V této studii jsou prezentovány výsledky výzkumu orientovaného na zjišťování sociální pozice nadaných jedenáctiletých žáků prvního stupně ZŠ, integrovaných v podmínkách běžných základních škol. Práce je zaměřena na zjištění, zda je toto postavení u nadaného žáka ovlivněné jeho intelektovými schopnostmi, možnými problémy v chování nebo jak se vidí ve skupině vrstevníků a spolužáků. Výzkum byl realizovaný na běžných základních školách na Jižní Moravě ve školním roce 2011/2012 a data získaná z tohoto výzkumu byla následně srovnávána s daty získanými z výzkumu prováděného v roce 2002/2003 v mezi-národní studii ELSPAC.
Anotace v angličtině
This study presents the results of research focused on identifying social position of gifted eleven-years old pupils integrated to common primary schools. We focused on whether the position of the student is influenced by his intellectual abilities, his potential behaviour problems or his self-image among group of classmates of the same age. The research was implemented at ordinary primary schools in South Moravia, in the school year 2011/2012. Data obtained from this research were compared with data obtained from research carried out in 2002/2003 in international study ELSPAC.
Klíčová slova
Klíčová slova: nadaný žák, sociální pozice, sociální klima, ELSPAC, sociální chování.
Klíčová slova v angličtině
Keywords: gifted pupil, social position, social climat, ELSPAC, social behavior.
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V této studii jsou prezentovány výsledky výzkumu orientovaného na zjišťování sociální pozice nadaných jedenáctiletých žáků prvního stupně ZŠ, integrovaných v podmínkách běžných základních škol. Práce je zaměřena na zjištění, zda je toto postavení u nadaného žáka ovlivněné jeho intelektovými schopnostmi, možnými problémy v chování nebo jak se vidí ve skupině vrstevníků a spolužáků. Výzkum byl realizovaný na běžných základních školách na Jižní Moravě ve školním roce 2011/2012 a data získaná z tohoto výzkumu byla následně srovnávána s daty získanými z výzkumu prováděného v roce 2002/2003 v mezi-národní studii ELSPAC.
Anotace v angličtině
This study presents the results of research focused on identifying social position of gifted eleven-years old pupils integrated to common primary schools. We focused on whether the position of the student is influenced by his intellectual abilities, his potential behaviour problems or his self-image among group of classmates of the same age. The research was implemented at ordinary primary schools in South Moravia, in the school year 2011/2012. Data obtained from this research were compared with data obtained from research carried out in 2002/2003 in international study ELSPAC.
Klíčová slova
Klíčová slova: nadaný žák, sociální pozice, sociální klima, ELSPAC, sociální chování.
Klíčová slova v angličtině
Keywords: gifted pupil, social position, social climat, ELSPAC, social behavior.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky nadaných žáků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu na téma: Jaká je pozice nadaného žáka v kolektivu vrstevníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky nadaných žáků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu na téma: Jaká je pozice nadaného žáka v kolektivu vrstevníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3.
MACHŮ, Eva. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
ŠIMONÍK, Oldřich a Barbora BAZALOVÁ. Talented learner. Brno: Masaryk University, 2011. ISBN 978-80-210-5701-2.
Seznam doporučené literatury
FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3.
MACHŮ, Eva. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
ŠIMONÍK, Oldřich a Barbora BAZALOVÁ. Talented learner. Brno: Masaryk University, 2011. ISBN 978-80-210-5701-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma závěrečné práce její cíle a metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky práce.
Dr. Machů: Jak zvýšíte validitu získaných dat? Studentka po zaváhání adekvátně odpověděla.
Dr. Vávrová poukázala na posudek Dr. Andrýsové.
Studentka prezentovala možnosti dalšího výzkumného šetření.