Tato diplomová práce se zabývá tématem duševního onemocnění a postavením duševně nemocných ve společnosti. Pozornost je soustředěna na schizofrenii a sociální stigma, které toto onemocnění provází a svými důsledky vážně ovlivňuje léčbu i následnou rehabilitaci. Stigmatizace duševního onemocnění je ve společnosti pevně zakořeněna a její rozsah se neomezuje pouze na laickou veřejnost. Jedním ze způsobů ?boje? proti stigmatizaci je edukace, jejíž účinnost je prověřována v praktické části této práce. Cílem výzkumné části je zmapovat postoje studentů sociální pedagogiky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně k osobám trpícím schizofrenií a zjistit determinanty, které tyto postoje ovlivňují. Sledována je především dynamika postojů ve vztahu k vědomostem studentů o problematice duševní-ho onemocnění a délce studia. Bádání je podloženo teoretickými východisky seznamující čtenáře nejen s ústředním tématem schizofrenie a stigmatizace duševního onemocnění, ale celek dotváří také poznatky ze sociální psychologie, konkrétně teorie postojů, a profil stu-denta sociální pedagogiky jakožto objekt výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
This theses deals with the issues of mental illness in general and mentally ill people in so-ciety. The attention is focused on schizophrenia and social stigma which correlates to it and seriously affects therapy as well as the rehabilitation. Stigmatization of the mental illness is strongly rooted in today´s society and it´s range can not be limited only for the general pu-blic. One of the ways of overcoming this stigma is an education, whose effectiveness is being tested in the practical part of this thesis. The main goal is to get an idea of how the attitudes of students of Social Pedagogy at the University of Tomas Bata are towards peo-ple with schizophrenia and to identify determinants affecting their attitudes. Emphasis is put mainly on the dynamics of attitudes in relation to student´s knowledge of the issues of mental illness and a lenght of a study. Research is underlayed by theoretical ground/foundation introducing reader not only with the main theme of schizophrenia and stigmatization of mental illnesses but also adds some insights from Social pedagogy as a object of the research.
Klíčová slova
duševní nemoc, postoje, psychiatrie, schizofrenie, sociální pedagogika, sociální psychologie, stigmatizace
Klíčová slova v angličtině
mental illness, attitudes, psychiatry, schizophrenia, social pedagogy, social psychology, stigmatization
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá tématem duševního onemocnění a postavením duševně nemocných ve společnosti. Pozornost je soustředěna na schizofrenii a sociální stigma, které toto onemocnění provází a svými důsledky vážně ovlivňuje léčbu i následnou rehabilitaci. Stigmatizace duševního onemocnění je ve společnosti pevně zakořeněna a její rozsah se neomezuje pouze na laickou veřejnost. Jedním ze způsobů ?boje? proti stigmatizaci je edukace, jejíž účinnost je prověřována v praktické části této práce. Cílem výzkumné části je zmapovat postoje studentů sociální pedagogiky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně k osobám trpícím schizofrenií a zjistit determinanty, které tyto postoje ovlivňují. Sledována je především dynamika postojů ve vztahu k vědomostem studentů o problematice duševní-ho onemocnění a délce studia. Bádání je podloženo teoretickými východisky seznamující čtenáře nejen s ústředním tématem schizofrenie a stigmatizace duševního onemocnění, ale celek dotváří také poznatky ze sociální psychologie, konkrétně teorie postojů, a profil stu-denta sociální pedagogiky jakožto objekt výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
This theses deals with the issues of mental illness in general and mentally ill people in so-ciety. The attention is focused on schizophrenia and social stigma which correlates to it and seriously affects therapy as well as the rehabilitation. Stigmatization of the mental illness is strongly rooted in today´s society and it´s range can not be limited only for the general pu-blic. One of the ways of overcoming this stigma is an education, whose effectiveness is being tested in the practical part of this thesis. The main goal is to get an idea of how the attitudes of students of Social Pedagogy at the University of Tomas Bata are towards peo-ple with schizophrenia and to identify determinants affecting their attitudes. Emphasis is put mainly on the dynamics of attitudes in relation to student´s knowledge of the issues of mental illness and a lenght of a study. Research is underlayed by theoretical ground/foundation introducing reader not only with the main theme of schizophrenia and stigmatization of mental illnesses but also adds some insights from Social pedagogy as a object of the research.
Klíčová slova
duševní nemoc, postoje, psychiatrie, schizofrenie, sociální pedagogika, sociální psychologie, stigmatizace
Klíčová slova v angličtině
mental illness, attitudes, psychiatry, schizophrenia, social pedagogy, social psychology, stigmatization
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální psychologie, psychiatrie a psychoterapie.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální psychologie, psychiatrie a psychoterapie.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.ISBN 80-7178-802-3
KUČEROVÁ, H. Schizofrenie v kazuistikách. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-2045-6
HAYESOVÁ, N. Základy socialni psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-763-9
ATKINSON, R. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3
Seznam doporučené literatury
KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.ISBN 80-7178-802-3
KUČEROVÁ, H. Schizofrenie v kazuistikách. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-2045-6
HAYESOVÁ, N. Základy socialni psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-763-9
ATKINSON, R. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přehledně prezentovala cíle, obsah a výsledky své práce. Představila hlavní výsledky své studie. Obšírně popsala svou výzkumnou strategii a průběh testování hypotéz. V následné diskusi vyjasnila hlavní přínos vé práce a implikace, které z ní vedou.