Tato bakalářská práce se zaměřuje na hledání všech aspektů, kvůli kterým může být reklama vnímána společností jako nevhodná, urážející a vulgární. V teoretické části jsou definovány pojmy reklama a profanace. V následujících kapitolách je výčet důležitých lingvistických a vizuálních projevů, které jsou pro tuto analýzu stěžejní. Praktická část se zabývá rozborem všech aspektů, které souvisí s profanací v reklamě. Analýza zahrnuje dvacet dva reklam, z nichž každá vykazuje určité prvky profanace.
Anotace v angličtině
The thesis concentrates on aspects causing an advertisement to be seen as inappropriate and insulting to the public. In the theoretical part, terms such as advertisement and profanity are described. In the subsequent chapters there is a list of significant linguistic and visual signs, which are considered crucial for the purposes of the analysis. The practical part focuses on the analysing all aspects related to profanity in the language of advertising. The research sample consisted of twenty-two advertisements, each featuring certain elements of profanity.
Klíčová slova
reklama, profanace, tabu, lingvistické prvky, vizuální prvky
Klíčová slova v angličtině
advertising, profanity, taboo, linguistic aspects, visual aspects
Rozsah průvodní práce
52s. (79 480znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na hledání všech aspektů, kvůli kterým může být reklama vnímána společností jako nevhodná, urážející a vulgární. V teoretické části jsou definovány pojmy reklama a profanace. V následujících kapitolách je výčet důležitých lingvistických a vizuálních projevů, které jsou pro tuto analýzu stěžejní. Praktická část se zabývá rozborem všech aspektů, které souvisí s profanací v reklamě. Analýza zahrnuje dvacet dva reklam, z nichž každá vykazuje určité prvky profanace.
Anotace v angličtině
The thesis concentrates on aspects causing an advertisement to be seen as inappropriate and insulting to the public. In the theoretical part, terms such as advertisement and profanity are described. In the subsequent chapters there is a list of significant linguistic and visual signs, which are considered crucial for the purposes of the analysis. The practical part focuses on the analysing all aspects related to profanity in the language of advertising. The research sample consisted of twenty-two advertisements, each featuring certain elements of profanity.
Klíčová slova
reklama, profanace, tabu, lingvistické prvky, vizuální prvky
Klíčová slova v angličtině
advertising, profanity, taboo, linguistic aspects, visual aspects
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
Jazyk reklamy a jeho charakteristika
Vulgarizace jazyka v reklamě
Fenomén vulgarizace dnes
Praktická část:
Analýza reklamních materiálů
Vliv vulgarizace v reklamě na veřejnost
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
Jazyk reklamy a jeho charakteristika
Vulgarizace jazyka v reklamě
Fenomén vulgarizace dnes
Praktická část:
Analýza reklamních materiálů
Vliv vulgarizace v reklamě na veřejnost
Seznam doporučené literatury
Goddard, Angela. The Language of Advertising: Written texts. London: Routledge, 1998.
Mooij, Marieke de. Global Marketing and Advertising: Understanding Cultural Paradoxes. 3rd ed. Los Angeles: SAGE, 2010
Hermerén, Lars. English for Sale: A Study of the Language of Advertising. Lund: Lund University Press, 1999.
Bovée, Courtland and William Arens. Contemporary Advertising. Boston: Irwin Professionals, 1992.
Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
Davis, Joel. Advertising Research: Theory and Practise. 2nd ed. Boston: Prentice Hall, 2012.
Spiegl, Fritz. In-Words and Out-Words. London: Elm Tree Books, 1987.
Seznam doporučené literatury
Goddard, Angela. The Language of Advertising: Written texts. London: Routledge, 1998.
Mooij, Marieke de. Global Marketing and Advertising: Understanding Cultural Paradoxes. 3rd ed. Los Angeles: SAGE, 2010
Hermerén, Lars. English for Sale: A Study of the Language of Advertising. Lund: Lund University Press, 1999.
Bovée, Courtland and William Arens. Contemporary Advertising. Boston: Irwin Professionals, 1992.
Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
Davis, Joel. Advertising Research: Theory and Practise. 2nd ed. Boston: Prentice Hall, 2012.
Spiegl, Fritz. In-Words and Out-Words. London: Elm Tree Books, 1987.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented his bachelor thesis.
Q, Čechová: What are the basic factors influencing our perception of profanity in general? A: Geographical factors, social, individual? social factor ? society where we live in.
Q, Čechová: Could you choose one of the most controversial advertisements from your research sample and re-evaluate it using a multi-faceted approach, i.e. from the point of view of the broadest audience possible?
Q, Drábková: Did you try to identify the geographical origin of the ads? Nakedness, for example, is accepted very differently in Europe than in the US. A: Yes, geographical factor considered when analyzing profanity. When analyzed ads, the aim was to concentrate to interpret, not the level of offense.
Q, Drábková: Did you take into consideration findings of any authority dealing with customer complaints about inappropriate ads, such as ASA? A: Yes, considered existence of advertising authority but wanted to avoid comparing results. Found some ads on their web pages.