Cílem naší práce bylo zjistit z výzkumu úroveň konstruktivního myšlení u studentů vysokých škol. Jelikož studenti univerzit spadají do období mladé dospělosti, proto v první části teoretického úseku přibližujeme charakteristiku tohoto období a věkové rozmezí, s kterým budeme nadále v práci pracovat, protože také existuje nespočet definic a věkových mezníků, které určují tuto vývojovou fázi. Aby byla spojitost s konstruktivismem co nejpřesnější, věnujeme se i osobním aspektům, které ovlivňují myšlení a charakter mladého dospělého. Významně se podílejí na vývoji samozřejmě i kognitivní změny, které jsme popsali v další kapitole části mladé dospělosti. V návaznosti s praktickou částí, jsme nemohli opomenout ani sociální vývoj ve vzdělání u dospělých lidí. Celá práce je úzce spjata i se studiem na vysoké škole, a tak je další kapitola o terciárním vzdělání a metodách, které jsou využívané při výuce na univerzitě. Značný dopad na konstruktivismus každého studenta samozřejmě může mít i momentální stav, kdy se této problematice věnujeme v kapitole aktuálního stavu českého vysokoškolského studia. Třetí část teoretického pojetí je věnována konstruktivismu, kde je popsaná jak konstrukce poznání, tak konstruktivismus ve vzdělání. V praktické části je zpracovaný kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření, který probíhal u studentů různých oborů fakult Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a je zde popsána analýza výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
The aim of our research was to determine the level of constructive thinking among students of university. As university students in the period of young adulthood, so the first part of the section closer to the theoretical characteristic of this period and the age range, with whom we continue to work to work, because also there are countless definitions and age limit-ing that determine the developmental stage. To be linked with constructivism as accurate as possible, we shall consider and personal aspects that influence the thinking and character of a young adult. Significantly involved in the development and course of cognitive changes that are described in the next chapter of young adulthood. In connection with the practical elements, we can not neglect the social development of education in adult humans. The work is closely linked with the study of high school, and so is the next chapter on tertiary education and the methods that are used in teaching at the university. Significant impact on constructivism, of course, each student can have momentary status when dealing with this issue in Chapter current state of Czech higher education. The third part is devoted to theoretical concepts constructs-Visma, which is described as the construction of knowledge, and constructivism in education. In the practical part is treated quantitative research using questionnaires that probe-halls with students from different disciplines faculties of Tomas Bata University in Zlin and is described analysis of research results.
Klíčová slova
konstruktivní myšlení, osobní aspekty, kognitivní změny, mladá dospělost, terciární vzdělávání, konstrukce poznání
Klíčová slova v angličtině
constructive thinking, personal aspects, cognitive changes, young adult, tertiary education, the construction of knowledge
Rozsah průvodní práce
44 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem naší práce bylo zjistit z výzkumu úroveň konstruktivního myšlení u studentů vysokých škol. Jelikož studenti univerzit spadají do období mladé dospělosti, proto v první části teoretického úseku přibližujeme charakteristiku tohoto období a věkové rozmezí, s kterým budeme nadále v práci pracovat, protože také existuje nespočet definic a věkových mezníků, které určují tuto vývojovou fázi. Aby byla spojitost s konstruktivismem co nejpřesnější, věnujeme se i osobním aspektům, které ovlivňují myšlení a charakter mladého dospělého. Významně se podílejí na vývoji samozřejmě i kognitivní změny, které jsme popsali v další kapitole části mladé dospělosti. V návaznosti s praktickou částí, jsme nemohli opomenout ani sociální vývoj ve vzdělání u dospělých lidí. Celá práce je úzce spjata i se studiem na vysoké škole, a tak je další kapitola o terciárním vzdělání a metodách, které jsou využívané při výuce na univerzitě. Značný dopad na konstruktivismus každého studenta samozřejmě může mít i momentální stav, kdy se této problematice věnujeme v kapitole aktuálního stavu českého vysokoškolského studia. Třetí část teoretického pojetí je věnována konstruktivismu, kde je popsaná jak konstrukce poznání, tak konstruktivismus ve vzdělání. V praktické části je zpracovaný kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření, který probíhal u studentů různých oborů fakult Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a je zde popsána analýza výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
The aim of our research was to determine the level of constructive thinking among students of university. As university students in the period of young adulthood, so the first part of the section closer to the theoretical characteristic of this period and the age range, with whom we continue to work to work, because also there are countless definitions and age limit-ing that determine the developmental stage. To be linked with constructivism as accurate as possible, we shall consider and personal aspects that influence the thinking and character of a young adult. Significantly involved in the development and course of cognitive changes that are described in the next chapter of young adulthood. In connection with the practical elements, we can not neglect the social development of education in adult humans. The work is closely linked with the study of high school, and so is the next chapter on tertiary education and the methods that are used in teaching at the university. Significant impact on constructivism, of course, each student can have momentary status when dealing with this issue in Chapter current state of Czech higher education. The third part is devoted to theoretical concepts constructs-Visma, which is described as the construction of knowledge, and constructivism in education. In the practical part is treated quantitative research using questionnaires that probe-halls with students from different disciplines faculties of Tomas Bata University in Zlin and is described analysis of research results.
Klíčová slova
konstruktivní myšlení, osobní aspekty, kognitivní změny, mladá dospělost, terciární vzdělávání, konstrukce poznání
Klíčová slova v angličtině
constructive thinking, personal aspects, cognitive changes, young adult, tertiary education, the construction of knowledge
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti konstruktivního myšlení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace výzkumu za pomoci psychodiagnostických metod.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti konstruktivního myšlení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace výzkumu za pomoci psychodiagnostických metod.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOTÁSEK, Josef. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. ISBN 978-80-7179-454-7.
KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
BALCAR, Karel. Dotazník konstruktivního myšlení. Praha: Testcentrum, 2004.
EPSTEIN, Steven. Constructive Thinking: The Key to Emotional Inteligence. Greenwood Publishing Group, 1998. ISBN 9780275958848.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
KOTÁSEK, Josef. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. ISBN 978-80-7179-454-7.
KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
BALCAR, Karel. Dotazník konstruktivního myšlení. Praha: Testcentrum, 2004.
EPSTEIN, Steven. Constructive Thinking: The Key to Emotional Inteligence. Greenwood Publishing Group, 1998. ISBN 9780275958848.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Na úvod obhajoby studentka představila důvody výběru tématu bakalářské práce. Poté se zaměřila na obsah práce a definování základních pojmů. Studentka zkušební komisi seznámila s výzkumnými cíli, výzkumným souborem a následně prezentovala konkrétní výstupy výzkumného šetření. Studentka během obhajoby zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta práce.
Mgr. Jurtíková: znáte konkrétní techniky rozvoje konstruktivního myšlení? Studentka nevěděla. Dr. Včelařová poukázala na nedostatečné zpracování konstruktivního myšlení. Studentka uznala tento nedostatek. Jak byste zdůvodnila, že studenti FHS mají nejvyšší úroveň behaviorálního zvládání? Studentka obecně zodpověděla otázku.
Dr. Andrysová: Jak si vysvětlujete, že studenti FAME měli vyšší úroveň konstruktivního myšlení než studenti FHS? Studenti FHS měli na vyplnění míň času. Jak vy rozumíte pojmu konstruktivní myšlení? To, jak si člověk konstruuje život.
Zkušební komise hlasovala 3:1 pro závěrečné hodnocení F. Studentce doporučila práci přepracovat s možností volby nového zadání.