Tato bakalářská práce se zabývá kompetenčním přístupem ve vzdělávání pracovníků. Úvodní část řeší kompetence ve vztahu k celoživotnímu vzdělávání a celoživotnímu učení, problematiku kompetencí a klíčových kompetencí, kompetenční model a firemní vzdělávání. Na teoretická východiska navazuje praktická část, která aplikuje problematiku kompetencí na oblast vzdělávání ve zvolené organizaci. Kvalitativní výzkum byl realizován metodou analýzy dokumentace. Na základě získaných výsledků byl sestaven kompetenční model sociálního pracovníka a ověřen pomocí rozhovoru se zkušenou sociální pracovnicí. Dotazníkovým šetřením byly identifikovány úrovně jednotlivých kompetencí. Závěrem byly navrženy vzdělávací aktivity, které povedou k rozvoji požadovaných kompetencí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the competency approach in education of workers. The introductory part describes the competence in a relation to a lifelong education and a lifelong learning, the issue of competencies and key competencies, the competency model and a corporate education. The theoretical background is followed by a practical section, which is based on the application of skills education in a selected organization. Qualitative research was carried out by a method of the analysis of a documentation. Based on gained results the competency model of a social worker was then complied and was verified through an interview with an experienced social worker. The level of individual competence was identified by a questionaire. In the conclusion were proposed educational activities that will develop required competencies.
Klíčová slova
celoživotní učení, kompetence, klíčové kompetence, kompetenční model, vzdělávání a rozvoj pracovníků
Klíčová slova v angličtině
lifelong learning, competencies, key competencies, competency model, staff training and staff development
Rozsah průvodní práce
88 s. (106 739 znaků), 20 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá kompetenčním přístupem ve vzdělávání pracovníků. Úvodní část řeší kompetence ve vztahu k celoživotnímu vzdělávání a celoživotnímu učení, problematiku kompetencí a klíčových kompetencí, kompetenční model a firemní vzdělávání. Na teoretická východiska navazuje praktická část, která aplikuje problematiku kompetencí na oblast vzdělávání ve zvolené organizaci. Kvalitativní výzkum byl realizován metodou analýzy dokumentace. Na základě získaných výsledků byl sestaven kompetenční model sociálního pracovníka a ověřen pomocí rozhovoru se zkušenou sociální pracovnicí. Dotazníkovým šetřením byly identifikovány úrovně jednotlivých kompetencí. Závěrem byly navrženy vzdělávací aktivity, které povedou k rozvoji požadovaných kompetencí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the competency approach in education of workers. The introductory part describes the competence in a relation to a lifelong education and a lifelong learning, the issue of competencies and key competencies, the competency model and a corporate education. The theoretical background is followed by a practical section, which is based on the application of skills education in a selected organization. Qualitative research was carried out by a method of the analysis of a documentation. Based on gained results the competency model of a social worker was then complied and was verified through an interview with an experienced social worker. The level of individual competence was identified by a questionaire. In the conclusion were proposed educational activities that will develop required competencies.
Klíčová slova
celoživotní učení, kompetence, klíčové kompetence, kompetenční model, vzdělávání a rozvoj pracovníků
Klíčová slova v angličtině
lifelong learning, competencies, key competencies, competency model, staff training and staff development
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti kompetenčního modelu ve vzdělávání dospělých.
Současné trendy z oblasti dalšího profesního vzdělávání a kompetencí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou případové studie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti kompetenčního modelu ve vzdělávání dospělých.
Současné trendy z oblasti dalšího profesního vzdělávání a kompetencí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou případové studie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-1407-3.
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6.
PRUSÁKOVÁ, Viera. Systémový prístup k ďalšiemu vzdelávaniu. Bratislava: Inštitút pre verejnú správu Bratislava, 2000. ISBN 8096830821.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-3960-1.
VETEŠKA, Jaroslav. Kompetence ve vzdělávání dospělých. Praha: UJAK, 2010. ISBN 978-80-86273-98-3.
VETEŠKA, Jaroslav a kol. Teorie a praxe kompetenčního přístupu ve vzdělávání. Praha: EDUCA service, 2011. ISBN 978-80-87306-09-3.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-1407-3.
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6.
PRUSÁKOVÁ, Viera. Systémový prístup k ďalšiemu vzdelávaniu. Bratislava: Inštitút pre verejnú správu Bratislava, 2000. ISBN 8096830821.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-3960-1.
VETEŠKA, Jaroslav. Kompetence ve vzdělávání dospělých. Praha: UJAK, 2010. ISBN 978-80-86273-98-3.
VETEŠKA, Jaroslav a kol. Teorie a praxe kompetenčního přístupu ve vzdělávání. Praha: EDUCA service, 2011. ISBN 978-80-87306-09-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu.
Studentka odpověděla na dotazy uvedené v posudcích práce.
Proběhla diskuse.