Cílem diplomové práce je generování logických úloh pomoci deterministických a nedeterministických algoritmů. V práci jsou vybrány vhodné řešitelné úlohy a následně jsou k nim navrženy algoritmy umožňujících generování a kontrolu správnosti zadání logických úloh. Tyto algoritmy jsou implementovány v jazyce PHP a zpřístupněny přes webové rozhraní. Odezvy uživatelů při řešení těchto úloh jsou zaznamenávány do logů pro další zpracování. V závěru je vyhodnocena složitost a problémy při řešení jednotlivých úloh a jejich variant.
Annotation in English
The aim of this study is to generate a logical task using deterministic and non-deterministic algorithms. The work included the selection of appropriate solvable problems as well as the subsequent design of algorithms, which enable generating and checking the correctness of input logic tasks. These algorithms are implemented in PHP language and made available through a web interface. Using logging, feedback from users who dealt with these problems is gathered. Finally, the complexity of the individual problems and their variants, as well as problem which occurred while solving them, are evaluated.
Keywords
logické úlohy, zebra puzzle, rekurze.
Keywords in English
brain teaser, zebra puzzle, recursion.
Length of the covering note
53
Language
CZ
Annotation
Cílem diplomové práce je generování logických úloh pomoci deterministických a nedeterministických algoritmů. V práci jsou vybrány vhodné řešitelné úlohy a následně jsou k nim navrženy algoritmy umožňujících generování a kontrolu správnosti zadání logických úloh. Tyto algoritmy jsou implementovány v jazyce PHP a zpřístupněny přes webové rozhraní. Odezvy uživatelů při řešení těchto úloh jsou zaznamenávány do logů pro další zpracování. V závěru je vyhodnocena složitost a problémy při řešení jednotlivých úloh a jejich variant.
Annotation in English
The aim of this study is to generate a logical task using deterministic and non-deterministic algorithms. The work included the selection of appropriate solvable problems as well as the subsequent design of algorithms, which enable generating and checking the correctness of input logic tasks. These algorithms are implemented in PHP language and made available through a web interface. Using logging, feedback from users who dealt with these problems is gathered. Finally, the complexity of the individual problems and their variants, as well as problem which occurred while solving them, are evaluated.
Keywords
logické úlohy, zebra puzzle, rekurze.
Keywords in English
brain teaser, zebra puzzle, recursion.
Research Plan
Seznamte se s různými logickými úlohami a problematikou jejich řešení.
Prostudujte možnosti generování logických úloh pomoci deterministických a nedeterministických algoritmů, projděte některá stávající řešení.
Vyberte vhodné řešitelné úlohy a navrhněte algoritmy umožňující generování a kontrolu správnosti zadání logických úloh.
Implementujte tyto algoritmy v jazyce PHP a zpřístupněte přes webové rozhraní. Umožněte, aby generované zadání některých úloh bylo jak textové v přirozeném jazyce tak grafické (kulturně indeferentní).
Věnujte pozornost zabezpečení webové aplikace.
Vytvořte funkci logování pro shromažďování odezvy uživatelů při řešení těchto úloh tak, aby bylo možno vyhodnotit složitost a problémy při řešení jednotlivých úloh a jejich variant.
Research Plan
Seznamte se s různými logickými úlohami a problematikou jejich řešení.
Prostudujte možnosti generování logických úloh pomoci deterministických a nedeterministických algoritmů, projděte některá stávající řešení.
Vyberte vhodné řešitelné úlohy a navrhněte algoritmy umožňující generování a kontrolu správnosti zadání logických úloh.
Implementujte tyto algoritmy v jazyce PHP a zpřístupněte přes webové rozhraní. Umožněte, aby generované zadání některých úloh bylo jak textové v přirozeném jazyce tak grafické (kulturně indeferentní).
Věnujte pozornost zabezpečení webové aplikace.
Vytvořte funkci logování pro shromažďování odezvy uživatelů při řešení těchto úloh tak, aby bylo možno vyhodnotit složitost a problémy při řešení jednotlivých úloh a jejich variant.
Recommended resources
ABELSON, H., SUSSMAN G. J. Structure and Interpretation of Computer Programs, MIT Press, 1984. ISBN 0-262-01077-1.
STANGROOM, J. Einstein's Riddle: Riddles, Paradoxes, and Conundrums to Stretch Your Mind, Elwin Street Productions, 2009. ISBN 978-1-59691-665-4.
MAŘÍK, V., ŠTĚPÁNKOVÁ, O., LAŽANSKÝ, J. a kolektiv Umělá inteligence (3), Nakladatelství Academia, 2001. ISBN 978-80-200-0472-6.
MAŘÍK, V., ŠTĚPÁNKOVÁ, O., LAŽANSKÝ, J. a kolektiv Umělá inteligence (5), Nakladatelství Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1470-2.
RUSSELL, S., NORVIG, P. Artificial Intelligence: A Modern Approach, 3rd Edition, Prentice Hall, 2009. ISBN 978-0-13-604259-4 .
ZELINKA, I. Umělá. inteligence - hrozba nebo naděje. BEN - technická literatura, 2003. ISBN 80-7300-068-7.
GARDNER, M. The Colossal Book of Mathematics. Norton, 2001. ISBN 978-0-393-02023-6.
Recommended resources
ABELSON, H., SUSSMAN G. J. Structure and Interpretation of Computer Programs, MIT Press, 1984. ISBN 0-262-01077-1.
STANGROOM, J. Einstein's Riddle: Riddles, Paradoxes, and Conundrums to Stretch Your Mind, Elwin Street Productions, 2009. ISBN 978-1-59691-665-4.
MAŘÍK, V., ŠTĚPÁNKOVÁ, O., LAŽANSKÝ, J. a kolektiv Umělá inteligence (3), Nakladatelství Academia, 2001. ISBN 978-80-200-0472-6.
MAŘÍK, V., ŠTĚPÁNKOVÁ, O., LAŽANSKÝ, J. a kolektiv Umělá inteligence (5), Nakladatelství Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1470-2.
RUSSELL, S., NORVIG, P. Artificial Intelligence: A Modern Approach, 3rd Edition, Prentice Hall, 2009. ISBN 978-0-13-604259-4 .
ZELINKA, I. Umělá. inteligence - hrozba nebo naděje. BEN - technická literatura, 2003. ISBN 80-7300-068-7.
GARDNER, M. The Colossal Book of Mathematics. Norton, 2001. ISBN 978-0-393-02023-6.
Enclosed appendices
1 CD
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Diplomant prezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Prezentace jako celek působila velmi dobrým dojmem, student dokázal velmi dobře vystihnout klíčové body práce. Součástí prezentace nebyla praktická ukázka. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) doc. Sodomka: Víte jak se píše v angličtině slovo inteligence?
2) doc. Sodomka: Jaký je rozdíl mezi dvěma pojmy: business intelligence a multiple intelligence?