Diplomová práce je zaměřena na zkoumání vlivů působících na vzdělávání romských žáků navštěvujících základní školu.
Teoretická část popisuje způsob výchovy v romské rodině, vysvětluje vztah Romů ke vzdělávání a seznamuje se vzděláváním Romů ve městě Vsetíně.
Praktická část zahrnuje kombinovaný výzkum prováděný prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a dotazníkového šetření, doplněný sémantickým diferenciálem. Výzkum byl zaměřen na zjišťování faktorů ovlivňujících vzdělávání romských žáků a na jejich význam pro samotné žáky.
Anotace v angličtině
My diploma thesis is focused on the researching the aspects influencing the education of Roma pupils attending the primary school.
The theoretical part describes the ways of bringing up within the Roma family, explains the relationship of Romas towards the education and introduces the education of Romas in the town of Vsetín.
The practical part includes the combined research practised via half-structured interviews and a questionnaire survey, supplemented by semantic differential. The research was aimed at determining the factors affecting the education of Roma pupils and their relevance to the pupils themselves.
Klíčová slova
Romové, romský žák, základní škola, vzdělávání, vzdělání, učitel, rodina, rodiče
Klíčová slova v angličtině
Romas, Roma pupil, elementary school, education, teacher, family, parents
Rozsah průvodní práce
72 s. (112 915 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na zkoumání vlivů působících na vzdělávání romských žáků navštěvujících základní školu.
Teoretická část popisuje způsob výchovy v romské rodině, vysvětluje vztah Romů ke vzdělávání a seznamuje se vzděláváním Romů ve městě Vsetíně.
Praktická část zahrnuje kombinovaný výzkum prováděný prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a dotazníkového šetření, doplněný sémantickým diferenciálem. Výzkum byl zaměřen na zjišťování faktorů ovlivňujících vzdělávání romských žáků a na jejich význam pro samotné žáky.
Anotace v angličtině
My diploma thesis is focused on the researching the aspects influencing the education of Roma pupils attending the primary school.
The theoretical part describes the ways of bringing up within the Roma family, explains the relationship of Romas towards the education and introduces the education of Romas in the town of Vsetín.
The practical part includes the combined research practised via half-structured interviews and a questionnaire survey, supplemented by semantic differential. The research was aimed at determining the factors affecting the education of Roma pupils and their relevance to the pupils themselves.
Klíčová slova
Romové, romský žák, základní škola, vzdělávání, vzdělání, učitel, rodina, rodiče
Klíčová slova v angličtině
Romas, Roma pupil, elementary school, education, teacher, family, parents
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vzdělávání Romů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu prostřednictvím rozhovoru a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vzdělávání Romů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu prostřednictvím rozhovoru a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav a kol. Romové a obec. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2001. ISBN 80-902461-5-X.
GRECMANOVÁ, H., D. HOLOUŠOVÁ, a E. URBANOVSKÁ. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85783-20-7.
GULOVÁ, Lenka a ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. (ed). Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU v Brně a Kabinet multikulturní výchovy při Pedagogické fakultě MU v Brně ve spolupráci s MSD, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav a kol. Romové a obec. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2001. ISBN 80-902461-5-X.
GRECMANOVÁ, H., D. HOLOUŠOVÁ, a E. URBANOVSKÁ. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85783-20-7.
GULOVÁ, Lenka a ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. (ed). Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU v Brně a Kabinet multikulturní výchovy při Pedagogické fakultě MU v Brně ve spolupráci s MSD, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla důvody volby tématu diplomové práce. Vymezila hlavní cíle, metodologii a následně nejdůležitější výsledky výzkumného šetření.
Studentka odpověděla na otázky oponenta a vedoucího diplomové práce, ale také prezentovala zkušenosti z praxe.
Dr. Machů: Jak jste zadávala dotazníky jednotlivým dětem? Návštěva konkrétní rodiny a výběr konkrétního dítěte. Komise upozornila na autentičnost výzkumného materiálu z důvodu přepisu dotazníků autorkou.
dr. Vávrová upozornila na interpretaci dat relativní a absolutní četností.
doc. Knotová zdůraznila zajímavost tématu a výsledků výzkumu.