Tato diplomová práce se zaměřuje na digitální kompresní formáty audio a video, jejich analýzu a porovnání mezi sebou. Teoretická část popisuje nejpoužívanější formáty, jejich funkce a vysvětlení ztrátové a bezztrátové komprese. Praktická část se pak zabývá zpracováním zvukových a obrazových dat těmito formáty s různými datovými toky. V celém procesu zpracování zvukových a obrazových dat jsou zaznamenávány údaje a výstupní parametry. Poté jsou jednotlivé formáty detailně zanalyzovány, porovnány mezi sebou a zhodnocena kvalita jejich komprese.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on comparative analysis of audio/video compression formats. The theoretical part discusses the most popular formats, their features and explains lossy and lossless compression strategies. Practical part examines the way different formats process audio and video data within a particular data stream's bit rate. Parameters and variables are recorded and resulting data provided for an detailed comparison of compression quality.
Klíčová slova
datový tok, audio formát, video formát, komprese, zvuk, kvalita
Klíčová slova v angličtině
bitrate, audio format, video format, compression, sound, quality
Rozsah průvodní práce
116 s. (95 779)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na digitální kompresní formáty audio a video, jejich analýzu a porovnání mezi sebou. Teoretická část popisuje nejpoužívanější formáty, jejich funkce a vysvětlení ztrátové a bezztrátové komprese. Praktická část se pak zabývá zpracováním zvukových a obrazových dat těmito formáty s různými datovými toky. V celém procesu zpracování zvukových a obrazových dat jsou zaznamenávány údaje a výstupní parametry. Poté jsou jednotlivé formáty detailně zanalyzovány, porovnány mezi sebou a zhodnocena kvalita jejich komprese.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on comparative analysis of audio/video compression formats. The theoretical part discusses the most popular formats, their features and explains lossy and lossless compression strategies. Practical part examines the way different formats process audio and video data within a particular data stream's bit rate. Parameters and variables are recorded and resulting data provided for an detailed comparison of compression quality.
Klíčová slova
datový tok, audio formát, video formát, komprese, zvuk, kvalita
Klíčová slova v angličtině
bitrate, audio format, video format, compression, sound, quality
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na dané téma.
Vytvořte přehled kompresních formátů.
Proveďte zpracování audia a videa jednotlivými kompresními formáty.
Zpracujte podrobnou analýzu porovnání kvalit komprese.
Proveďte závěr a zhodnocení.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na dané téma.
Vytvořte přehled kompresních formátů.
Proveďte zpracování audia a videa jednotlivými kompresními formáty.
Zpracujte podrobnou analýzu porovnání kvalit komprese.
Proveďte závěr a zhodnocení.
Seznam doporučené literatury
ADOBE CREATIV TEAM. Adobe Premiere Pro CS5: Oficiální výukový kurz. Přeložil David ČEPIČKA. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3248-7.
JIROUŠEK, R., J. TOUŠEK, P. MÁŠA, J. IVÁNEK a N. VANĚK. Principy digitální komunikace. Praha: Leda, 2011. ISBN 978-80-7335-084-0.
MATOUŠEK, Jiří a Ondřej JIRÁSEK. Natáčíme a upravujeme video na počítači. 3. vyd. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-2511-651-7.
WAGGONER, Ben. Compression for Great Video and Audio. 2. vyd. Burlington: Elsevier Inc, 2009. ISBN 978-02-4081-213-7.
DIAMANTOPOULOS, Georgios a Sohail SALEHI. Virtual Dub Video: Capture, Processing and Encoding. Birmingham: Packt Publishing, 2005. ISBN 978-19-0481-135-0.
BEACH, Andy. Real World Video Compression. Berkeley: Peachpit Press, 2008. ISBN 978-03-2151-469-1.
RICHARDSON, Iain E. The H.264 Advanced Video Compression Standard. 2. vyd. New York: John Wiley & Sons, Ltd, 2010. ISBN 978-04-7051-692-8.
Seznam doporučené literatury
ADOBE CREATIV TEAM. Adobe Premiere Pro CS5: Oficiální výukový kurz. Přeložil David ČEPIČKA. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3248-7.
JIROUŠEK, R., J. TOUŠEK, P. MÁŠA, J. IVÁNEK a N. VANĚK. Principy digitální komunikace. Praha: Leda, 2011. ISBN 978-80-7335-084-0.
MATOUŠEK, Jiří a Ondřej JIRÁSEK. Natáčíme a upravujeme video na počítači. 3. vyd. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-2511-651-7.
WAGGONER, Ben. Compression for Great Video and Audio. 2. vyd. Burlington: Elsevier Inc, 2009. ISBN 978-02-4081-213-7.
DIAMANTOPOULOS, Georgios a Sohail SALEHI. Virtual Dub Video: Capture, Processing and Encoding. Birmingham: Packt Publishing, 2005. ISBN 978-19-0481-135-0.
BEACH, Andy. Real World Video Compression. Berkeley: Peachpit Press, 2008. ISBN 978-03-2151-469-1.
RICHARDSON, Iain E. The H.264 Advanced Video Compression Standard. 2. vyd. New York: John Wiley & Sons, Ltd, 2010. ISBN 978-04-7051-692-8.
Přílohy volně vložené
1 DVD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Prezentace jako celek působila velmi dobrým dojmem, student dokázal velmi dobře vystihnout klíčové body práce. Součástí prezentace nebyla praktická ukázka. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Dr. Šenkeřík: Jaký je přínos Vaší metodiky?
2) prof. Vlček: Je totéž MPEG4 a H264?
3) prof. Vlček: Jakým způsobem jste porovnával kvalitu obrazů?
4) Dr. Dulík: Jak je definované intermodulační zkreslení a jak jste ho měřil?
5) Dr. Dulík: Jak to máte ošetřené ve Vašem softwaru?