Diplomová práce se zabývá využitím interaktivních prostředků informačních technologií ve výuce na ZŠ a SŠ. Hlavním podkladem pro vypracování průzkumu jsou dotazníky vytvořené speciálně pro tuto práci. Jejich otázky jsou zaměřeny na vybavení škol informačními technologiemi, jejich využívání při výuce a v neposlední řadě i na spokojenost žáků s přítomností těchto technologií v procesu vzdělávání. Práce se věnuje volbě a sestavení vhodného typu dotazníku, statistickému vyhodnocení výsledků a rozdílům ve využití prostředků IT na různých typech škol. Zvláštní kapitola je věnována prostředkům internetu na školách. Součástí práce jsou rovněž návrhy, jak lze efektivně využívat prostředky IT v konkrétních předmětech a to i takových, kde většina pedagogů
informační technologie nepoužívá vůbec.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the use of interactive tools of information technology in education at primary and secondary schools. The main basis for the develop of research are questionnaires designed specifically for this thesis. The questions are focused to schools equipment with information technologies, their use in teaching and also the satisfaction of students with the presence of these technologies in the educational process. The work is dedicated to the selection and preparation of suitable type of questionnaire, statistical
evaluation of the results and the differences in the use of IT in different types of schools. A special chapter is devoted to internet resources in schools. The part of the work are also suggestions on how to effectively use IT resources in specific subjects, even those where the majority of teachers don't use information technology at all.
survey, questionnaire, information technology, analysis, statistics
Rozsah průvodní práce
116 s. (157 296 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím interaktivních prostředků informačních technologií ve výuce na ZŠ a SŠ. Hlavním podkladem pro vypracování průzkumu jsou dotazníky vytvořené speciálně pro tuto práci. Jejich otázky jsou zaměřeny na vybavení škol informačními technologiemi, jejich využívání při výuce a v neposlední řadě i na spokojenost žáků s přítomností těchto technologií v procesu vzdělávání. Práce se věnuje volbě a sestavení vhodného typu dotazníku, statistickému vyhodnocení výsledků a rozdílům ve využití prostředků IT na různých typech škol. Zvláštní kapitola je věnována prostředkům internetu na školách. Součástí práce jsou rovněž návrhy, jak lze efektivně využívat prostředky IT v konkrétních předmětech a to i takových, kde většina pedagogů
informační technologie nepoužívá vůbec.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the use of interactive tools of information technology in education at primary and secondary schools. The main basis for the develop of research are questionnaires designed specifically for this thesis. The questions are focused to schools equipment with information technologies, their use in teaching and also the satisfaction of students with the presence of these technologies in the educational process. The work is dedicated to the selection and preparation of suitable type of questionnaire, statistical
evaluation of the results and the differences in the use of IT in different types of schools. A special chapter is devoted to internet resources in schools. The part of the work are also suggestions on how to effectively use IT resources in specific subjects, even those where the majority of teachers don't use information technology at all.
survey, questionnaire, information technology, analysis, statistics
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na dané téma.
Navrhněte a vytvořte dotazníky pro průzkum využití informačních technologií ve výuce.
Proveďte průzkum využití informačních technologií ve výuce mezi učiteli a žáky ZŠ a SŠ.
Na základě stanovených hypotéz získaná data vyhodnoťte, proveďte analýzu a vyvoďte závěry.
Navrhněte konkrétní využití informačních technologií ve výuce.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na dané téma.
Navrhněte a vytvořte dotazníky pro průzkum využití informačních technologií ve výuce.
Proveďte průzkum využití informačních technologií ve výuce mezi učiteli a žáky ZŠ a SŠ.
Na základě stanovených hypotéz získaná data vyhodnoťte, proveďte analýzu a vyvoďte závěry.
Navrhněte konkrétní využití informačních technologií ve výuce.
Seznam doporučené literatury
BRDIČKA, Bořivoj. Informační a komunikační technologie ve škole: pro vedení škol a ICT metodiky : [metodická příručka]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010, 71 s. ISBN 978-808-7000-311.
PUNAR, Tomáš. ICT ve vzdělávání pod tlakem informační společnosti. 2008. 76 s. Filozofická fakulta. Masarykova Univerzita v Brně. Vedoucí diplomové práce Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
KOUCUN, Jan. Negativa vstupu ICT do vzdělávání [online]. 2013 [cit. 2013-02-01]. Dostupný z WWW: http://it.pedf.cuni.cz/strstud/edutech/2010_Kocun/
PLOJHAROVÁ, Lenka. Využívání ICT na základní škole. 2010. 63 s. Filozofická fakulta. Masarykova Univerzita v Brně. Vedoucí bakalářské práce Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
ŠIMÁNĚ, Michal. Výzkum využití ICT učiteli na odborné střední škole v ČR. 2010. 102 s. Filozofická fakulta. Masarykova Univerzita v Brně. Vedoucí diplomové práce Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
RŮŽIČKOVÁ, Daniela. Rozvíjíme ICT gramotnost žáků : [metodická příručka]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP. 2011, 53 s. ISBN 978-80-86856-94-0.
MACHALA, Miroslav. Internet a jeho didaktické využití ve školské praxi. 2009. 61 s. Pedagogická fakulta. Masarykova Univerzita v Brně. Vedoucí diplomové práce doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Seznam doporučené literatury
BRDIČKA, Bořivoj. Informační a komunikační technologie ve škole: pro vedení škol a ICT metodiky : [metodická příručka]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010, 71 s. ISBN 978-808-7000-311.
PUNAR, Tomáš. ICT ve vzdělávání pod tlakem informační společnosti. 2008. 76 s. Filozofická fakulta. Masarykova Univerzita v Brně. Vedoucí diplomové práce Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
KOUCUN, Jan. Negativa vstupu ICT do vzdělávání [online]. 2013 [cit. 2013-02-01]. Dostupný z WWW: http://it.pedf.cuni.cz/strstud/edutech/2010_Kocun/
PLOJHAROVÁ, Lenka. Využívání ICT na základní škole. 2010. 63 s. Filozofická fakulta. Masarykova Univerzita v Brně. Vedoucí bakalářské práce Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
ŠIMÁNĚ, Michal. Výzkum využití ICT učiteli na odborné střední škole v ČR. 2010. 102 s. Filozofická fakulta. Masarykova Univerzita v Brně. Vedoucí diplomové práce Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
RŮŽIČKOVÁ, Daniela. Rozvíjíme ICT gramotnost žáků : [metodická příručka]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP. 2011, 53 s. ISBN 978-80-86856-94-0.
MACHALA, Miroslav. Internet a jeho didaktické využití ve školské praxi. 2009. 61 s. Pedagogická fakulta. Masarykova Univerzita v Brně. Vedoucí diplomové práce doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student jasně seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta a byla vedena rozprava k diplomové práci. V rámci rozpravy byly položeny následující dotazy:
V rámci práce popisujete prostředky pro výuku jako tablety, iPad apod. Popište systém interaktivních učebnic (jejich výhody a nevýhody), které si mohou učitelé tvořit sami, např. iBooks Author (Apple) nebo aplikace Google Scholar. (doc. Chudý)
Znáte konkrétního učitele, který tyto prostředky používá? (doc. Chudý)
Vaše práce se mi velmi líbila. (doc. Novotná)
Používáte pojem výzkum, ale nejednalo se ve skutečnosti o dotazníkový průzkum? Hypotézy by měly být jasněji potvrzeny. (prof. Uhrin)
Student jasně zodpověděl na všechny dotazy.