Diplomová práce se zabývá problematikou spolupráce učitelů s romskými rodiči.
Práce se zaměřuje na dva základní socializační činitele v životě jedince, na rodinu a školu. Popisuje specifika romské rodiny a charakterizuje konkrétní základní školu, na které byl proveden výzkum. Teoretická část představuje také interkulturní komunikaci a vztah rodičů a školy. Poslední kapitola je věnována spolupráci v zahraničí a výzkumům, které již byly v této oblasti provedeny. Cílem práce je prostřednictvím metody zakotvené teorie analyzovat vzájemnou spolupráci a popsat faktory, které ji ovlivňují.
Anotace v angličtině
Diploma thesis concerns problems and questions about cooperation between teachers and Romany parents.
Thesis focus on two basic agents of socialization of individual life, on family and school. It describes specific of Roma family and characterizes particular primary school, where was realized research. Theoretic part presents also intercultural communication and parent ? teacher dialogue. Last chapter is applied to cooperation in foreign countries and some re-searches which were realized in problems of cooperation between teachers and Romany parents. The main objective is to analyse mutual cooperation using of grounded theory and desrcibe factors which influence cooperation.
Diplomová práce se zabývá problematikou spolupráce učitelů s romskými rodiči.
Práce se zaměřuje na dva základní socializační činitele v životě jedince, na rodinu a školu. Popisuje specifika romské rodiny a charakterizuje konkrétní základní školu, na které byl proveden výzkum. Teoretická část představuje také interkulturní komunikaci a vztah rodičů a školy. Poslední kapitola je věnována spolupráci v zahraničí a výzkumům, které již byly v této oblasti provedeny. Cílem práce je prostřednictvím metody zakotvené teorie analyzovat vzájemnou spolupráci a popsat faktory, které ji ovlivňují.
Anotace v angličtině
Diploma thesis concerns problems and questions about cooperation between teachers and Romany parents.
Thesis focus on two basic agents of socialization of individual life, on family and school. It describes specific of Roma family and characterizes particular primary school, where was realized research. Theoretic part presents also intercultural communication and parent ? teacher dialogue. Last chapter is applied to cooperation in foreign countries and some re-searches which were realized in problems of cooperation between teachers and Romany parents. The main objective is to analyse mutual cooperation using of grounded theory and desrcibe factors which influence cooperation.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti spolupráce školy a rodiny, jakožto základních činitelů při edukaci žáka, specifik vzdělávání Romů a efektivní komunikace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu metodou polostrukturovaného interview a postojových škál.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti spolupráce školy a rodiny, jakožto základních činitelů při edukaci žáka, specifik vzdělávání Romů a efektivní komunikace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu metodou polostrukturovaného interview a postojových škál.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KALEJA, Martin. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
KREJČOVÁ, Lenka. Komunikace s rodiči problémových žáků. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2010. ISBN 978-80-7372-650-8.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
Seznam doporučené literatury
KALEJA, Martin. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
KREJČOVÁ, Lenka. Komunikace s rodiči problémových žáků. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2010. ISBN 978-80-7372-650-8.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji práci, odpověděla na otázky uvedené v posudcích.
Dr. Unger ocenil přehlednost a jasné záměry práce.
Který autor byl pro Vás největší inspirací pro zpracování teoretické části práce (doc. Bakošová). Rabušicová, Davidová.
Jak chápete termín výzkumný problém a výzkumná otázka (prof. Chráska)? Výzkumný problém chápu jako oblast, kterou se budu zabývat. Prof. Chráska poukázal na mírné nepřesnosti.