Bakalářská práce se zabývá úrovní finanční gramotnosti žáků vybraných středních škol v Olomouckém kraji.
Cílem je zjistit úroveň finanční gramotnosti a připravenost žáků na rozhodování v praktických životních situacích.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V rámci teoretické části je popsán pojem finanční gramotnost a její úroveň mezi obyvateli České republiky a proces zavedení finanční gramotnosti do výuky na středních školách.
V praktické části jsou stanoveny výzkumné otázky, proveden kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření mezi žáky středních škol v Olomouckém kraji, jeho vyhodnocení a vyvozeny závěry a doporučení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the level of financial literacy of selected secondary schools in the Olomouc region. The aim is to determine the level of financial literacy and preparedness of students in decision-making in practical situations. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes the concept of financial literacy and its level among the inhabitants of the Czech Republic, and the process of its introduction into the curriculum of secondary schools. In the practical part of the research questions are de-termined, quantitative research conducted through a questionnaire survey among secondary school pupils in the Olomouc Region, assessment questionnaire, and conclusions and re-commendations.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, individuální odpovědnost, standardy finanční gramotnosti, praktické využití
Bakalářská práce se zabývá úrovní finanční gramotnosti žáků vybraných středních škol v Olomouckém kraji.
Cílem je zjistit úroveň finanční gramotnosti a připravenost žáků na rozhodování v praktických životních situacích.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V rámci teoretické části je popsán pojem finanční gramotnost a její úroveň mezi obyvateli České republiky a proces zavedení finanční gramotnosti do výuky na středních školách.
V praktické části jsou stanoveny výzkumné otázky, proveden kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření mezi žáky středních škol v Olomouckém kraji, jeho vyhodnocení a vyvozeny závěry a doporučení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the level of financial literacy of selected secondary schools in the Olomouc region. The aim is to determine the level of financial literacy and preparedness of students in decision-making in practical situations. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes the concept of financial literacy and its level among the inhabitants of the Czech Republic, and the process of its introduction into the curriculum of secondary schools. In the practical part of the research questions are de-termined, quantitative research conducted through a questionnaire survey among secondary school pupils in the Olomouc Region, assessment questionnaire, and conclusions and re-commendations.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, individuální odpovědnost, standardy finanční gramotnosti, praktické využití
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti finanční a ekonomické gramotnosti a její předpokládaná úroveň na středních školách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu úrovně finanční gramotnosti žáků středních škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti finanční a ekonomické gramotnosti a její předpokládaná úroveň na středních školách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu úrovně finanční gramotnosti žáků středních škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALABÁN, Zdeněk. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. Praha: COFET, 2009. ISBN 978-80-254-4207-4.
KAMBERG, Mary-Lane. Frequently Asked Questions About Financial Literacy. New York: Rosen Publishing, 2011. ISBN 978-1-4488-1327-8.
KLÍNSKÝ, Petr. Finanční gramotnost: úlohy a metodika. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2009. ISBN 978-80-87063-26-2.
RATKOUSKÁ GRMELOVÁ, Eva. Finanční gramotnost: analýza zapracování finanční gramotnosti do ŠVP středních odborných škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-87063-32-3.
ŠLAPÁK, Milan. Finanční příprava na život v důchodu: informovanost, postoje a hodnoty. Praha: VÚPSV, 2010. ISBN 978-80-7416-074-5.
Seznam doporučené literatury
BALABÁN, Zdeněk. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. Praha: COFET, 2009. ISBN 978-80-254-4207-4.
KAMBERG, Mary-Lane. Frequently Asked Questions About Financial Literacy. New York: Rosen Publishing, 2011. ISBN 978-1-4488-1327-8.
KLÍNSKÝ, Petr. Finanční gramotnost: úlohy a metodika. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2009. ISBN 978-80-87063-26-2.
RATKOUSKÁ GRMELOVÁ, Eva. Finanční gramotnost: analýza zapracování finanční gramotnosti do ŠVP středních odborných škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-87063-32-3.
ŠLAPÁK, Milan. Finanční příprava na život v důchodu: informovanost, postoje a hodnoty. Praha: VÚPSV, 2010. ISBN 978-80-7416-074-5.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou práci včetně odpovědí na otázky uvedené v posudcích. Prof. Chráska vyzdvihl praktický přínos práce, poukázal však na nedostatky v empirické části - především špatná formulace hypotéz. Dr. Kočvarová dále uvedla i nedostatky teoretické části.