Diplomová práce zjišťuje rasové a etnické předsudky studentů vybrané anglické a české školy. Jde o srovnání dvou škol z rozdílných zemí. Dále rozebírá vlivy multikulturní vý-chovy, frekvenci kontaktu s etnickými a rasovými skupinami, zda tyto faktory mají vliv na postoj a předsudky ve vztahu k menšinám ve státě. Práce by měla být přínosem školám, které si mohou vytvořit přehled o svých žácích vzhledem k narůstající multikulturní spo-lečnosti a zhodnotit přínos multikulturní výchovy ve vyučování.
Anotace v angličtině
My diploma work discovers racist and ethnic prejudices of students in a chosen english and czech school. It deals with the comparison of two schools from different countries. It also analyses the influences of multicultural education, the frequency of contact with ethnic and racist groups, and if these factors have an influence on the attitude and prejudices to-wards the minorities in the country.This work should be a contribution to schools which can get knowledge of their students in the relation to the growing multicultural society and evaluate the contribution of multicultural education in the lessons.
Diplomová práce zjišťuje rasové a etnické předsudky studentů vybrané anglické a české školy. Jde o srovnání dvou škol z rozdílných zemí. Dále rozebírá vlivy multikulturní vý-chovy, frekvenci kontaktu s etnickými a rasovými skupinami, zda tyto faktory mají vliv na postoj a předsudky ve vztahu k menšinám ve státě. Práce by měla být přínosem školám, které si mohou vytvořit přehled o svých žácích vzhledem k narůstající multikulturní spo-lečnosti a zhodnotit přínos multikulturní výchovy ve vyučování.
Anotace v angličtině
My diploma work discovers racist and ethnic prejudices of students in a chosen english and czech school. It deals with the comparison of two schools from different countries. It also analyses the influences of multicultural education, the frequency of contact with ethnic and racist groups, and if these factors have an influence on the attitude and prejudices to-wards the minorities in the country.This work should be a contribution to schools which can get knowledge of their students in the relation to the growing multicultural society and evaluate the contribution of multicultural education in the lessons.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturalismu, předsudků a postojů, multikulturního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu ve vybrané anglické a české škole prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturalismu, předsudků a postojů, multikulturního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu ve vybrané anglické a české škole prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Praha: Prostor, 2004. ISBN 80-7260-125-3.
BANKS, Cherry A. a James A. BANKS. Handbook of research on multicultural education. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2004. ISBN 0787959154.
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-709-1.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
Seznam doporučené literatury
ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Praha: Prostor, 2004. ISBN 80-7260-125-3.
BANKS, Cherry A. a James A. BANKS. Handbook of research on multicultural education. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2004. ISBN 0787959154.
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-709-1.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka jasně vymezila terminologické zakotvení tématu a design výzkumného šetření. Srozumitelně specifikovala výzkumné otázky, výzkumný soubor a způsob zpracování dat. Poté se zaměřila na výstupy výzkumného šetření. Na závěr zodpověděla otázky jak od vedoucího, tak i od oponenta diplomové práce.