Tato bakalářská práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření v učitelské profesi, neboť v současnosti je toto téma velmi aktuální. Cílem práce je zjistit náchylnost učitelů k syndromu vyhoření. První část obsahuje teoretické přiblížení základních pojmů stresu a syndromu vyhoření, příčiny, příznaky a průběh těchto onemocnění. Praktická část se zabývá výzkumem náchylnosti učitelů středních škol k této nemoci. Výzkum je proveden pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s thesis deals with issue burnout syndrome at teaching profession, because this theme is very popular at the present. The target of this thesis is to find out the propen-sity of the teachers to the burnout syndrome. The first part contains theoretical approach of the basic terms of the stress and the burnout syndrome, causes, symptoms and the process of this mental illness. The practical part deals with research of propensity of the high school teachers to this illness. The research is carried out with questionnaire survey.
Klíčová slova
stres, syndrom vyhoření, učitel, žák
Klíčová slova v angličtině
stress, burnout syndrom, teacher, schoolchild
Rozsah průvodní práce
48
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření v učitelské profesi, neboť v současnosti je toto téma velmi aktuální. Cílem práce je zjistit náchylnost učitelů k syndromu vyhoření. První část obsahuje teoretické přiblížení základních pojmů stresu a syndromu vyhoření, příčiny, příznaky a průběh těchto onemocnění. Praktická část se zabývá výzkumem náchylnosti učitelů středních škol k této nemoci. Výzkum je proveden pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s thesis deals with issue burnout syndrome at teaching profession, because this theme is very popular at the present. The target of this thesis is to find out the propen-sity of the teachers to the burnout syndrome. The first part contains theoretical approach of the basic terms of the stress and the burnout syndrome, causes, symptoms and the process of this mental illness. The practical part deals with research of propensity of the high school teachers to this illness. The research is carried out with questionnaire survey.
Klíčová slova
stres, syndrom vyhoření, učitel, žák
Klíčová slova v angličtině
stress, burnout syndrom, teacher, schoolchild
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti syndromu vyhoření v souvislosti s učitelskou profesí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu dotazníkovou metodou.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti syndromu vyhoření v souvislosti s učitelskou profesí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu dotazníkovou metodou.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENNIG, C. - KELLER, G. Antistresový program pro učitele. 1. vydání. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.
KEBZA, Vladimír a Iva ŠOLCOVÁ. Syndrom vyhoření. Rozš. a dop. vyd. 2. Praha:
Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-231-7.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada Publishing, 1998.
ISBN 80-7169-551-3.
LÜDECKE, K. K. Nejlepší techniky proti stresu. Přeložila Mgr. Dagmar Brejlová. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1833-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4. Praha:
Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
Seznam doporučené literatury
HENNIG, C. - KELLER, G. Antistresový program pro učitele. 1. vydání. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.
KEBZA, Vladimír a Iva ŠOLCOVÁ. Syndrom vyhoření. Rozš. a dop. vyd. 2. Praha:
Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-231-7.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada Publishing, 1998.
ISBN 80-7169-551-3.
LÜDECKE, K. K. Nejlepší techniky proti stresu. Přeložila Mgr. Dagmar Brejlová. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1833-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4. Praha:
Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Prof. Chráska poukázal na chybějící statistické zpracování dat. Jaký byl váš výzkumný vzorek? (dr. Kočvarová) Studentka odpověděla, uznala, že se nejedná o reprezentativní soubor.