Tato diplomová práce se zabývá šikanou na druhém stupni základní školy a její prevencí. Teoretická část diplomové práce popisuje nebezpečí šikanování ve společnosti, zvláště pak ve školách a popisuje také účinnou pomoc proti šikanování. Další kapitola se věnuje základním poznatkům o šikaně, jejím formám, předpokladům a následkům. V závěru teoretické části jsou uvedeny preventivní programy realizované v České republice a projekt minimalizace šikany. Praktická část této diplomové práce je zaměřena na výzkum z oblasti šikany na druhém stupni vybraných základních škol a je zde porovnána tradiční šikana s kyberšikanou. Výzkum dále srovnává míru agrese mezi dívkami a chlapci ve vybraných základních školách a míru agrese na základní škole ve vesnici se základní školou městskou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with bullying in secondary school and its prevention. The theoretical part of this thesis describes the danger of bullying in society, mainly in schools and also describes effective help against bullying. Next chapter deals with knowledge of chicane, its forms, assumptions and consequences. At the end of theoretical part there are stated preventive programs realized in Czech republic and project of minimalizing chicane.
In the practical part of this thesis there is stated the research about the chicane on the second grade of selected elementary school and compared chicane in its traditional form with cybernetic one. The research also compares the rate of aggression among girls and boys on selected elementary school and the rate of aggression on village elementary school and city elementary school.
Klíčová slova
Děti, škola, rodina, šikana, prevence.
Klíčová slova v angličtině
Children, school, family, chicane, prevention.
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá šikanou na druhém stupni základní školy a její prevencí. Teoretická část diplomové práce popisuje nebezpečí šikanování ve společnosti, zvláště pak ve školách a popisuje také účinnou pomoc proti šikanování. Další kapitola se věnuje základním poznatkům o šikaně, jejím formám, předpokladům a následkům. V závěru teoretické části jsou uvedeny preventivní programy realizované v České republice a projekt minimalizace šikany. Praktická část této diplomové práce je zaměřena na výzkum z oblasti šikany na druhém stupni vybraných základních škol a je zde porovnána tradiční šikana s kyberšikanou. Výzkum dále srovnává míru agrese mezi dívkami a chlapci ve vybraných základních školách a míru agrese na základní škole ve vesnici se základní školou městskou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with bullying in secondary school and its prevention. The theoretical part of this thesis describes the danger of bullying in society, mainly in schools and also describes effective help against bullying. Next chapter deals with knowledge of chicane, its forms, assumptions and consequences. At the end of theoretical part there are stated preventive programs realized in Czech republic and project of minimalizing chicane.
In the practical part of this thesis there is stated the research about the chicane on the second grade of selected elementary school and compared chicane in its traditional form with cybernetic one. The research also compares the rate of aggression among girls and boys on selected elementary school and the rate of aggression on village elementary school and city elementary school.
Klíčová slova
Děti, škola, rodina, šikana, prevence.
Klíčová slova v angličtině
Children, school, family, chicane, prevention.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti šikany a její prevence u dětí na druhém stupni základní školy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu metodou dotázníkového šetření a rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti šikany a její prevence u dětí na druhém stupni základní školy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu metodou dotázníkového šetření a rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
FIELDOVÁ, Evelyn. Jak se bránit šikaně. Praha: Euromedia Group, 2009. ISBN 80-249-1176-2.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita dnešní mládeže. Praha: Grada Publishing a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
FIELDOVÁ, Evelyn. Jak se bránit šikaně. Praha: Euromedia Group, 2009. ISBN 80-249-1176-2.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita dnešní mládeže. Praha: Grada Publishing a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
Přílohy volně vložené
CD ROM.
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student adekvátně představil svoji práci, zodpověděl otázky vedoucího a oponenta uvedené v posudcích.
Proběhla diskuze k dílčím výsledkům výzkumu, student interpretoval vybrané výsledky (dr. Andrysová). V čem je Váš výzkum inovativní, v čem spočívá přínos Vašeho výzkumu? (dr. Andrysová). Student vysvětlil vlastní záměry, východiska. Proběhla diskuze, komise předala studentovi další doporučení a podněty k realizovanému výzkumu, poukázala na pozitiva výzkumu (dr. Kitliňská, doc. Bakošová, dr. Andrysová). Prof. Chráska upozornil na metodologické nepřesnosti. Proběhla diskuze k metodologii výzkumu (dr. Unger).