komunikace, sociální dovednosti, sociální cítění.
Klíčová slova v angličtině
Pre-school child, child development, family, behavioral standards, communication, social skills, social feeling.
Rozsah průvodní práce
68 s. + přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci sleduji sociální dovednosti u dětí předškolního věku. Teoretická část práce je zaměřena na psychologický vývoj, průběh socializace, rozvíjení a progresi sociálních schopností dětí v předškolním období. Praktická část se zabývá výzkumným šetřením, které zjišťuje projevy v sociálních dovednostech u pětiletých chlapců.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to monitor social skills of pre-school children. The theoretical part focuses on developmental psychology, the course of social adaptation, and the development and progression of social skills in the pre-school period. The practical part deals with a research investigating the social behaviour of five-year-old boys.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, vývoj dítěte, rodina, normy chování, komunikace, sociální dovednosti, sociální cítění.
Klíčová slova v angličtině
Pre-school child, child development, family, behavioral standards, communication, social skills, social feeling.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývoje dítěte v předškolním věku a jeho sociálních dovedností.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu zaměřeného na rozdíly v sociálních dovednostech pětiletých chlapců v souvislosti se sourozeneckou konstelací.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývoje dítěte v předškolním věku a jeho sociálních dovedností.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu zaměřeného na rozdíly v sociálních dovednostech pětiletých chlapců v souvislosti se sourozeneckou konstelací.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
PIAGET, Jean a Barbel INHELDEROVÁ, 1997. Psychologie dítěte. Vyd. 3. Praha: Portál. ISBN 80-7178-608-X.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0.
LISÁ, Lidka a Marie KŇOURKOVÁ, 1986. Vývoj dítěte a jeho úskalí. Praha: Avicenum.
MATĚJČEK, Zdeněk a Marie POKORNÁ, 1998. Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Jinočany: H+H. ISBN 80-86022-21-8.
JANOŠOVÁ, Pavlína, 2008. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2284-9.
BEZOUŠKOVÁ, Marcela a Alžběta PALATINOVÁ, 2003. Jak rozvíjet sociální dovednosti dětí. Praha: Liga proti rakovině. ISBN 80-239-9193-0.
Seznam doporučené literatury
PIAGET, Jean a Barbel INHELDEROVÁ, 1997. Psychologie dítěte. Vyd. 3. Praha: Portál. ISBN 80-7178-608-X.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0.
LISÁ, Lidka a Marie KŇOURKOVÁ, 1986. Vývoj dítěte a jeho úskalí. Praha: Avicenum.
MATĚJČEK, Zdeněk a Marie POKORNÁ, 1998. Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Jinočany: H+H. ISBN 80-86022-21-8.
JANOŠOVÁ, Pavlína, 2008. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2284-9.
BEZOUŠKOVÁ, Marcela a Alžběta PALATINOVÁ, 2003. Jak rozvíjet sociální dovednosti dětí. Praha: Liga proti rakovině. ISBN 80-239-9193-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka jasně a srozumitelně prezentovala bakalářskou práci. Na úvod komisi obeznámila s důvodem volby tématu, poté vymezila design výzkumu a prezentovala konkrétní výstupy výzkumného šetření. Studentka zodpověděla jak otázky od vedoucího, tak otázky od oponenta bakalářské práce.
Studentka byla vyzvána, aby představila vzniklou teorii, která měla být výstupem práce. Studentka teorii nevytvořila. Studentka vyvozuje závěry, které nemá podloženy výzkumem. Studentka zkoumala matku v dané rodině a závěry vztahuje na celou rodinu.