Práce se zabývá tím, co všechno ovlivňuje výchovu k finanční gramotnosti v rodinách. Teoretická část práce je zaměřena především na definování finanční gramotnosti a jejich složek a následně i na to, jaký je vztah mezi finanční gramotností a rodinou, jak mohou rodiče působit na své dítě, aby podpořili jeho finanční gramotnost a snížili tak rizika, že se dostane do problémů. V praktické části navazuje kvantitativní výzkum, který se zaměřuje na zmapování toho, jaké prostředky rodiče ve výchově k finanční gramotnosti mohou používat.
Anotace v angličtině
The thesis addresses the issue of factors that affect education in financial literacy within families. The theoretical part is specifically focused on the definition of financial literacy and its components and, consequently, on what is the relationship between financial litera-cy and the family, and how parents can influence their children to support their financial literacy a thus reduce the risk of their getting into problems.
The practical part deals with quantitative research which focuses on the mapping of the resources that parents can use for the education in financial literacy of their children.
Klíčová slova
finanční gramotnost, rodina, výchova v rodině, peníze, kapesné
Klíčová slova v angličtině
financial literacy,family, family upbringing, money, pocket money
Rozsah průvodní práce
81s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá tím, co všechno ovlivňuje výchovu k finanční gramotnosti v rodinách. Teoretická část práce je zaměřena především na definování finanční gramotnosti a jejich složek a následně i na to, jaký je vztah mezi finanční gramotností a rodinou, jak mohou rodiče působit na své dítě, aby podpořili jeho finanční gramotnost a snížili tak rizika, že se dostane do problémů. V praktické části navazuje kvantitativní výzkum, který se zaměřuje na zmapování toho, jaké prostředky rodiče ve výchově k finanční gramotnosti mohou používat.
Anotace v angličtině
The thesis addresses the issue of factors that affect education in financial literacy within families. The theoretical part is specifically focused on the definition of financial literacy and its components and, consequently, on what is the relationship between financial litera-cy and the family, and how parents can influence their children to support their financial literacy a thus reduce the risk of their getting into problems.
The practical part deals with quantitative research which focuses on the mapping of the resources that parents can use for the education in financial literacy of their children.
Klíčová slova
finanční gramotnost, rodina, výchova v rodině, peníze, kapesné
Klíčová slova v angličtině
financial literacy,family, family upbringing, money, pocket money
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti finanční gramotnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu na téma: Jak rodiče u svých dětí přistupují k výchově k finanční gramotnosti.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti finanční gramotnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu na téma: Jak rodiče u svých dětí přistupují k výchově k finanční gramotnosti.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SKOŘEPA, Michal; SKOŘEPOVÁ, Eva. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia : Manuál pro učitele. Vyd.1. Praha : Nakladatelství Scientia, 2008. 197 s. ISBN 978-80-86960-40-1.
LANIADO, Nessia. Děti a peníze. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. 118 s. ISBN 80-7178-671-3.
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vyd. 2., upr. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. 250 s. ISBN 8086429059.
PLAŇAVA, Ivo. Manželství a rodiny : struktura, dynamika, komunikace. 1. vyd. Brno : Doplněk, 2000. 294 s. ISBN 80-7239-039-2.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2004. 176 s. ISBN 8021035986.
Seznam doporučené literatury
SKOŘEPA, Michal; SKOŘEPOVÁ, Eva. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia : Manuál pro učitele. Vyd.1. Praha : Nakladatelství Scientia, 2008. 197 s. ISBN 978-80-86960-40-1.
LANIADO, Nessia. Děti a peníze. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. 118 s. ISBN 80-7178-671-3.
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vyd. 2., upr. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. 250 s. ISBN 8086429059.
PLAŇAVA, Ivo. Manželství a rodiny : struktura, dynamika, komunikace. 1. vyd. Brno : Doplněk, 2000. 294 s. ISBN 80-7239-039-2.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2004. 176 s. ISBN 8021035986.
Přílohy volně vložené
DVD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala diplomovou práci v následujícím obsahu: úvod, teoretická východiska, design výzkumu, výsledky výzkumného šetření, závěr a přínos. Prezentace obsahovala formální nedostatky.
Studentka odpověděla na otázky jak od vedoucího, tak i od oponenta.