Cílem práce je jak zamezit krádeži kabelů na železnici. Popisuje nejdůležitější
bezpečnostní prvky v zabezpečovací technice. Vysvětluje princip kolejového obvodu, což
je nejdůležitější zařízení, které zaznamenává polohu jízdy vlaku na železniční trati.
Autoblok, který slouží ke zvýšení propustnosti tratě a řídí jízdu v jednotlivých tratových
úsecích. Tato práce pojednává o jednotlivých částech a vysvětluje jejich princip. Popisuje
normy a předpisy, kterými se řídí provoz kolejových vozidel na železnici. V praktické části
práce jsou popsány tři návrhy zapojení na zabezpečení kabelu proti odcizení. Přínosem
práce je řešení, jakým způsobem zabezpečit kabel proti odcizení, aby nedošlo k ohrožení
životů cestujících. V práci jsou uvedeny některé případy odcizení kabelu. V poslední
kapitole je popsán systém ETSC evropský zabezpečovací systém. Železniční doprava si
vyžaduje zavádění nových automatizačních zařízení, nahrazující lidskou práci a zvyšující
bezpečnost železniční dopravy. Přechází se na vyšší princip řízení železničního provozu.
Vytváří se nové podmínky pro jejich rozvoj budováním koridorových tratí.
Anotace v angličtině
The aim of this work is focused on the prevention of the cable damages and theft on the
railroad. In this work, the most important features of the security in security technology are
shown. It explains the principle of the track circuit, which is the most important device
because it checks the position of train on a railway track. The function of the automatic
block is described in this work, too. This work deals with the individual parts and explains
their principle. The standards and regulations for the operation control in railway are
described. In the experimental part of the work three proposals involving the cable security
against theft are described. The proposal for impovement of the cable security is the main
benefit of this work. Besides, the safety of the passengers is considered. The practical cases
of the abstraction are shown. In the last part, the system ETSC (European security systém)
is described. The railway transport requires the instalation of the new automation
equipments that could replace the human labor and that would improve the rail safety. The
new conditions for the railway development are created thanks to corridor line
construction.
Cílem práce je jak zamezit krádeži kabelů na železnici. Popisuje nejdůležitější
bezpečnostní prvky v zabezpečovací technice. Vysvětluje princip kolejového obvodu, což
je nejdůležitější zařízení, které zaznamenává polohu jízdy vlaku na železniční trati.
Autoblok, který slouží ke zvýšení propustnosti tratě a řídí jízdu v jednotlivých tratových
úsecích. Tato práce pojednává o jednotlivých částech a vysvětluje jejich princip. Popisuje
normy a předpisy, kterými se řídí provoz kolejových vozidel na železnici. V praktické části
práce jsou popsány tři návrhy zapojení na zabezpečení kabelu proti odcizení. Přínosem
práce je řešení, jakým způsobem zabezpečit kabel proti odcizení, aby nedošlo k ohrožení
životů cestujících. V práci jsou uvedeny některé případy odcizení kabelu. V poslední
kapitole je popsán systém ETSC evropský zabezpečovací systém. Železniční doprava si
vyžaduje zavádění nových automatizačních zařízení, nahrazující lidskou práci a zvyšující
bezpečnost železniční dopravy. Přechází se na vyšší princip řízení železničního provozu.
Vytváří se nové podmínky pro jejich rozvoj budováním koridorových tratí.
Anotace v angličtině
The aim of this work is focused on the prevention of the cable damages and theft on the
railroad. In this work, the most important features of the security in security technology are
shown. It explains the principle of the track circuit, which is the most important device
because it checks the position of train on a railway track. The function of the automatic
block is described in this work, too. This work deals with the individual parts and explains
their principle. The standards and regulations for the operation control in railway are
described. In the experimental part of the work three proposals involving the cable security
against theft are described. The proposal for impovement of the cable security is the main
benefit of this work. Besides, the safety of the passengers is considered. The practical cases
of the abstraction are shown. In the last part, the system ETSC (European security systém)
is described. The railway transport requires the instalation of the new automation
equipments that could replace the human labor and that would improve the rail safety. The
new conditions for the railway development are created thanks to corridor line
construction.
Proveďte analýzu stávajících elektronických bezpečnostních systémů pro zabezpečení tratí.
Zpracujte normy vztahující se k tématu bakalářské práce.
Porovnejte stávající možnosti zabezpečení.
Na příkladu ovládání návěstí navrhněte vlastní řešení.
Odhadněte další vývoj těchto systémů.
Zásady pro vypracování
Proveďte analýzu stávajících elektronických bezpečnostních systémů pro zabezpečení tratí.
Zpracujte normy vztahující se k tématu bakalářské práce.
Porovnejte stávající možnosti zabezpečení.
Na příkladu ovládání návěstí navrhněte vlastní řešení.
Odhadněte další vývoj těchto systémů.
Seznam doporučené literatury
POUPĚ, O: a kol. Zabezpečovací Technika v železniční dopravě II. 1. vyd. Praha: Nakladatelství dopravy a spojů, 1990. 676 s. ISBN 80-7030-073-6.
SCHÖRETTER, Josef: Otázky a odpovědi ze zabezpečovací techniky. ISBN 80-7030-074-4.Vydavatejství- Nadas,1990.256 s.
PAVLAS, Jiří: Zabezpečovací zařízení na železnice.
LANÍČEK, I: Sdělovací a zabezpečovací techniky Hradec Králové. Praha: Technická ústředna dopravní cesty, 2003. ISBN 80-85104-91-1
FARAN, A: Paralelní kolejové obvody železnic České republiky a Slovenské republiky a jejich proudová kompatibilita s drážními vozidly. Přípravný text pro tisk knihy (habilitační práce). Praha, 2006.
KŘIŽAN, Dušan: Zabezpečovací technika. Vyd.Praha: Nakladatelství dopravy a spojů,1986.220 s.
Seznam doporučené literatury
POUPĚ, O: a kol. Zabezpečovací Technika v železniční dopravě II. 1. vyd. Praha: Nakladatelství dopravy a spojů, 1990. 676 s. ISBN 80-7030-073-6.
SCHÖRETTER, Josef: Otázky a odpovědi ze zabezpečovací techniky. ISBN 80-7030-074-4.Vydavatejství- Nadas,1990.256 s.
PAVLAS, Jiří: Zabezpečovací zařízení na železnice.
LANÍČEK, I: Sdělovací a zabezpečovací techniky Hradec Králové. Praha: Technická ústředna dopravní cesty, 2003. ISBN 80-85104-91-1
FARAN, A: Paralelní kolejové obvody železnic České republiky a Slovenské republiky a jejich proudová kompatibilita s drážními vozidly. Přípravný text pro tisk knihy (habilitační práce). Praha, 2006.
KŘIŽAN, Dušan: Zabezpečovací technika. Vyd.Praha: Nakladatelství dopravy a spojů,1986.220 s.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval výsledky dosažené v rámci bakalářské práce. Součástí prezentace k BP nebyla praktická ukázka. Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
JUDr. František Brabec: : Kolik je tam šachet, bylo by náročné je hlídat?
JUDr. František Brabec: Bylo by možné s ohledem na pohyb využít fotopasti?
JUDr. František Brabec: Byla by zde reálná hrozba kyberterorismu?
Doc. Mgr. Milan Adámek, Ph.D.: Uvedl jste tři varianty řešení. Jaká je jejich cenová kalkulace?
Doc. Mgr. Milan Adámek, Ph.D.: Kdo hlídá přejezdy?
Ing. Rudolf Drga: Kam je zaslána informace o poplachu?
Student pohotově odpověděl na všechny položené dotazy včetně dotazu oponenta.