Hlavním tématem diplomové práce je sexuální výchova na základních školách. Hlavním cílem je analyzovat postoje žáků k sexuální výchově v závislosti na vybraných proměnných. Dílčím cílem je zjistit, zda považují za nutné se sexuální výchově věnovat v samostatném předmětu, a dále zjistit, jaké jsou postoje žáků k sexuální výchově. Diplomová práce definuje, co je cílem a obsahem sexuální výchovy na základních školách, a metody a podmínky nezbytné k dosažení stanoveného cíle. Zabývá se osobností pedagoga sexuální výchovy a zmiňuje důvody proč učit, či neučit, sexuální výchovu na základních školách.
Anotace v angličtině
Sex education at elementary schools is the main topic of this thesis. The main aim of this work is an analysis of pupils? approach towards sex education in relation to the selected variables; the subsidiary aim is to find out whether the pupils deem sex education as a necessary self-standing teaching subject and thereafter to find out what are the pupils? attitudes towards sex education. The thesis defines the aim and content of sex education at elementary schools, the methods and the requirements essential to achieving the aim. The personality of the teacher of sex education as well as reasons for and against teaching the subject at elementary schools is dealt with here.
Klíčová slova
Sexuální výchova, základní škola, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávaní, Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu.
Klíčová slova v angličtině
Sex education, elementary school, Ministry of Education, Primary Education Framework Programme, Planned Parenthood and Sex Education Association.
Rozsah průvodní práce
77 s. (86 813)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem diplomové práce je sexuální výchova na základních školách. Hlavním cílem je analyzovat postoje žáků k sexuální výchově v závislosti na vybraných proměnných. Dílčím cílem je zjistit, zda považují za nutné se sexuální výchově věnovat v samostatném předmětu, a dále zjistit, jaké jsou postoje žáků k sexuální výchově. Diplomová práce definuje, co je cílem a obsahem sexuální výchovy na základních školách, a metody a podmínky nezbytné k dosažení stanoveného cíle. Zabývá se osobností pedagoga sexuální výchovy a zmiňuje důvody proč učit, či neučit, sexuální výchovu na základních školách.
Anotace v angličtině
Sex education at elementary schools is the main topic of this thesis. The main aim of this work is an analysis of pupils? approach towards sex education in relation to the selected variables; the subsidiary aim is to find out whether the pupils deem sex education as a necessary self-standing teaching subject and thereafter to find out what are the pupils? attitudes towards sex education. The thesis defines the aim and content of sex education at elementary schools, the methods and the requirements essential to achieving the aim. The personality of the teacher of sex education as well as reasons for and against teaching the subject at elementary schools is dealt with here.
Klíčová slova
Sexuální výchova, základní škola, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávaní, Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu.
Klíčová slova v angličtině
Sex education, elementary school, Ministry of Education, Primary Education Framework Programme, Planned Parenthood and Sex Education Association.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sexuální výchovy a jejího ukotvení v rámci českého kurikula.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sexuální výchovy a jejího ukotvení v rámci českého kurikula.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BŮŽEK, Antonín a Jan MICHALÍK. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0054-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANIŠ, Kamil. Učební text k problematice rodinné a sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-898-7.
JANIŠ, Kamil a Dagmar MARKOVÁ. Příspěvek k základům sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-741-621-1.
SVATOŠ, Tomáš, ed. Rodinná a sexuální výchova: problémy, akcenty, souvislosti: sborník příspěvků z 5. celostátní konference k aktuálním otázkám rodinné výchovy, Hradec Králové 17.4.2002. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-741-317-4.
Seznam doporučené literatury
BŮŽEK, Antonín a Jan MICHALÍK. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0054-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANIŠ, Kamil. Učební text k problematice rodinné a sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-898-7.
JANIŠ, Kamil a Dagmar MARKOVÁ. Příspěvek k základům sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-741-621-1.
SVATOŠ, Tomáš, ed. Rodinná a sexuální výchova: problémy, akcenty, souvislosti: sborník příspěvků z 5. celostátní konference k aktuálním otázkám rodinné výchovy, Hradec Králové 17.4.2002. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-741-317-4.
Přílohy volně vložené
1 jednotka DVD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci a odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Prof. Chráska uvedl výtky k prezentaci údajů programu Statistica v práci a špatně formulovaným hypotézám. Proč jste pracovala s výběrovým souborem, který se nelišil od základního? (porf. Chráska) Studentka neodpověděla. Dr. Suchánková uvedla doporučení pro teoretickou část. Co si myslíte o začlenění některých témat sexuální výchovy do předškolního vzdělávání? (dr. Suchánková) Studentka odpověděla.