Předložená bakalářská práce z historického hlediska zkoumá vliv vzdělávacích institucí na formování moderního českého národa. Cílem práce je ukázat, nakolik byla škola důležitým faktorem při formování moderního českého národa a naopak, jak tomu zabraňovala.
Nejprve je teoreticky zpracována problematika národa a hlavních znaků formování moderního evropského národa. Následuje popis hlavních zdrojů a složek národotvorných procesů a závěr teoretické části patří popisu použitých metod historického výzkumu.
V praktické části je proveden historický výzkum založený na zkoumání vlivu vzdělávacích institucí při formování moderního českého národa v 18. a 19. století.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines the impact of educational institutions on development of the contemporary Czech nation from the historical perspective. It aims to demonstrate the importance of schooling in regards to the contemporary Czech nation development as well as to outline some constraints.
The theoretical part concerns with a concept of the nation and the main characteristics of the contemporary European nation development. It further describes the main sources and constituents of the nation-development processes. The theoretical part concludes with a description of the utilized methods of a historical research.
The practical part then consists of a historical research based on an inquiry of impacts of educational institutions on development of the contemporary Czech nation in the 18th and 19th century.
Klíčová slova
národ, nacionalismus, národotvorný proces, vzdělávací instituce, formování moderního národa, instituce, národní jazyk, etnické skupiny, modernizace státu, škola a národní výchova, jazyková rovnoprávnost, historický výzkum
Klíčová slova v angličtině
nation, nationalism, formation on nation process, educational institution, forming of modern nation, institution, national language, ethnic groups, modernization of the state, school and national education, language equality of rights, historical research
Rozsah průvodní práce
58 s. (92 244 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce z historického hlediska zkoumá vliv vzdělávacích institucí na formování moderního českého národa. Cílem práce je ukázat, nakolik byla škola důležitým faktorem při formování moderního českého národa a naopak, jak tomu zabraňovala.
Nejprve je teoreticky zpracována problematika národa a hlavních znaků formování moderního evropského národa. Následuje popis hlavních zdrojů a složek národotvorných procesů a závěr teoretické části patří popisu použitých metod historického výzkumu.
V praktické části je proveden historický výzkum založený na zkoumání vlivu vzdělávacích institucí při formování moderního českého národa v 18. a 19. století.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines the impact of educational institutions on development of the contemporary Czech nation from the historical perspective. It aims to demonstrate the importance of schooling in regards to the contemporary Czech nation development as well as to outline some constraints.
The theoretical part concerns with a concept of the nation and the main characteristics of the contemporary European nation development. It further describes the main sources and constituents of the nation-development processes. The theoretical part concludes with a description of the utilized methods of a historical research.
The practical part then consists of a historical research based on an inquiry of impacts of educational institutions on development of the contemporary Czech nation in the 18th and 19th century.
Klíčová slova
národ, nacionalismus, národotvorný proces, vzdělávací instituce, formování moderního národa, instituce, národní jazyk, etnické skupiny, modernizace státu, škola a národní výchova, jazyková rovnoprávnost, historický výzkum
Klíčová slova v angličtině
nation, nationalism, formation on nation process, educational institution, forming of modern nation, institution, national language, ethnic groups, modernization of the state, school and national education, language equality of rights, historical research
Zásady pro vypracování
Studium a rozbor odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti historie vzdělávání českého národa.
Strukturalizace českého školství s filozofickými náhledy.
Role školy a školství na utváření moderního národa.
Prezentace a shrnutí získaných informací při studiu v návaznosti na praxi.
Zásady pro vypracování
Studium a rozbor odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti historie vzdělávání českého národa.
Strukturalizace českého školství s filozofickými náhledy.
Role školy a školství na utváření moderního národa.
Prezentace a shrnutí získaných informací při studiu v návaznosti na praxi.
Seznam doporučené literatury
KUZMIN Nikolajevič, Michal. Vývoj školství a vzdělávání v Československu. Praha: Academia, 1981. ISBN 21-077-81.
HROCH, Miroslav. Národy nejsou dílem náhody. Praha: SLON, 2009. ISBN 978-80-86429-83-0.
MASARYK, Tomáš, Garrigue. O škole a vzdělání. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-25554-X.
ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-680-88.
RIEDL, Miroslav. Dějiny pedagogiky.Praha: SPN, 1984. ISBN 17-083-84.
KOPÁČ, Jaroslav. Dějiny školství a pedagogiky v Československu. Brno: Univerzita J. E. Purkyně, 1971. ISBN 55-971-71.
SOMR, Miroslav. Dějiny školství a pedagogiky. Praha: SPN, 1987. ISBN 14-601-87.
KRÁLÍKOVÁ, M., J. NEČESANÝ a V. SPĚVÁČEK. Nástin vývoje všeobecného vzdělání v českých zemích. Praha: SPN, 1977. ISBN 14-614-77.
Seznam doporučené literatury
KUZMIN Nikolajevič, Michal. Vývoj školství a vzdělávání v Československu. Praha: Academia, 1981. ISBN 21-077-81.
HROCH, Miroslav. Národy nejsou dílem náhody. Praha: SLON, 2009. ISBN 978-80-86429-83-0.
MASARYK, Tomáš, Garrigue. O škole a vzdělání. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-25554-X.
ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-680-88.
RIEDL, Miroslav. Dějiny pedagogiky.Praha: SPN, 1984. ISBN 17-083-84.
KOPÁČ, Jaroslav. Dějiny školství a pedagogiky v Československu. Brno: Univerzita J. E. Purkyně, 1971. ISBN 55-971-71.
SOMR, Miroslav. Dějiny školství a pedagogiky. Praha: SPN, 1987. ISBN 14-601-87.
KRÁLÍKOVÁ, M., J. NEČESANÝ a V. SPĚVÁČEK. Nástin vývoje všeobecného vzdělání v českých zemích. Praha: SPN, 1977. ISBN 14-614-77.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Komise upozornila, že celá práce spočívá pouze v analýze několika zdrojů k vývoji pedagogiky a vlivu školy a nepřináší žádné nové závěry, empirická část v práci zcela chybí. Definujte efektivitu.(prof. Chráska) Studentka uvedla své pojetí definice, které nebylo dostatečné.
Komise rozhodla poměrem 3:2 o hodnocení F.