Tato diplomová práce se zabývá multikulturními kompetencemi v teorii a praxi. Teoretická část se věnuje obecně multikulturním kompetencím, multikulturní výchově v českém vzdělávání a klíčovým kompetencím učitelů a žáků. Praktická část má za cíl zjistit význam přisuzovaný žáky a učiteli na ZŠ vybraným multikulturním subkompetencím a zjistit význam přisuzovaný učiteli a žáky na ZŠ faktorům, které mohou ovlivňovat postoj žáků ZŠ k odlišným kulturám, cizincům a národnostním menšinám.
Anotace v angličtině
This graduation thesis concerns a theory and practise of multicultural competences. The theoretical part concerns the general multicultural competences, the multicultural education in czech education and the basic competences of teachers and students. The practical part aimes to find out the significance, attribute by pupils and teachers on primary school to the chosen multicultural subcompetences and find out the significance attribute by teachers and students on primary school to the factors which can affect the attitudes of students to different cultural, foreigners and national minorities.
multicultural competence, multicultural education, competence of teachers, competence of pupils
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá multikulturními kompetencemi v teorii a praxi. Teoretická část se věnuje obecně multikulturním kompetencím, multikulturní výchově v českém vzdělávání a klíčovým kompetencím učitelů a žáků. Praktická část má za cíl zjistit význam přisuzovaný žáky a učiteli na ZŠ vybraným multikulturním subkompetencím a zjistit význam přisuzovaný učiteli a žáky na ZŠ faktorům, které mohou ovlivňovat postoj žáků ZŠ k odlišným kulturám, cizincům a národnostním menšinám.
Anotace v angličtině
This graduation thesis concerns a theory and practise of multicultural competences. The theoretical part concerns the general multicultural competences, the multicultural education in czech education and the basic competences of teachers and students. The practical part aimes to find out the significance, attribute by pupils and teachers on primary school to the chosen multicultural subcompetences and find out the significance attribute by teachers and students on primary school to the factors which can affect the attitudes of students to different cultural, foreigners and national minorities.
multicultural competence, multicultural education, competence of teachers, competence of pupils
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturních kompetencí, multikulturního učení a klíčových kompetencí učitelů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturních kompetencí, multikulturního učení a klíčových kompetencí učitelů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BURYÁNEK, Jan, a kol. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
MORGENSTERNOVÁ, Monika a Lenka ŠULOVÁ. Interkulturní psychologie: rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
POPE, R. L., A. L. REYNOLDS a J. A. MUELLER. Multicultural competence in student affairs. San Francisco: Jossey-Bass, 2004. ISBN 0-7879-6207-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: Příručka nejen pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
Seznam doporučené literatury
BURYÁNEK, Jan, a kol. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
MORGENSTERNOVÁ, Monika a Lenka ŠULOVÁ. Interkulturní psychologie: rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
POPE, R. L., A. L. REYNOLDS a J. A. MUELLER. Multicultural competence in student affairs. San Francisco: Jossey-Bass, 2004. ISBN 0-7879-6207-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: Příručka nejen pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka práci prezentovala jasně a srozumitelně. Na úvod zkušební komisi seznámila s designem výzkumem, konkrétně s výzkumnými cíli, stanovenými hypotézami, charakteristikou výzkumného souboru a výzkumnou metodou. Následně se zaměřila na konkrétní výstupy výzkumného šetření. Studentka v rámci obhajoby zodpověděla otázky od oponenta. Diplomová práce byla obhájena na výborné úrovni.