Diplomová práce se zabývá problematikou využití rastrové a vektorové grafiky v práci učitele. Vysvětluje spojitost mezi využitelností počítačové grafiky v práci učitele a při vzdělávání studentů. Podává přehled současných modelů rámcově vzdělávacích programů pro základní a střední školy v oblasti informačních a komunikačních technologií. Zaměřuje se i na výukové metody použitelné k výuce počítačové grafiky. Na základě vymezení teoretických východisek zkoumané problematiky předkládá tematické oblasti vzdělávání na Střední škole obchodně technické ve Zlíně. Objasňuje, za pomoci dotazníkového šetření využití počítačové grafiky a dává podmět k vytvoření pracovních listů pro výuku rastrové a vektorové grafiky.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the use of raster and vector graphics in the teacher's work. It explains the link between the use of computer graphics in the teachers work and the education of students. It provides an overview of current models of education programs for primary and secondary schools in the field of information and communication technologies. Thesis also deals with teaching methods useful for computer graphics. Based on the definition of the theoretical basics, this work proposes thematic areas of education at the Secondary Business of Technical School in Zlín. With a help of a questionnaire survey, this thesis suggests a principles for creating a worksheets for teaching raster and vector graphics.
Klíčová slova
počítačová grafika, rastrová grafika, vektorová grafika, dotazník, pracovní listy, metodika, rámcově vzdělávací programy, informační a komunikační technologie
Klíčová slova v angličtině
computer graphics, raster graphics, vector graphics, questionnaire, worksheets, methodology, Framework Education Programme, Information and Communication Technology
Rozsah průvodní práce
111 s. (142 942 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou využití rastrové a vektorové grafiky v práci učitele. Vysvětluje spojitost mezi využitelností počítačové grafiky v práci učitele a při vzdělávání studentů. Podává přehled současných modelů rámcově vzdělávacích programů pro základní a střední školy v oblasti informačních a komunikačních technologií. Zaměřuje se i na výukové metody použitelné k výuce počítačové grafiky. Na základě vymezení teoretických východisek zkoumané problematiky předkládá tematické oblasti vzdělávání na Střední škole obchodně technické ve Zlíně. Objasňuje, za pomoci dotazníkového šetření využití počítačové grafiky a dává podmět k vytvoření pracovních listů pro výuku rastrové a vektorové grafiky.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the use of raster and vector graphics in the teacher's work. It explains the link between the use of computer graphics in the teachers work and the education of students. It provides an overview of current models of education programs for primary and secondary schools in the field of information and communication technologies. Thesis also deals with teaching methods useful for computer graphics. Based on the definition of the theoretical basics, this work proposes thematic areas of education at the Secondary Business of Technical School in Zlín. With a help of a questionnaire survey, this thesis suggests a principles for creating a worksheets for teaching raster and vector graphics.
Klíčová slova
počítačová grafika, rastrová grafika, vektorová grafika, dotazník, pracovní listy, metodika, rámcově vzdělávací programy, informační a komunikační technologie
Klíčová slova v angličtině
computer graphics, raster graphics, vector graphics, questionnaire, worksheets, methodology, Framework Education Programme, Information and Communication Technology
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na téma počítačové grafiky na základní a střední škole.
Proveďte analýzu současné výuky počítačové grafiky v učebním programu SŠOT ve Zlíně.
Porovnejte software pro výuku počítačové grafiky a formou dotazníků mezi žáky a pedagogy zjistěte jeho oblibu a využitelnost.
Formou projektu vytvořte pracovní listy pro výuku rastrové a vektorové grafiky.
Formou kritické diskuse vyhodnoťte efektivitu vytvořených pracovních listů ve výuce.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na téma počítačové grafiky na základní a střední škole.
Proveďte analýzu současné výuky počítačové grafiky v učebním programu SŠOT ve Zlíně.
Porovnejte software pro výuku počítačové grafiky a formou dotazníků mezi žáky a pedagogy zjistěte jeho oblibu a využitelnost.
Formou projektu vytvořte pracovní listy pro výuku rastrové a vektorové grafiky.
Formou kritické diskuse vyhodnoťte efektivitu vytvořených pracovních listů ve výuce.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247- 1369-4.
ROUBAL, Pavel. Metodická příručka 1,2: Informatika a výpočetní technika.Brno: Computer Press, a.s., 2006, 40 s. ISBN 802-5107-620.
NAVRÁTIL, Pavel. Počítačová grafika a multimédia. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2007, 112 s. ISBN 80-86686-77-9.
VANÍČEK, Tomáš. Počítačová grafika a CAD1. Praha: České vysoké učení technické, 2009, 158 s. ISBN:978-80-01-04440-7.
HORNÝ, Stanislav. Počítačová grafika. Praha : Oeconomica, 2008, 183 s. ISBN:978-80-245-1104-7.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247- 1369-4.
ROUBAL, Pavel. Metodická příručka 1,2: Informatika a výpočetní technika.Brno: Computer Press, a.s., 2006, 40 s. ISBN 802-5107-620.
NAVRÁTIL, Pavel. Počítačová grafika a multimédia. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2007, 112 s. ISBN 80-86686-77-9.
VANÍČEK, Tomáš. Počítačová grafika a CAD1. Praha: České vysoké učení technické, 2009, 158 s. ISBN:978-80-01-04440-7.
HORNÝ, Stanislav. Počítačová grafika. Praha : Oeconomica, 2008, 183 s. ISBN:978-80-245-1104-7.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka jasně seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta a byla vedena rozprava k diplomové práci. V rámci rozpravy byly položeny následující dotazy:
Jak to bylo s počtem respondentů? (doc. Botek)
73 studentů a 19 pedagogů je dobrý zdroj, který jste získala. (doc. Botek)
Vidíte možnost využití nějakého projektu v grafice u dané školy? (doc. Jašek)
Bylo by možno vytvořit ve škole malou galerii nebo soutěž na dané téma s projektovým řízením? (doc. Jašek)
Jaké by mohlo být komerční využití vašeho řešení?(doc. Jašek)
Studentka jasně zodpověděla na všechny dotazy.