Bakalářská práce se zabývá projevy nadaného dítěte ve školním a rodinném prostředí. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy jako je nadání a talent, jaké jsou druhy nadání a kritéria nadání. Práce seznamuje čtenáře s některými modely nadání. Popisuje jaké mýty o nadaných přetrvávají v naší společnost, jakými specifickými charakteristikami se může nadaní projevovat a jakým způsobem je možné identifikovat nadaného žáka ve škole. Součástí teoretické práce je také kapitola, která přibližuje postavení nadaného dítěte v sociálním prostředí jako je rodina, škola a vrstevnická skupina.
Praktická část práce je zaměřena na kvalitativní výzkum, kde je objektem zkoumání nadaný žák, který navštěvuje běžnou základní školu. Metodou polostrukturovaného rozhovoru bylo prováděno šetření s matkou, učitelkou a nadaným chlapcem. Výstupem bakalářské práce je kazuistika tohoto nadaného žáka.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with behaviour of gifted children in the school and family environment. The terms such as gift and talent, types and criteria of natural ability are explained in the theoretical part. The thesis informs readers about some natural ability models. It describes prejudices which persist against gifted people in our society, how gift can be shown and ways of identifying a gifted pupil at school.
In the theoretical work is also a chapter which explains the position of a gifted child in the social environment such as family, school and peer group.
The practical part of the thesis focuses on qualitative research where the gifted pupil, who attends the primary school, is the researched object. The result of the bachelor thesis is casuistry of this gifted schoolchild.
Bakalářská práce se zabývá projevy nadaného dítěte ve školním a rodinném prostředí. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy jako je nadání a talent, jaké jsou druhy nadání a kritéria nadání. Práce seznamuje čtenáře s některými modely nadání. Popisuje jaké mýty o nadaných přetrvávají v naší společnost, jakými specifickými charakteristikami se může nadaní projevovat a jakým způsobem je možné identifikovat nadaného žáka ve škole. Součástí teoretické práce je také kapitola, která přibližuje postavení nadaného dítěte v sociálním prostředí jako je rodina, škola a vrstevnická skupina.
Praktická část práce je zaměřena na kvalitativní výzkum, kde je objektem zkoumání nadaný žák, který navštěvuje běžnou základní školu. Metodou polostrukturovaného rozhovoru bylo prováděno šetření s matkou, učitelkou a nadaným chlapcem. Výstupem bakalářské práce je kazuistika tohoto nadaného žáka.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with behaviour of gifted children in the school and family environment. The terms such as gift and talent, types and criteria of natural ability are explained in the theoretical part. The thesis informs readers about some natural ability models. It describes prejudices which persist against gifted people in our society, how gift can be shown and ways of identifying a gifted pupil at school.
In the theoretical work is also a chapter which explains the position of a gifted child in the social environment such as family, school and peer group.
The practical part of the thesis focuses on qualitative research where the gifted pupil, who attends the primary school, is the researched object. The result of the bachelor thesis is casuistry of this gifted schoolchild.
Zpracování rešerše, studium a analýza odborné literatury.
Vymezení klíčových pojmů problematiky nadaných dětí a rodinného prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentece výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše, studium a analýza odborné literatury.
Vymezení klíčových pojmů problematiky nadaných dětí a rodinného prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentece výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-247-1998-6.
LANDAU, Erika. Odvaha k nadání. Praha: Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.
JURÁŠKOVÁ, Jana. Základy pedagogiky nadaných. Praha: IPPP, 2006. ISBN 80-86856-19-4.
FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3.
KOLEKTIV AUTORŮ. Krok za krokem s nadanými žáky - Tvoříme individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka - metodika. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2009. ISBN 978-80-87000-28-1.
Seznam doporučené literatury
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-247-1998-6.
LANDAU, Erika. Odvaha k nadání. Praha: Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.
JURÁŠKOVÁ, Jana. Základy pedagogiky nadaných. Praha: IPPP, 2006. ISBN 80-86856-19-4.
FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3.
KOLEKTIV AUTORŮ. Krok za krokem s nadanými žáky - Tvoříme individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka - metodika. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2009. ISBN 978-80-87000-28-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci včetně odpovědi na otázku uvedenou v posudku vedoucí práce. Jaké jsou výhody a nevýhody vámi zvolené výzkumné metody? (prof. Chráska) Studentka hovořila spíše o výhodách souvisejících s její volbou, prof. Chráska uvedl doporučení pro doplňující kvantitativní výzkum. Dr. Kočvarová poukázala na nedostatky ve zpracovaném paradigmatickém modelu a následné kazuistice, vyzvihla ale celkovou úroveň práce.