Předmětem diplomové práce je problematika psychosociálního klimatu školní třídy. V teoretické části se věnuji představení základní terminologie. Blíže popisuji vztahy utvářející klima třídy, přístupy ke zkoumání klimatu a způsoby, jak klima ve třídě měřit.
V praktické části se zabývám představením jednotlivých fází výzkumného šetření, které jsem pomocí výzkumného nástroje realizoval v konktrétních školních třídách, a to včetně interpretace zjištěných výsledků a ověření hypotéz výzkumu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the problems of class climate. The theoretical part introduces the main survey of terms from this field. I explain the relations which can form the class climate and the approaches and the methods to measure it.
The practical part deals with the parts of the research which was realized through the questionnaire in the classes. The presentation of research results and the research hypotheses is included.
Klíčová slova
prostředí, atmosféra, školní třída, klima třídy, typy klimatu, učitel, třídní učitel, žák, vztahy, dotazník CES, způsoby měření klimatu třídy, výzkum
Klíčová slova v angličtině
environment, atmosphere, school climate, class, class climate, types of the climate, teacher, class teacher, student, relations, Classroom Environment Scale (CES), ways to measure school climate, research
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce je problematika psychosociálního klimatu školní třídy. V teoretické části se věnuji představení základní terminologie. Blíže popisuji vztahy utvářející klima třídy, přístupy ke zkoumání klimatu a způsoby, jak klima ve třídě měřit.
V praktické části se zabývám představením jednotlivých fází výzkumného šetření, které jsem pomocí výzkumného nástroje realizoval v konktrétních školních třídách, a to včetně interpretace zjištěných výsledků a ověření hypotéz výzkumu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the problems of class climate. The theoretical part introduces the main survey of terms from this field. I explain the relations which can form the class climate and the approaches and the methods to measure it.
The practical part deals with the parts of the research which was realized through the questionnaire in the classes. The presentation of research results and the research hypotheses is included.
Klíčová slova
prostředí, atmosféra, školní třída, klima třídy, typy klimatu, učitel, třídní učitel, žák, vztahy, dotazník CES, způsoby měření klimatu třídy, výzkum
Klíčová slova v angličtině
environment, atmosphere, school climate, class, class climate, types of the climate, teacher, class teacher, student, relations, Classroom Environment Scale (CES), ways to measure school climate, research
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky školního klimatu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky školního klimatu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav et al. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MAREŠ, Jiří. Sociální klima školní třídy: přehledová studie. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1998, dotisk 2006. ISBN 80-86856-27-5.
Seznam doporučené literatury
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav et al. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MAREŠ, Jiří. Sociální klima školní třídy: přehledová studie. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1998, dotisk 2006. ISBN 80-86856-27-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student detailně prezentoval svou práci včetně otázek uvedených v posudcích.
Prof. Chráska ocenil vhodně zvolený nástroj, upozornil ale na několik formálních nedostatků - formulace hypotézy, přehnaně jednoznačně formulované závěry u přijetí nové hypotézy.