Předložená diplomová práce se soustřeďuje na vzdělávání romských dětí, nikoliv však v celé své šíří. Stěžejní části jsou zde přípravné třídy základních škol. V teoretické části
se zabývá romskou menšinou, kulturou a koncepcí romské integrace, sociálním vývojem
a funkcí rodiny. Dále jsou v této práci charakterizována vývojová specifika mladšího
školního věku. V poslední kapitole teoretické části se zaměřuje na systém vzdělávání
v České republice, přípravné třídy a rámcové vzdělávací programy.
V praktické části je představen kvantitativní průzkum, jehož cílem je nám poukázat na roli přípravné třídy ve vzdělávání romských dětí a to zjištěním názoru pedagogů na romské děti a jejich zařazení do vzdělávacího proudu.
Annotation in English
The present thesis focuses on education of Roma children, but not in its entire width. In the education there is a crucial part of preparatory classes of primary schools. The theoretical part deals with description of the Roma minority, the Roma culture and concepts of its integration, social development and family functions. Further this work characterizes speci-fics early school ages. In the last chapter of the theoretical part the theses focuses on the education system in the Czech Republic, the preparatory classes and the framework educa-tional programs. The quantitative survey is introduced in the practical part, where the aim is to highlight the role of preparatory classes in the education of Roma children. It is done through opinion finding of teachers on Roma children and their inclusion to the education stream.
Roma, the Roma family, child, school, education, pedagogy, class preparation, socially and culturally disadvantaged environment, educators
Length of the covering note
86
Language
CZ
Annotation
Předložená diplomová práce se soustřeďuje na vzdělávání romských dětí, nikoliv však v celé své šíří. Stěžejní části jsou zde přípravné třídy základních škol. V teoretické části
se zabývá romskou menšinou, kulturou a koncepcí romské integrace, sociálním vývojem
a funkcí rodiny. Dále jsou v této práci charakterizována vývojová specifika mladšího
školního věku. V poslední kapitole teoretické části se zaměřuje na systém vzdělávání
v České republice, přípravné třídy a rámcové vzdělávací programy.
V praktické části je představen kvantitativní průzkum, jehož cílem je nám poukázat na roli přípravné třídy ve vzdělávání romských dětí a to zjištěním názoru pedagogů na romské děti a jejich zařazení do vzdělávacího proudu.
Annotation in English
The present thesis focuses on education of Roma children, but not in its entire width. In the education there is a crucial part of preparatory classes of primary schools. The theoretical part deals with description of the Roma minority, the Roma culture and concepts of its integration, social development and family functions. Further this work characterizes speci-fics early school ages. In the last chapter of the theoretical part the theses focuses on the education system in the Czech Republic, the preparatory classes and the framework educa-tional programs. The quantitative survey is introduced in the practical part, where the aim is to highlight the role of preparatory classes in the education of Roma children. It is done through opinion finding of teachers on Roma children and their inclusion to the education stream.
Roma, the Roma family, child, school, education, pedagogy, class preparation, socially and culturally disadvantaged environment, educators
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vzdělávání romských dětí. Faktory ovlivňující edukační proces a systém vzdělávání v ČR.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vzdělávání romských dětí. Faktory ovlivňující edukační proces a systém vzdělávání v ČR.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
BALVÍN, Jaroslav. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86031-48-9.
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-808-6031-835.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
STOPPARD, Miriam. Učte své dítě: jak objevit a rozvíjet schopnosti dítěte. Praha: Ikar, 2005. ISBN 80-249-0510-8.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů: jak objevit a rozvíjet schopnosti dítěte. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-802-4615-240.
Recommended resources
BALVÍN, Jaroslav. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86031-48-9.
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-808-6031-835.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
STOPPARD, Miriam. Učte své dítě: jak objevit a rozvíjet schopnosti dítěte. Praha: Ikar, 2005. ISBN 80-249-0510-8.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů: jak objevit a rozvíjet schopnosti dítěte. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-802-4615-240.
Enclosed appendices
1 DVD.
Appendices bound in thesis
portraits
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala svou práci včetně odpovědí na otázky uvedené v posudcích. Jaký je rozdíl mezi výzkumem a průzkumem, který uvádíte vy? (prof. Chráska) Studentka neodpověděla zcela adekvátně. Dále prof. Chráska vyzdvihl velký počet respondentů, upozornil ale, že s takovým množstvím dat mohla studentka vytvořit i některé vztahové otázky. Doc. Bakošová poukázala na nedostatečné teoretické zpracování kapitoly o přípravných třídách.