Diplomová práce se orientuje na téma rodiny. Teoretická část se zaměřuje na oblast rodiny, jejího vývoje v historickém kontextu a její funkce, teorie a rodinu v současnosti. Dále je zaměřena na manželství, vymezení pojmu z pohledu legislativy, vývoj manželského vztahu, jeho fáze a zákonitosti. Pojednává o předškolním věku z pohledu vývojové psychologie, o vývoji poznávacích procesů, o socializaci a o důležitosti rodiny v tomto období. Cílem empirické části, je popis a realizace kvalitativního výzkumu v oblasti pojetí manželství a rodiny dětmi v období předškolního věku. Zaměřuje se na výzkum předškolních dětí a jejich představ o rodině, manželství, jejich fungování a významu.
Anotace v angličtině
This master thesis focuses on the theme of family. The theoretical part focuses on the fami-ly and its development in a historical context and its functions, theory and family at pre-sent. It is aimed at marriage, definition of terms of legislation, the development of the ma-rital relationship, the phases and patterns. It discusses the preschoolers from the perspective of developmental psychology, the development of cognitive processes of socialization and the importance of family in this period. The aim of the empirical part, the description and realization of qualitative research in the concept of marriage and the family children in the preschool age. It focuses on the research of preschool children and their ideas about family, marriage, their function and significance.
Klíčová slova
rodina, manželství, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
family, marriage, pre-school age
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se orientuje na téma rodiny. Teoretická část se zaměřuje na oblast rodiny, jejího vývoje v historickém kontextu a její funkce, teorie a rodinu v současnosti. Dále je zaměřena na manželství, vymezení pojmu z pohledu legislativy, vývoj manželského vztahu, jeho fáze a zákonitosti. Pojednává o předškolním věku z pohledu vývojové psychologie, o vývoji poznávacích procesů, o socializaci a o důležitosti rodiny v tomto období. Cílem empirické části, je popis a realizace kvalitativního výzkumu v oblasti pojetí manželství a rodiny dětmi v období předškolního věku. Zaměřuje se na výzkum předškolních dětí a jejich představ o rodině, manželství, jejich fungování a významu.
Anotace v angličtině
This master thesis focuses on the theme of family. The theoretical part focuses on the fami-ly and its development in a historical context and its functions, theory and family at pre-sent. It is aimed at marriage, definition of terms of legislation, the development of the ma-rital relationship, the phases and patterns. It discusses the preschoolers from the perspective of developmental psychology, the development of cognitive processes of socialization and the importance of family in this period. The aim of the empirical part, the description and realization of qualitative research in the concept of marriage and the family children in the preschool age. It focuses on the research of preschool children and their ideas about family, marriage, their function and significance.
Klíčová slova
rodina, manželství, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
family, marriage, pre-school age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti manželství, rodiny a předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou dotazování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti manželství, rodiny a předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou dotazování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005.
ISBN 978-80-247-0870-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 1997. ISBN 80-85850-24-9.
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vyd. 2., upr. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 250 s. ISBN 8086429059.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005.
ISBN 978-80-247-0870-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 1997. ISBN 80-85850-24-9.
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vyd. 2., upr. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 250 s. ISBN 8086429059.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala diplomovou práci jasně a srozumitelně. Nejprve vymezila základní oblasti, kterými se zabývala v teoretické části. Následně se zaměřila na design výzkumu a výstupy výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě jak od vedoucího, tak od oponenta diplomové práce.
Diskuze:
Jak souvisí téma se sociální pedagogikou? Lze využít pro odhalení sociálně patologických jevů v rodině.
Zjistila jste nějakou teorii? S výzkumem jsem se prala, ale nejpodstatnější je, že byla identifikace s rodičem. A přišla jste tedy na něco nového? Ne.
Studentka sklouzávala ke kvantifikaci kvalitativního výzkumu. Analýza je povrchní a kategorie jsou laicky nazvány. Studentka nevyužívala schopnost abstraktního myšlení a metaforického přirovnání.
Podle jaké literatury jste vypracovávala praktickou část? Dle Chrásky. Studentka využívá kvalitativní pojetí výuky.
Interpretace působí více laicky, nežli odborně. Závěry se dají stanovit předem a jdou po povrchu věci.