Diplomová práce se zabývá vlivem práva na člověka ve výkonu trestu odnětí svobody a na jeho Program zacházení. Hlavním cílem diplomové práce je, za použití kvalitativní vý-zkumné strategie zjistit, zda existence projednávání podmíněného propuštění a případné zkrácení délky trestu odnětí svobody ovlivňuje pedagogickou práci odborných zaměstnan-ců s odsouzenými ve výkonu trestu odnětí svobody, a porozumět vztahům mezi zákonnou normou, časem a výchovou v penitenciárním prostředí.
Annotation in English
The dissertation deals with the influence of the law on a man in the execution of the pu-nishment confinement and on his Program Treatment. The principal objective of this dis-sertation is to find out, in application of the qualitative research strategy, if the existence of the debating of a condition release and a potential reduction of the term confinement influ-ences the educational work of the professional employes with the condemneds in the execution of the punishment confinement and to understand the relations among legal norm, time and education in the penitentiar environment.
Keywords
Program zacházení, penitenciární pedagogika, podmíněné propuštění, výkon trestu odnětí svobody, vězeň, resocializace.
Keywords in English
Program Treatment, penitentiar pedagogy, condition release, execution of the punishment confinement , prisoner, resocialisation.
Length of the covering note
87 s. (153 417 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá vlivem práva na člověka ve výkonu trestu odnětí svobody a na jeho Program zacházení. Hlavním cílem diplomové práce je, za použití kvalitativní vý-zkumné strategie zjistit, zda existence projednávání podmíněného propuštění a případné zkrácení délky trestu odnětí svobody ovlivňuje pedagogickou práci odborných zaměstnan-ců s odsouzenými ve výkonu trestu odnětí svobody, a porozumět vztahům mezi zákonnou normou, časem a výchovou v penitenciárním prostředí.
Annotation in English
The dissertation deals with the influence of the law on a man in the execution of the pu-nishment confinement and on his Program Treatment. The principal objective of this dis-sertation is to find out, in application of the qualitative research strategy, if the existence of the debating of a condition release and a potential reduction of the term confinement influ-ences the educational work of the professional employes with the condemneds in the execution of the punishment confinement and to understand the relations among legal norm, time and education in the penitentiar environment.
Keywords
Program zacházení, penitenciární pedagogika, podmíněné propuštění, výkon trestu odnětí svobody, vězeň, resocializace.
Keywords in English
Program Treatment, penitentiar pedagogy, condition release, execution of the punishment confinement , prisoner, resocialisation.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti penitenciaristiky se zaměřením na Program zacházení.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu za využití techniky rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti penitenciaristiky se zaměřením na Program zacházení.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu za využití techniky rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
BAJCURA, Lubomír. Práva vězně: od vazby po propuštění z trestu odnětí svobody. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-555-6.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Kriminální psychologie. Praha: Eurounion, 1998. ISBN 80-85858-70-3.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4. nezm. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
HÁLA, Jaroslav. Úvod do teorie a praxe vězeňství. 2. dopl. vyd. Vysoká škola evropských a regionálních studií České Budějovice, 2006. ISBN 80-86708-30-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0219-6.
LATA, Jan. Účel a smysl trestu. Praha: LexisNexis CZ, 2007. ISBN 978-80-86920-24-5.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-560-8.
SOCHŮREK, Jan. Kapitoly z penologie. Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-205-0.
STANKOWSKI, Adam. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě - Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-360-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4. rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
Recommended resources
BAJCURA, Lubomír. Práva vězně: od vazby po propuštění z trestu odnětí svobody. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-555-6.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Kriminální psychologie. Praha: Eurounion, 1998. ISBN 80-85858-70-3.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4. nezm. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
HÁLA, Jaroslav. Úvod do teorie a praxe vězeňství. 2. dopl. vyd. Vysoká škola evropských a regionálních studií České Budějovice, 2006. ISBN 80-86708-30-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0219-6.
LATA, Jan. Účel a smysl trestu. Praha: LexisNexis CZ, 2007. ISBN 978-80-86920-24-5.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-560-8.
SOCHŮREK, Jan. Kapitoly z penologie. Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-205-0.
STANKOWSKI, Adam. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě - Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-360-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4. rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student adekvátně prezentoval svou práci a dobře zodpověděl otázky uvedené v posudcích. Který právní systém je nejbližší tomu českému? (dr. Unger) Proběhla diskuze. Dr. Kitliňská ocenila jednak zaujetí autora pro téma a také to, že se ve velké míře zabýval sociální pedagogikou a přinesl zajímavé návrhy. Dr. Unger podotkl, že formulace hlavní výzkumné otázky odpovídá spíše kvantitativnímu výzkumu.