Tato diplomová práce je zaměřena na očekávání rodičů dětí předškolního věku od výchovy, vzdělávání a péče v mateřské škole. Současně se snaží zmapovat očekávání učitelek od rodičů dětí. Teoretická část pojednává obecně o dvou nejdůležitějších činitelích výchovy a to o rodině a mateřské škole. Věnuje se také rodinné výchově, současným trendům v předškolní výchově a vzdělávání a komunikaci mezi rodinou a mateřskou školou. Nastiňuje reálné možnosti spolupráce rodiny a mateřské školy. V praktické části jsme se snažili pomocí dotazníků a rozhovorů zjistit v konkrétní mateřské škole ve Valticích jak reálná očekávání rodičů od výchovy, vzdělávání a péče v mateřské škole, tak očekávání učitelek od rodičů, a ze všech zjištěných údajů vyvodit praktické závěry směřující ke zlepšení spolupráce mezi rodinami a školou.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on parents of preschool children and their expectations of behavioral guidance, education and care in a preschool. At the same time, it is trying to take stock of teachers´expectations of the parents. The theoretical part deals with the most im-portant forming factors, which are family and preschool. It also pays attention to education within family, to communication between family and their preschool and to current trends in preschool education. It outlines realistic possibilities for cooperation between families and preschool. In the practical part we tried to find out both parents´ and teachers´ expectations through questionnaries and interviews in a preschool in the town of Valtice. From the obtai-ned information we attempted to draw practical conclusions leading to an improvement of cooperation between families and the preschool.
Klíčová slova
rodina, rodiče, předškolní děti, předškolní výchova, předškolní vzdělávání, mateřská škola, vztahy rodiny a školy, komunikace, spolupráce rodiny a školy
Klíčová slova v angličtině
family, parents, preschool children, preschool up-bringing, preschool education, communication, cooperation between family and school
Rozsah průvodní práce
120 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na očekávání rodičů dětí předškolního věku od výchovy, vzdělávání a péče v mateřské škole. Současně se snaží zmapovat očekávání učitelek od rodičů dětí. Teoretická část pojednává obecně o dvou nejdůležitějších činitelích výchovy a to o rodině a mateřské škole. Věnuje se také rodinné výchově, současným trendům v předškolní výchově a vzdělávání a komunikaci mezi rodinou a mateřskou školou. Nastiňuje reálné možnosti spolupráce rodiny a mateřské školy. V praktické části jsme se snažili pomocí dotazníků a rozhovorů zjistit v konkrétní mateřské škole ve Valticích jak reálná očekávání rodičů od výchovy, vzdělávání a péče v mateřské škole, tak očekávání učitelek od rodičů, a ze všech zjištěných údajů vyvodit praktické závěry směřující ke zlepšení spolupráce mezi rodinami a školou.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on parents of preschool children and their expectations of behavioral guidance, education and care in a preschool. At the same time, it is trying to take stock of teachers´expectations of the parents. The theoretical part deals with the most im-portant forming factors, which are family and preschool. It also pays attention to education within family, to communication between family and their preschool and to current trends in preschool education. It outlines realistic possibilities for cooperation between families and preschool. In the practical part we tried to find out both parents´ and teachers´ expectations through questionnaries and interviews in a preschool in the town of Valtice. From the obtai-ned information we attempted to draw practical conclusions leading to an improvement of cooperation between families and the preschool.
Klíčová slova
rodina, rodiče, předškolní děti, předškolní výchova, předškolní vzdělávání, mateřská škola, vztahy rodiny a školy, komunikace, spolupráce rodiny a školy
Klíčová slova v angličtině
family, parents, preschool children, preschool up-bringing, preschool education, communication, cooperation between family and school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rodiče dětí předškolního věku a obsah předškolní pedagogiky, dítě předškolního věku a jeho potřeby.
Příprava metodiky výzkumu a realizace výzkumné části.
Realizace výzkumu zaměřeného na zjištění očekávání rodičů a reálné možnosti mateřských škol v oblasti výchovy, vzdělávání a péče o děti předškolního věku.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti rodiče dětí předškolního věku a obsah předškolní pedagogiky, dítě předškolního věku a jeho potřeby.
Příprava metodiky výzkumu a realizace výzkumné části.
Realizace výzkumu zaměřeného na zjištění očekávání rodičů a reálné možnosti mateřských škol v oblasti výchovy, vzdělávání a péče o děti předškolního věku.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ, Ilona a Václav MERTIN. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-x.
MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-58-x.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.
PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ, Ilona a Václav MERTIN. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-x.
MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-58-x.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.
PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Na otázky oponentky odpověděla obecně.
Dr. Unger poukázala na diskutabilnost zaměření výzkumu na očekávání rodičů v mateřské škole, v níž studentka pracuje. Ocenil uvedení změny strategie výzkumu.
Prof. Chráska poukázal na chyby v metodologii výzkumu - nepřesné formulace hypotéz, v ověření hypotéz.