Cílem této bakalářské práce je vytvoření digitálního modelu krajiny Zlína a blízkého okolí z období 19. století. Bakalářská práce se skládá z několika částí. Teoretická část obsahuje popis možností pro získávání nadmořských výšek vzhledem k zeměpisným polohám. Dále obsahuje charakteristiku programu MicroDEM, zejména nástrojů týkajících se zpracování vstupních dat a získání výškové mapy. Taktéž jsou zde popsány materiály znázorňující krajinu v minulosti, kde hlavní pozornost je věnována katastrálním mapám a dobovým materiálům. Pro úplnost jsou zde charakterizovány použité programy Blender a GIMP, které byly při tvorbě modelu využity. Jejich popis je zaměřen výhradně na nástroje související s tvorbou 3D objektů podle výškové mapy, editací textur a aplikací textur pomocí UV mapování. Praktická část obsahuje souhrnný popis tvorby modelu krajiny a demonstrační vyrenderované výstupy pro srovnání s dostupnými dobovými materiály i se současnou podobou krajiny Zlína.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the creation of a digital model, representing the landscape of the city Zlín and its surroundings in the 19th century. The bachelor theses consists of several parts. Theoretical part contains description of possibilities to obtain the altitudes in required areas. Next, the theses contains the characteristics of the MicroDEM software, mainly the tools for data processing and creation of a height map. The sources, representing the landscape in the past are shown, with the focus on period maps. Blender and GIMP, used in the creation of model are also described. These descriptions are limited to tools required for the creation of 3D objects using height maps, editing of textures and UV mapping. The practical part contains exhaustive description of creation of the landscape model and outputs. These are rendered to be compared with available period maps and also the actual, current appearance of Zlín.
Klíčová slova
DEM, výšková mapa, katastrální mapy, UV mapování, Blender, GIMP
Cílem této bakalářské práce je vytvoření digitálního modelu krajiny Zlína a blízkého okolí z období 19. století. Bakalářská práce se skládá z několika částí. Teoretická část obsahuje popis možností pro získávání nadmořských výšek vzhledem k zeměpisným polohám. Dále obsahuje charakteristiku programu MicroDEM, zejména nástrojů týkajících se zpracování vstupních dat a získání výškové mapy. Taktéž jsou zde popsány materiály znázorňující krajinu v minulosti, kde hlavní pozornost je věnována katastrálním mapám a dobovým materiálům. Pro úplnost jsou zde charakterizovány použité programy Blender a GIMP, které byly při tvorbě modelu využity. Jejich popis je zaměřen výhradně na nástroje související s tvorbou 3D objektů podle výškové mapy, editací textur a aplikací textur pomocí UV mapování. Praktická část obsahuje souhrnný popis tvorby modelu krajiny a demonstrační vyrenderované výstupy pro srovnání s dostupnými dobovými materiály i se současnou podobou krajiny Zlína.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the creation of a digital model, representing the landscape of the city Zlín and its surroundings in the 19th century. The bachelor theses consists of several parts. Theoretical part contains description of possibilities to obtain the altitudes in required areas. Next, the theses contains the characteristics of the MicroDEM software, mainly the tools for data processing and creation of a height map. The sources, representing the landscape in the past are shown, with the focus on period maps. Blender and GIMP, used in the creation of model are also described. These descriptions are limited to tools required for the creation of 3D objects using height maps, editing of textures and UV mapping. The practical part contains exhaustive description of creation of the landscape model and outputs. These are rendered to be compared with available period maps and also the actual, current appearance of Zlín.
Klíčová slova
DEM, výšková mapa, katastrální mapy, UV mapování, Blender, GIMP
Vytvořte literární rešerši na téma získávání nadmořských výšek vzhledem k zeměpisným polohám.
Analyzujte nejrůznější materiály znázorňující krajinu Zlína (včetně historických). Zaměřte pozornost zejména na katastrální mapy.
Pomocí GPS ověřte a v případě potřeby upravte získaná data nadmořských výšek z jiných zdrojů.
Navrhněte a vytvořte 3D model krajiny Zlína a blízkého okolí. K realizaci použijte program Blender.
V programu Gimp vytvořte vhodné textury pro reprezentaci krajiny v současnosti a minulosti z 19. století, odpovídající získaným dobovým katastrálním mapám.
Demonstrujte dosažené výsledky pomocí demonstračních vyrenderovaných výstupů.
Zásady pro vypracování
Vytvořte literární rešerši na téma získávání nadmořských výšek vzhledem k zeměpisným polohám.
Analyzujte nejrůznější materiály znázorňující krajinu Zlína (včetně historických). Zaměřte pozornost zejména na katastrální mapy.
Pomocí GPS ověřte a v případě potřeby upravte získaná data nadmořských výšek z jiných zdrojů.
Navrhněte a vytvořte 3D model krajiny Zlína a blízkého okolí. K realizaci použijte program Blender.
V programu Gimp vytvořte vhodné textury pro reprezentaci krajiny v současnosti a minulosti z 19. století, odpovídající získaným dobovým katastrálním mapám.
Demonstrujte dosažené výsledky pomocí demonstračních vyrenderovaných výstupů.
Seznam doporučené literatury
POKORNÝ, Pavel. Blender: Naučte se 3D grafiku. 1. vyd. Praha: BEN, 2006. 248 s. ISBN 978-80-7300-203-9.
MULLEN, Tony. Mastering Blender. Canada: SYBEX, 2009. 426 s. ISBN 978-0-470-40741-7.
LITSTER, Colin. Blender 2.5: Materials and Textures Cookbook. 1. vyd. UK: Packt Publishing, 2011, 297 s. ISBN 987-1-849512-88-6.
BLENDER FOUNDATION. BlenderWiki: User Manual [online]. 2012 [cit. 2013-01-23]. Dostupné z: http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.6/Manual
THE GIMP TEAM. GNU Image Manipulation Program: User Manual [online]. 2012 [cit. 2013-01-23]. Dostupné z: http://docs.gimp.org/2.8/en/
Seznam doporučené literatury
POKORNÝ, Pavel. Blender: Naučte se 3D grafiku. 1. vyd. Praha: BEN, 2006. 248 s. ISBN 978-80-7300-203-9.
MULLEN, Tony. Mastering Blender. Canada: SYBEX, 2009. 426 s. ISBN 978-0-470-40741-7.
LITSTER, Colin. Blender 2.5: Materials and Textures Cookbook. 1. vyd. UK: Packt Publishing, 2011, 297 s. ISBN 987-1-849512-88-6.
BLENDER FOUNDATION. BlenderWiki: User Manual [online]. 2012 [cit. 2013-01-23]. Dostupné z: http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.6/Manual
THE GIMP TEAM. GNU Image Manipulation Program: User Manual [online]. 2012 [cit. 2013-01-23]. Dostupné z: http://docs.gimp.org/2.8/en/
Přílohy volně vložené
DVD ROM, Mapa (císařské otisky stabilního katastru z roku 1829)
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Prezentace samotná působila vcelku dobrým dojmem, student byl poněkud nervózní. Součástí prezentace byla praktická ukázka výstupu práce. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Prof. Pokorný: Jste schopen práci opravit ke spokojenosti vedoucího práce?
2) Dr. Šilhavý: Jak jste zjišťoval nadmořskou výšku?
3) Dr. Pokorný? Na jakou hodnotu jste nastavil parametr síly u modifikátoru?
Na uvedené dotazy student odpovídal krajně vyhýbavě, nicméně krajně dostatečně.