Bakalářská práce se zabývá kvalitou života dětí v dětském domově rodinného typu. Teoretická část obsahuje objasnění pojmu kvalita života, rozsah a hodnocení kvality života, a také faktory, jež mohou kvalitu života ovlivnit. Dále je zaměřena na systém náhradní výchovné péče, kde je podán přehled o náhradní rodinné péči a ústavní výchově. Podrobněji se práce věnuje problematice dětských domovů, jejich historickému vývoji, typům a z důvodu výzkumného šetření konkrétně popisuje Dětský domov rodinného typu ve Strážnici.
Navazující praktická část obsahuje metodiku výzkumu, jehož hlavním cílem je zjistit, jak děti v dětském domově rodinného typu vnímají kvalitu svého života. Více se pak zaměřuje na vztahy s ostatními dětmi ve skupině, jaké jsou jejich vztahy s vychovateli v tomto zařízení, a také jejich spokojenost s vnitřním řádem a fungováním dětského domova.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the quality of life of children in children's homes of a family type. The theoretical part includes clarification of the concept of quality of life, range and quality of life, and also factors that can affect quality of life. It also specializes in a substitute care system, which provides an overview of foster care and institutional care. More specifically deals with the issues of children's homes, their historical development, and because of the types of research, specifically describe the family-type children's home in Strážnice.
Follow the practical part includes research methodology, whose main aim is to find out how children in orphanages a family perceive their quality of life. More then just focusing on relationships with other children in the group, what are their relationships with educators in this facility as well as their satisfaction with the internal rules of operation of a children's home.
quality of life, family-type children's homes, foster care, residential care
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá kvalitou života dětí v dětském domově rodinného typu. Teoretická část obsahuje objasnění pojmu kvalita života, rozsah a hodnocení kvality života, a také faktory, jež mohou kvalitu života ovlivnit. Dále je zaměřena na systém náhradní výchovné péče, kde je podán přehled o náhradní rodinné péči a ústavní výchově. Podrobněji se práce věnuje problematice dětských domovů, jejich historickému vývoji, typům a z důvodu výzkumného šetření konkrétně popisuje Dětský domov rodinného typu ve Strážnici.
Navazující praktická část obsahuje metodiku výzkumu, jehož hlavním cílem je zjistit, jak děti v dětském domově rodinného typu vnímají kvalitu svého života. Více se pak zaměřuje na vztahy s ostatními dětmi ve skupině, jaké jsou jejich vztahy s vychovateli v tomto zařízení, a také jejich spokojenost s vnitřním řádem a fungováním dětského domova.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the quality of life of children in children's homes of a family type. The theoretical part includes clarification of the concept of quality of life, range and quality of life, and also factors that can affect quality of life. It also specializes in a substitute care system, which provides an overview of foster care and institutional care. More specifically deals with the issues of children's homes, their historical development, and because of the types of research, specifically describe the family-type children's home in Strážnice.
Follow the practical part includes research methodology, whose main aim is to find out how children in orphanages a family perceive their quality of life. More then just focusing on relationships with other children in the group, what are their relationships with educators in this facility as well as their satisfaction with the internal rules of operation of a children's home.
quality of life, family-type children's homes, foster care, residential care
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LAZAROVÁ, Bohumíra et al. Strategie výchovy v zařízeních institucionální výchovy. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2008. ISBN 978-80-86856-57-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-852-8283-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. Praha: Slon, 1999. ISBN 80-858-5076-1.
ŠVANCAR, Zdeněk a Jana BURIÁNOVÁ. Speciálně pedagogické problémy ústavní a ochranné výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. ISBN 14-363-88.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
LAZAROVÁ, Bohumíra et al. Strategie výchovy v zařízeních institucionální výchovy. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2008. ISBN 978-80-86856-57-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-852-8283-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. Praha: Slon, 1999. ISBN 80-858-5076-1.
ŠVANCAR, Zdeněk a Jana BURIÁNOVÁ. Speciálně pedagogické problémy ústavní a ochranné výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. ISBN 14-363-88.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla důvod výběru tématu bakalářské práce a téma kvality života dětí v DD. Následně přistoupila k prezentaci designu výzkumu a výstupů závěrečné práce. Studentka prezentovala práci jasně a srozumitelně. Na závěr zodpověděla otázky od vedoucího.
Diskuze:
Na základě čeho jste zvolila kategorie: vztahy s vychovateli, vztahy ve skupině a spokojenost s vnitřním řádem? Na základě vyhodnocení dotazníku.