Bakalářská práce je zaměřená na vzdělávací potřeby klientů rehabilitačního stacionáře Nivy. Předně se zabývá vzděláváním dětí, které trpí daným druhem postižení. V teoretické části se proto zabýváme samotným dítětem s postižením a péčí o něj, dále se budeme zabývat individuálními vzdělávacími potřebami u jednotlivých typů postižení a také se podíváme na činnost rehabilitačního stacionáře, na který se odvoláváme také v praktické části. Praktická část je zaměřena na zpracování výzkumu právě ohledně vzdělávacích potřeb jednotlivých klientů. Obsahuje pět kazuistik dětí, vždy s daným typem postižení, které budou zpracovány na základě pozorování a také na základě rozhovorů s pracovníky stacionáře.
Anotace v angličtině
Bachelor´s thesis is focused on the educational needs of the clients rehabilitation clinics Nivy. Engaged in the education of children who from a given type of disability. The theoretical part is therefore engaged in by the child with a disability and care about him, then we will deal with individual educational needs of each type of disability and also looking at the work of rehabilitation clinics, to which we refer also to the practical part. The practical part is focused on the processing of research on the educational needs of individual clients. It includes five case studies of children, always with the type of disability which will be processed on the basis of observations and interviews with staff clinics.
disability, early care, educational needs, Down Syndrome, Celebral Palsy, visual impairment, rehabilitation, day care centre
Rozsah průvodní práce
49 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřená na vzdělávací potřeby klientů rehabilitačního stacionáře Nivy. Předně se zabývá vzděláváním dětí, které trpí daným druhem postižení. V teoretické části se proto zabýváme samotným dítětem s postižením a péčí o něj, dále se budeme zabývat individuálními vzdělávacími potřebami u jednotlivých typů postižení a také se podíváme na činnost rehabilitačního stacionáře, na který se odvoláváme také v praktické části. Praktická část je zaměřena na zpracování výzkumu právě ohledně vzdělávacích potřeb jednotlivých klientů. Obsahuje pět kazuistik dětí, vždy s daným typem postižení, které budou zpracovány na základě pozorování a také na základě rozhovorů s pracovníky stacionáře.
Anotace v angličtině
Bachelor´s thesis is focused on the educational needs of the clients rehabilitation clinics Nivy. Engaged in the education of children who from a given type of disability. The theoretical part is therefore engaged in by the child with a disability and care about him, then we will deal with individual educational needs of each type of disability and also looking at the work of rehabilitation clinics, to which we refer also to the practical part. The practical part is focused on the processing of research on the educational needs of individual clients. It includes five case studies of children, always with the type of disability which will be processed on the basis of observations and interviews with staff clinics.
disability, early care, educational needs, Down Syndrome, Celebral Palsy, visual impairment, rehabilitation, day care centre
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti dítěte s postižením a jeho následného vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí kazuistiky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti dítěte s postižením a jeho následného vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí kazuistiky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FRANIOK, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 3., dopl. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-622-2.
HANÁK, Petr. Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Vyd. 1. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2005. ISBN 80-86856-10-0.
CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-013-5.
NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-872-4.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0
Seznam doporučené literatury
FRANIOK, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 3., dopl. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-622-2.
HANÁK, Petr. Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Vyd. 1. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2005. ISBN 80-86856-10-0.
CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-013-5.
NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-872-4.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přehledným způsobem prezentovala obsah své BDP. Uvedla hlavní výsledky výzkumu. Autorka reagovala na otázku oponentky. Zdůraznila při tom, že dědi se specifickými vzd. potřebami lze úspěšně vzdělávat i s malými náklady. Mgr. Jurtíková uvedla námitky vzhledem k výběru výzkumného vzorku. Zdůraznila, že komparativní design studie není vhodný pro takovou studii. Uvedla, že výchozí problém měl být vymezen úžeji. Mgr. Šalenová ocenila téma i zpracování práce. Dále uvedla, že by v práci měly být užity některé odborné termíny.