Diplomová práce se zabývá problematikou autoregulace u dětí předškolního věku. Teoretická část objasňuje autoregulaci a s ní související pojmy (jáství, motivaci, vůli, emoce, metakognice), zmiňuje také některé teorie autoregulace. Dále se teoretická část zabývá charakteristikou dětí v předškolním věku, jejich vnímáním, pozorností, pamětí, myšlením a socializací. Závěr teoretické části je věnován alternativnímu vzdělávání. Konkrétně se zaměřuje na Montessori pedagogiku. Cílem praktické části je prostřednictvím testování zjistit míru autoregulace u dětí předškolního věku se zaměřením na rozdíly mezi dětmi procházející Montessori vzděláváním a dětmi z tradiční mateřské školy. Zjištěnou míru autoregulace dále porovnávám se znalostmi dětí, které se týkají běžného života.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of preschoolers? self-regulation. Theoretical part clarifies the self-regulation and related terms (selfhood, motivation, will, emotion, metacognition) and names also a few theories of selfregulation. Theoretical part then deals also with preschoolers? characteristic, their perception, attention, memory, thinking and socialization. The end of theoretical part is dedicated to alternative education. Namely the Montessori?s educative system is mentioned. The goal of the practical part is to define the level of preschoolers? self-regulation contrary to the level of Montessori-educated children?s self-regulation and the level of preschoolers? self-regulation who attend traditional kindergartens. The defined level of selfregulation is then compared with the knowledge of children regarding every-day?s life.
self-regulation, selfhood, motivation, will, emotion, metacognition, perception, attention, memory, thinking, socialization, alternative education, Montessori?s educative system
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou autoregulace u dětí předškolního věku. Teoretická část objasňuje autoregulaci a s ní související pojmy (jáství, motivaci, vůli, emoce, metakognice), zmiňuje také některé teorie autoregulace. Dále se teoretická část zabývá charakteristikou dětí v předškolním věku, jejich vnímáním, pozorností, pamětí, myšlením a socializací. Závěr teoretické části je věnován alternativnímu vzdělávání. Konkrétně se zaměřuje na Montessori pedagogiku. Cílem praktické části je prostřednictvím testování zjistit míru autoregulace u dětí předškolního věku se zaměřením na rozdíly mezi dětmi procházející Montessori vzděláváním a dětmi z tradiční mateřské školy. Zjištěnou míru autoregulace dále porovnávám se znalostmi dětí, které se týkají běžného života.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of preschoolers? self-regulation. Theoretical part clarifies the self-regulation and related terms (selfhood, motivation, will, emotion, metacognition) and names also a few theories of selfregulation. Theoretical part then deals also with preschoolers? characteristic, their perception, attention, memory, thinking and socialization. The end of theoretical part is dedicated to alternative education. Namely the Montessori?s educative system is mentioned. The goal of the practical part is to define the level of preschoolers? self-regulation contrary to the level of Montessori-educated children?s self-regulation and the level of preschoolers? self-regulation who attend traditional kindergartens. The defined level of selfregulation is then compared with the knowledge of children regarding every-day?s life.
self-regulation, selfhood, motivation, will, emotion, metacognition, perception, attention, memory, thinking, socialization, alternative education, Montessori?s educative system
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti autoregulace a alternativního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu autoregulace u dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetne jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti autoregulace a alternativního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu autoregulace u dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetne jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BOEKAERTS, Monique, Paul R. PINTRICH a Moshe ZEIDNER. Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press, 2000. ISBN 0-12-109890-7.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
KRYKORKOVÁ, Hana a kol. Metakognice a autoregulace - jedna z možností rozvoje učební kompetence žáků. Praha: FF UK, 2008.
MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Praha: Nakladatelství světových pedago-gických směrů, 1998. ISBN 80-86189-00-7.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
Seznam doporučené literatury
BOEKAERTS, Monique, Paul R. PINTRICH a Moshe ZEIDNER. Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press, 2000. ISBN 0-12-109890-7.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
KRYKORKOVÁ, Hana a kol. Metakognice a autoregulace - jedna z možností rozvoje učební kompetence žáků. Praha: FF UK, 2008.
MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Praha: Nakladatelství světových pedago-gických směrů, 1998. ISBN 80-86189-00-7.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zkušební komisi seznámila s teoretickou strukturou diplomové práce, designem výzkumu a poté přistoupila k samotným výstupům výzkumného šetření. Výsledky prezentovala formou odpovědí na výzkumné otázky. Následně studentka zodpověděla otázky k obhajobě, jak od vedoucího, tak od oponenta diplomové práce. Studentka byla na obhajobu diplomové práce výborně připravena.