V diplomové práci se zabýváme problematikou čtenářské gramotnosti, jednak vztahem k funkční gramotnosti, tak i vztahem k celkové úrovni vzdělanosti. V teoretické části popisujeme kdo je čtenářem, co je gramotnost, jaká jsou hlediska gramotnosti a ze kterých dovedností se skládá. Naši pozornost jsme zaměřili rovněž na mezinárodní výzkumy, které se zabývají čtenářskou gramotností. V praktické části jsme se zaměřili na výzkum úrovně čtenářské gramotnosti u žáků 9. ročníků vybraných základních škol ve Zlínském kraji. Zajímala nás především úroveň čtenářské gramotnosti a její srovnání u typicky městské základní školy a školy se sportovním zaměřením.
Anotace v angličtině
In this thesis We deal with the issue of readers' literacy in relationship to both functional literacy, as well as the overall level of education. In the theoretical section We describe who is the reader and what literacy is, and We also define literacy skills and their composition. We also focused on international studies dealing with reading literacy.
In the practical part We researched the level of literacy among the 9th grade pupils
of selected primary schools in the Zlín Region. In particular, We were interested
in the level of literacy and it is comparison between a typically urban elementary school and a school with enhanced sports and PE education.
V diplomové práci se zabýváme problematikou čtenářské gramotnosti, jednak vztahem k funkční gramotnosti, tak i vztahem k celkové úrovni vzdělanosti. V teoretické části popisujeme kdo je čtenářem, co je gramotnost, jaká jsou hlediska gramotnosti a ze kterých dovedností se skládá. Naši pozornost jsme zaměřili rovněž na mezinárodní výzkumy, které se zabývají čtenářskou gramotností. V praktické části jsme se zaměřili na výzkum úrovně čtenářské gramotnosti u žáků 9. ročníků vybraných základních škol ve Zlínském kraji. Zajímala nás především úroveň čtenářské gramotnosti a její srovnání u typicky městské základní školy a školy se sportovním zaměřením.
Anotace v angličtině
In this thesis We deal with the issue of readers' literacy in relationship to both functional literacy, as well as the overall level of education. In the theoretical section We describe who is the reader and what literacy is, and We also define literacy skills and their composition. We also focused on international studies dealing with reading literacy.
In the practical part We researched the level of literacy among the 9th grade pupils
of selected primary schools in the Zlín Region. In particular, We were interested
in the level of literacy and it is comparison between a typically urban elementary school and a school with enhanced sports and PE education.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti čtenářské gramotnosti, vztah funkční a čtenářské gramotnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti žáků 9. ročníku základních škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti čtenářské gramotnosti, vztah funkční a čtenářské gramotnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti žáků 9. ročníku základních škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Jana, 2005. Funkční gramotnost - proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové. ISBN 80-7041-115-5.
KRAMPLOVÁ, Iveta, 2011. Zakroužkuj, vyber, zdůvodni. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 978-80-211-0614-7.
MULLIS, Ina V.S. et al., 2010. Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS 2011. Přeložila Eva POTUŽNÍKOVÁ. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 978-80-211-0607-9.
PALEČKOVÁ, Jana, Vladislav TOMÁŠEK a Josef BASL, 2010. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009 Umíme ještě číst? Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 978-80-211-0608-6.
SVOBODOVÁ METELKOVÁ, Radana, 2008. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7368-653-6.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Jana, 2005. Funkční gramotnost - proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové. ISBN 80-7041-115-5.
KRAMPLOVÁ, Iveta, 2011. Zakroužkuj, vyber, zdůvodni. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 978-80-211-0614-7.
MULLIS, Ina V.S. et al., 2010. Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS 2011. Přeložila Eva POTUŽNÍKOVÁ. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 978-80-211-0607-9.
PALEČKOVÁ, Jana, Vladislav TOMÁŠEK a Josef BASL, 2010. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009 Umíme ještě číst? Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 978-80-211-0608-6.
SVOBODOVÁ METELKOVÁ, Radana, 2008. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7368-653-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vhodně prezentovala svou práci, adekvátně zodpověděla otázky vedoucí i oponentky, patrný byl zájem studentky o problematiku.
Jakým způsobem jste prováděla analýzu rozptylu při ověřování hypotézy 1 (prof. Chráska)? Ručně, s pomocí vzorců. Studentka popsala data a práci s nimi. Prof. Chráska poukázal na nepřesnosti, uvedl doporučení k postupu ověřování.
Proběhla úvaha a diskuze nad závěry výzkumu (doc. Bakošová).