Tato bakalářská práce se zabývá podporou rodiny dítěte s postižením. V teoretické části se zaměřuji na tyto oblasti: rodina a její význam, zdravé dítě, dítě s postižením, rozvoj dítěte s postižením a různé možnosti podpory rodiny. Také zmiňuji historii v této oblasti.
V praktické části se zabývám systémem podpory rodin dětí s postižením. Praktická část mé práce probíhá formou kvalitativního výzkumu, který užívá metodu rozhovoru.
Pro výzkumnou část jsem zvolila čtyři rozhovory s rodiči dětí s postižením. Tyto děti jsou ve věku 0-18 let. V závěru mé práce srovnávám tyto čtyři rodiny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the support for families with disabled children. The theoretical part is focused on the following areas: family and its importance, a healthy child, a child with a disability, development of a child with a disability and various possibilities of supporting families with disabled children. I also mention history of this area. In the practical part, I determine how families of children with disabilities are supported. The practical part of my thesis is based on a qualitative research using the method of interview. For the research, I did four interviews with parents of children with disabilities. These children are in the age of 0-18 years. In the end of my thesis I compare these four families.
Klíčová slova
rodina, dítě s postižením, podpora, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
family, a child with a disability, support, qualitative research
Rozsah průvodní práce
55 s., 25 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá podporou rodiny dítěte s postižením. V teoretické části se zaměřuji na tyto oblasti: rodina a její význam, zdravé dítě, dítě s postižením, rozvoj dítěte s postižením a různé možnosti podpory rodiny. Také zmiňuji historii v této oblasti.
V praktické části se zabývám systémem podpory rodin dětí s postižením. Praktická část mé práce probíhá formou kvalitativního výzkumu, který užívá metodu rozhovoru.
Pro výzkumnou část jsem zvolila čtyři rozhovory s rodiči dětí s postižením. Tyto děti jsou ve věku 0-18 let. V závěru mé práce srovnávám tyto čtyři rodiny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the support for families with disabled children. The theoretical part is focused on the following areas: family and its importance, a healthy child, a child with a disability, development of a child with a disability and various possibilities of supporting families with disabled children. I also mention history of this area. In the practical part, I determine how families of children with disabilities are supported. The practical part of my thesis is based on a qualitative research using the method of interview. For the research, I did four interviews with parents of children with disabilities. These children are in the age of 0-18 years. In the end of my thesis I compare these four families.
Klíčová slova
rodina, dítě s postižením, podpora, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
family, a child with a disability, support, qualitative research
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury se zaměřením na danou problematiku.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti podpory rodiny, určení cílů práce.
Příprava metodiky výzkumné části práce.
Realizace výzkumu formou rozhovorů v rodinách.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury se zaměřením na danou problematiku.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti podpory rodiny, určení cílů práce.
Příprava metodiky výzkumné části práce.
Realizace výzkumu formou rozhovorů v rodinách.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
NOVOSAD, Libor, 2009. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál. ISBN 978-807-3675-097.
SOBOTKOVÁ, Irena, 2001. Psychologie rodiny. Praha: Portál. ISBN 80-717-8559-8.
FRANIOK, Petr, 2008. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání
s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Ostrava: Ostravská univerzita
v Ostravě, Pedagogická fakulta. ISBN 978-807-3686-222.
MICHALÍK, Jan, 2011. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-807-3678-593.
UZLOVÁ, Iva, 2010. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál. ISBN 978-807-3677-640.
Seznam doporučené literatury
NOVOSAD, Libor, 2009. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál. ISBN 978-807-3675-097.
SOBOTKOVÁ, Irena, 2001. Psychologie rodiny. Praha: Portál. ISBN 80-717-8559-8.
FRANIOK, Petr, 2008. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání
s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Ostrava: Ostravská univerzita
v Ostravě, Pedagogická fakulta. ISBN 978-807-3686-222.
MICHALÍK, Jan, 2011. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-807-3678-593.
UZLOVÁ, Iva, 2010. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál. ISBN 978-807-3677-640.
Přílohy volně vložené
1-CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka odpovídala na otázky komise pohotově a věcně.