Diplomová práce se člení na dva segmenty, jimiž jsou teoretická východiska a praktická realizace experimentu tradiční a e-learningové výuky. Cílem autorovy teoretické části je v úvodu seznámit čtenáře s informačními a komunikačními technologiemi ve vzdělávání a přehledně objasnit rozdíly mezi tradičním a moderním paradigmatem tak, jak na tuto problematiku poukazuje teorie behaviorismu a konstruktivismu. V navazující teoretické části autor popíše e-learning, jako často skloňovaný výraz pro moderní výuku.
Cílem praktické části je realizace experimentu na žácích 6. třídy vybrané základní školy. Experiment zjišťuje rozdíly mezi tradičním a e-learningovým pojetím výuky v oblasti edukační a znalostně-dovednostní. Konstrukce e-learnigové výuky a didaktického testu je uskutečněna za pomoci virtuální třídy Moodle. Praktická část dále obsahuje průvodce instalací a zároveň průvodce realizací kurzu i didaktického testu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into two segments, which are: theoretical base and practical realization of an experiment of traditional and e-learning teaching. The aim of the theoretical part is to introduce the topic of information and communication technologies in education and to clear differences between traditional and modern paradigm by behaviorism and constructivism. In the following theoretical part the author will describe e-learning as an increasingly used expression for modern teaching.
The aim of the practical part is to realize an experiment in the 6th class within chosen primary school. It finds out the differences between traditional and e-learning way of teaching in the field of education and knowledge. The construction of the e-learning teaching and of the didactic test is carried out by the virtual class Moodle. It contains the guide of installation as well as the guide of realization of the course and didactic test.
information and communication technologies, behaviorism, constructivism, e-learning, learning management system, moodle, didactic test, experiment
Rozsah průvodní práce
90
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se člení na dva segmenty, jimiž jsou teoretická východiska a praktická realizace experimentu tradiční a e-learningové výuky. Cílem autorovy teoretické části je v úvodu seznámit čtenáře s informačními a komunikačními technologiemi ve vzdělávání a přehledně objasnit rozdíly mezi tradičním a moderním paradigmatem tak, jak na tuto problematiku poukazuje teorie behaviorismu a konstruktivismu. V navazující teoretické části autor popíše e-learning, jako často skloňovaný výraz pro moderní výuku.
Cílem praktické části je realizace experimentu na žácích 6. třídy vybrané základní školy. Experiment zjišťuje rozdíly mezi tradičním a e-learningovým pojetím výuky v oblasti edukační a znalostně-dovednostní. Konstrukce e-learnigové výuky a didaktického testu je uskutečněna za pomoci virtuální třídy Moodle. Praktická část dále obsahuje průvodce instalací a zároveň průvodce realizací kurzu i didaktického testu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into two segments, which are: theoretical base and practical realization of an experiment of traditional and e-learning teaching. The aim of the theoretical part is to introduce the topic of information and communication technologies in education and to clear differences between traditional and modern paradigm by behaviorism and constructivism. In the following theoretical part the author will describe e-learning as an increasingly used expression for modern teaching.
The aim of the practical part is to realize an experiment in the 6th class within chosen primary school. It finds out the differences between traditional and e-learning way of teaching in the field of education and knowledge. The construction of the e-learning teaching and of the didactic test is carried out by the virtual class Moodle. It contains the guide of installation as well as the guide of realization of the course and didactic test.
information and communication technologies, behaviorism, constructivism, e-learning, learning management system, moodle, didactic test, experiment
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši v dané problematice.
Zpracujte základní názvosloví.
Vypracujte teoretickou část.
Vytvořte výzkumný nástroj pro realizaci pedagogického experimentu.
Zpracujte a empiricky ověřte výsledky vašeho pedagogického experimentu.
Uveďte závěry a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši v dané problematice.
Zpracujte základní názvosloví.
Vypracujte teoretickou část.
Vytvořte výzkumný nástroj pro realizaci pedagogického experimentu.
Zpracujte a empiricky ověřte výsledky vašeho pedagogického experimentu.
Uveďte závěry a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha 1: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-579-2.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-71-78-621-7.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
SKALKOVÁ, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5123-2.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha 1: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-579-2.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-71-78-621-7.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
SKALKOVÁ, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5123-2.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
Přílohy volně vložené
1x cd
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student jasně seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucí a oponenta a byla vedena rozprava k diplomové práci.
Popište výhody a nevýhody Vámi zvolené výzkumné metodologie v pojetí výuky pomocí e-learningu na ZŠ (dr. Chudá).
Charakterizujte specifika psychiky žáků, na které byly uvedené metody zaměřeny. Je možné v takto koncipovaném pojetí vzdělávání zohledňovat specifické vzdělávací potřeby konrétních žáků - uveďte příklady (dr. Neumeister).
Chybí mi, že dnešní škola hovoří o integrovaných žácích. Práce je idealistická. Jaká by měla práce být, aby byly zásady Komenského implementovány? Jak v e-learningu postupovat, aby to žáky v 6. třídě zaujalo (doc. Jašek)
Seznámil jste se s programy určenými pro dislektiky? (doc. Jašek)
Měl jste rozlišit barevně správnou a nesprávnou odpověď. (dr. Chramcov)
Proč bylo tak málo respondentů? Chybí mi konkretizace dotazníku. Určil jste si stupeň náročnosti? Komunikoval jste předtím s vyučujícím? Konzultoval jste s někým tvorbu otázek? (prof. Uhrin)
Student jasně zodpověděl na všechny dotazy.