Diplomová práce je zaměřena na oblast sociální komunikace, konkrétně na úroveň sociální komunikace dětí předškolního věku. V teoretické části jsou zmíněny všechny podstatné aspekty, které se k této problematice vztahují. Od charakteristiky předškolního věku, přes samotnou oblast sociální komunikace, předškolní výchovy a vzdělávání či mateřské školy až po kapitolu věnovanou hře, která je v tomto období důležitou součástí života dítěte. V rámci práce je pozornost věnována také Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání, komunikativním kompetencím a kompetencím sociálním a personálním.
Cílem praktické části práce je zmapovat úroveň sociální komunikace dětí
předškolního věku v mateřské škole v Nezamyslicích a zjistit zda učitelky dané mateřské školy napomáhají u dětí k rozvoji sociální komunikace, popřípadě jakým způsobem. Součástí praktické části jsou také výsledky o úrovni sociální komunikace dětí předškolního věku, které byly získány metodou pozorování a výsledky plynoucí z rozhovorů s učitelkami mateřské školy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the area of social communication, specifically
on the level of social communication of preschool children. All important aspects related to the topic are mentioned in the theoretical part. These are spread from the characteristic of preschool age through the area of social communication, preschool education and learning or kindergartens as such to the chapter dedicated to a game that is an important part of this period of a child´s life. The attention is also paid to the Framework Education Programme for Preschool Education, to communicative competences and to social and personal competences as well. The main aim of the practical part is to chart a level of social communication of preschool children in the kindergarten in Nezamyslice and find out the ways the teachers help the children to develop their social communication. The integral part of these chapters are also the results obtained by observations and interviews with the teachers which testify the level of social communication of the preschool children.
Klíčová slova
předškolní věk, sociální komunikace, verbální komunikace, neverbální komunikace, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, komunikativní kompetence,
sociální a personální kompetence, předškolní výchova a vzdělávání, mateřská škola, hra
Klíčová slova v angličtině
preschool age, social communication, verbal communication, non-verbal
communication, Framework Education Programme for Preschool Education,
communicative competences, social and personal competences, preschool education
and learning, kindergarten, game
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na oblast sociální komunikace, konkrétně na úroveň sociální komunikace dětí předškolního věku. V teoretické části jsou zmíněny všechny podstatné aspekty, které se k této problematice vztahují. Od charakteristiky předškolního věku, přes samotnou oblast sociální komunikace, předškolní výchovy a vzdělávání či mateřské školy až po kapitolu věnovanou hře, která je v tomto období důležitou součástí života dítěte. V rámci práce je pozornost věnována také Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání, komunikativním kompetencím a kompetencím sociálním a personálním.
Cílem praktické části práce je zmapovat úroveň sociální komunikace dětí
předškolního věku v mateřské škole v Nezamyslicích a zjistit zda učitelky dané mateřské školy napomáhají u dětí k rozvoji sociální komunikace, popřípadě jakým způsobem. Součástí praktické části jsou také výsledky o úrovni sociální komunikace dětí předškolního věku, které byly získány metodou pozorování a výsledky plynoucí z rozhovorů s učitelkami mateřské školy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the area of social communication, specifically
on the level of social communication of preschool children. All important aspects related to the topic are mentioned in the theoretical part. These are spread from the characteristic of preschool age through the area of social communication, preschool education and learning or kindergartens as such to the chapter dedicated to a game that is an important part of this period of a child´s life. The attention is also paid to the Framework Education Programme for Preschool Education, to communicative competences and to social and personal competences as well. The main aim of the practical part is to chart a level of social communication of preschool children in the kindergarten in Nezamyslice and find out the ways the teachers help the children to develop their social communication. The integral part of these chapters are also the results obtained by observations and interviews with the teachers which testify the level of social communication of the preschool children.
Klíčová slova
předškolní věk, sociální komunikace, verbální komunikace, neverbální komunikace, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, komunikativní kompetence,
sociální a personální kompetence, předškolní výchova a vzdělávání, mateřská škola, hra
Klíčová slova v angličtině
preschool age, social communication, verbal communication, non-verbal
communication, Framework Education Programme for Preschool Education,
communicative competences, social and personal competences, preschool education
and learning, kindergarten, game
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychologické, sociální a z oblasti sociální komunikace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na úroveň sociální komunikace.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti psychologické, sociální a z oblasti sociální komunikace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na úroveň sociální komunikace.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HLADÍLEK, Miroslav. Úvod do sociální a pedagogické komunikace. Praha: Vysoká škola J. A. Komenského, 2006. ISBN 80-86723-16-X.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
ZAJITZOVÁ, Eliška. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R, 2011. ISBN 978-80-86798-14-1.
Seznam doporučené literatury
HLADÍLEK, Miroslav. Úvod do sociální a pedagogické komunikace. Praha: Vysoká škola J. A. Komenského, 2006. ISBN 80-86723-16-X.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
ZAJITZOVÁ, Eliška. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R, 2011. ISBN 978-80-86798-14-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka komisi na úvod seznámila s designem výzkumného šetření. Konkrétně vymezila výzkumné otázky a cíle, výzkumný soubor a techniky zpracování dat. Během obhajoby dobře reagovala na otázky, které jí byly kladeny. Výstupy výzkumného šetření prezentovala formou výzkumná otázka a její zodpovězení. Po ukončení prezentace zodpovězela otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce.
Diskuze:
Prezentovala jste, že používáte kvantitativní metodologii a přitom říkáte, že používáte otevřené kódování. V čem to kódování spočívalo? Celkově Vaše pojetí a vyhodnocení neodpovídá analytické technice otevřeného kódování.
Ve vyhodnocení máte absolutní četnosti a relativní četnosti. U absolutních máte průměrné hodnoty, což nejsou absolutní četnosti. Co je to absolutní četnost? Studentka nevěděla. Proč to přepočítáváte na relativní četnost? Pro lepší orientaci.